Återkommande problem med ramlager Aprilia SR50

Millejonären

Rik på annat än pengar!
Gick med
26 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
RSV1000R Factory BOTT + Dorsoduro 750
Jag har återkommande problem med högra ramlagret på min dotters Aprilia SR50 Factory. Första gången rasade det i somras. Misstankar om att det kanske orsakats av att att förra ägaren kört slut på olja någon gång, gjorde att jag köpte en ny vev komplett med vevstaks- och kolvlager. Nya ramlager monterades och motorns skruvades ihop. Men efter bara ett par månader händer samma sak igen. Och när jag nu granskar lagren på både gamla och nya veven så ser jag att de ser helt torra ut och att de även gått varma. Om man jämför med de vänstra lagren så ser dessa välsmorda och fina ut. Det verkar alltså som att det högra lagret inte får ordentlig smörjning. Är det någon (tvåtaktsspecialist) som har någon idé om vad detta kan bero på?.

Tack på förhand.
/Mats
 
Hej,
Jag antar att du har kollat att oljekanalerna i vevhuset är OK, men har du kollat så att lagerlägena ligger i linje?
// Pelle
 
Hej Pelle, tack för ditt svar.

Så här tror jag att det funkar och ser ut (kanske självklarheter): Oljan från oljepumpen leds in i motorn via en nippel vid luftpumpen och luftinsuget, och blandas väl där med luften. Och så långt verkar det OK, motorn får ju smörjning i övrigt. Och några andra kanaler för enbart olja finns det inte så vitt jag kan förstå. Från vevhuset är det tre kanaler för luft/olja till cylindern, en i mitten i cylnderns bakkant, och en på varje sida. Den i mitten går direkt från vevhuset, men de på sidorna går till cylinderna från lagernas utsida. Luften/oljan måste alltså passera genom lagren och smörjer dem då samtidigt. Dessa kanalerna är ju ganska stora och de är inte igensatta.

Om lägerlägena ligger i linje vet jag inte. Jag vet inte om jag har tillräcklig kunskap och rätta mätverktyg för att kolla det. Men borde inte bägge lagren slitas då?

/Mats
 
Hej Mats,

Jag tror vi pratar lite förbi varann.
Kanalerna du talar om är överströmningskanalerna (två stora på sidorna och en mindre baktill i cyl) för att få färskgas (bränsle/luft+oljedimma) från vevhuset och upp till förbränningsrummet. De kanaler jag menar är de hål som är ovanför lagrena i vevhuset, i de stora överströmningskanalernas "botten" strax under delningsplan mellan vevhus och cylinder. Tanken är att delar av oljedimman ska kondensera på insidan av överströmningskanalens väggar för att sedan rinna ner i dessa oljekanaler som leder in till utrymmet mellan ramlager och vevaxeltätning och den vägen smörja lagret. Någon egentlig gastransport genom lagret sker aldrig. Och som framgår av resonemanget så skall det vara öppet i denna oljekanal.

Att kolla lagerlägen är väldigt svårt, måste nästan ha en mätmaskin.
Men det enklaste av allt, vad har ni använt för olja?
Och så det näst enklaste, hur fick du veven på plats i blocket när du bytte?

Mvh / Pelle
 
Ok, då tror jag att jag är med. Men de kanalerna är ju ganska stora och de ser rena och fina ut (se bilder). Då lutar det alltså snarare åt att jag inte har monterat ihop motorn på ett korrekt sätt. Jag gjorde som det står i verkstadsmanualen, d.v.s. värmde lagerhusen med varmluftspistol, tryckte in vevev med lagren monterade på den, i enavevhushalvan (gick på lätt utan att man behövd använda någon kraft. Därefter monterade jag ett mothåll på utsidan av den halvan för att hålla emot veven. Därefter monterades andra vevhushalvan på och vevhuset skruvades ihop.

Oljan vi använt är Biltemas helsyntetiska.
DSC_0068[1].jpgDSC_0069[1].jpg
 
Samma beteckning (förutom siffrorna efter snedstrecket) men annat fabrikat. CJB är kinesiskt och NTN är japanskt, tror jag. Fast mitt lager är tillverkat i Taiwan
 
Håller på med samma sak i min dotter RS50 ,, lagren skall vara av C3 -C4 kvalitet.= lite "glappa" för att kunna bli varma och fortfarande hålla rätt spel.
+ använd en Bättre olja ( därmed inte sagt att Biltemas är dålig ) förslags vis Motul 800 Lr Red Line, + Att du måste se till att olje pumpen är rätt inställd så den inte går för snålt med olja VS soppa, alternativt skippa pumpen och blanda direkt i tanken 3% ...
Det finns specialla "superlager" som tål upp emot 20 000 RPM men kostar skjortan, men måste iaf ha olja för att överleva

jag skulle kolla
1: oljepumps/inställning
2: minst C3 kvalitet på lager

Lycka till
PS
har du några grejor över?
söker lite motor delar
DS
 
Samma beteckning (förutom siffrorna efter snedstrecket) men annat fabrikat. CJB är kinesiskt och NTN är japanskt, tror jag. Fast mitt lager är tillverkat i Taiwan

Här har vi största anledningen att dom värmenyper med ras som följd.

Haft otaliga ras till jag kom på orsaken med dessa lager att dom tillverkas med alldeles för tajt lagerspel.

Med tanke på att varvtalet inte är så högt så tror jag inte din varvar så mycket, men C3 har jag svårt att se att du kommer få att rasa på en org motor, C2 blir lite mindre vibrationer men c3 har du lite större lagerspel, själv körde jag på c4 men det blir lite för stort spel för en org motor men fungerar gör det.

Jag rekommendera SKF eller malossi eller polini lager

Det lagret du monterar nu är runt C1, tror dom ska vara tillvärkade som C2 men vet inte vad det är med deras produktion, värkar som dom inte testar varje lager innan dom sänder iväg dom så dom har lite olika spel.

Gjorde en snabb google sökning & om du mäter ditt lager har dom detta mottet ? 20x52x12
 
Last edited:
Vet du vad det ska vara för beteckning på ett sådant lager? De jag har monterat skulle vara rätt till den motorn.

Inga delar över tyvärr, förutom en vev med lite slitna splines för remskivan. Ebay löser det mesta, annars t.ex. http://www.wendelmotorraeder.de eller http://www.apriliapartsbuyer.co.uk
kolla på http://www.twostroke.se/group.asp?group=5201
Eller på
http://www.racing-planet.se
Om du kan hitta nått. glöm inte välja in rätt årsmodell...
 
Om du inte använt original ramlager så kan lagerspelet ställt till det för dig. C3 behövs det minst, gärna C4.
Olja, Biltemas är kanske OK men jag skulle aldrig chansa.
På din beskrivning av hur du monterade veven fattar jag det som du spände in den genom att skruva ihop blocket. Hoppas att jag fattade fel för på det viset kommer lagrena i spänn och får alldeles för litet spel.
Genom att dra in ramlagertappen relativt inre lagerbanan (på bägge sidor) så påverkas inte lagerspelet.

// Pelle
 
Last edited:
Använder du separatsmörjningen eller blandar du 2T-oljan i tanken? Problem med att ett ramlager går torrt brukar vara ett vanligt symtom på att motorkonstruktionen inte tillåter att oljan blandas i bensintanken isf för att använda separatsmörjningen.
I vilket fall som helst är det viktigt att kolla rakheten hos veven innan du skruvar ihop igen.
Behöver du handledning med skruvandet så tanka ner en verstadshandbok:
http://sgnc.dk/category/aprilia-169/
 
Aprilian har väll elektrisk insprutning av bensinen. Så att blanda in olja direkt i bensinen är nog långt ifrån rekomenderat. Kommer bli fel blandning eller sätta igen injektorn. Speciellt om den får stå ett tag.
 
Aprilian har väll elektrisk insprutning av bensinen. Så att blanda in olja direkt i bensinen är nog långt ifrån rekomenderat. Kommer bli fel blandning eller sätta igen injektorn. Speciellt om den får stå ett tag.

Endast DI-TECH har insprutning har jag för mig av aprilians modeler, resten sitter det förgasare på.

Men inte lätt att veta vilken model han har. PIA motor är det.
 
.
Om du inte använt original ramlager så kan lagerspelet ställt till det för dig. C3 behövs det minst, gärna C4.
Olja, Biltemas är kanske OK men jag skulle aldrig chansa.
På din beskrivning av hur du monterade veven fattar jag det som du spände in den genom att skruva ihop blocket. Hoppas att jag fattade fel för på det viset kommer lagrena i spänn och får alldeles för litet spel.
Genom att dra in ramlagertappen relativt inre lagerbanan (på bägge sidor) så påverkas inte lagerspelet.

// Pelle

Jag har monterat efter bästa förmåga enl. manualen, och där står det att man ska göra så. Men jag har inte haft möjlighet att mäta spelet efteråt. Så det låter som att detta är den troliga orsaken. Bara att göra om med andra ord:). Men denna gången får någon med rätt kompetens göra just det momentet.
 
Last edited:
Rätt verkstadsmanual har jag redan.

Det är Factory-versionen så, ja, det är insprutning. Och separatsmörjningen används.

Jag lutar åt att orsaken är att jag har fått fel (eller inget) spel i lagren när jag monterat dem.

Det blir nog inlämning på verkstad för ihopmontering av vevhuset denna gången :)
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top