Återkallningar på importerade hojar? (Yamaha)

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Är det någon som vet vad som gäller när ett företag har gjort återkallningar för att åtgärda problem/fel/brister på en hoj, och man äger en som är importerad från USA?

Detta gäller exempelvis R1 som har problem med växellådan (vilket är potentiellt farligt) och de gör en gratis recall där de fixar växellådan / byter motor.

Någon som vet något om detta, har försökt googla men hittade ingenting. Och yamaha har ingen kontaktinfo på sin hemsida..

//K
 
Det är ju lite svårt när man inte importerat ännu ;)

Ännu svårare när man inte är i Sverige, och Yamaha Sverige inte har kontaktinfo för grossisten på sin hemsida. Om man ringer tre olika handlare så kommer man förmodligen få tre olika svar. Tänker att det är importören som sitter på fakta.

Med lite flax så kanske någon här redan har varit igenom processen och kan ge ett svar som är baserat på erfarenhet.

//K
 
Det är ju lite svårt när man inte importerat ännu ;)

Ännu svårare när man inte är i Sverige, och Yamaha Sverige inte har kontaktinfo för grossisten på sin hemsida. Om man ringer tre olika handlare så kommer man förmodligen få tre olika svar. Tänker att det är importören som sitter på fakta.

Med lite flax så kanske någon här redan har varit igenom processen och kan ge ett svar som är baserat på erfarenhet.

//K

Kanske inte köpa en hoj från USA som inte redan har växellådan åtgärdad ?
Är priset på nya USA R1an extremt lågt anar jag varför !
 
Alla hojar i Sverige är importerade :tummenupp:fakta

Kolla med generalagenten. De recalls jag varit med om gäller ww och för samtliga exemplar, såväl privatimport som via generalagent.

Enda undantaget var en gixxer 1000 -05 som jag tog in från UK. Den behövde ett förstärkningsbleck på ramen sedan ett flertal ramar spruckit i USA (kallades inte recall utan en enhanced safety inspection har jag för mig) men meddelandet gick bara ut till hojar importerade via KGK.

När jag pratade med KGK meddelande man att jo det gällde bara svensksålda hojar. Min hoj "fanns" per definition inte och att det var ett policybeslut man tagit. Jag pratade även med Suzuki UK som tyckte det var ett väldigt märkligt agerande av KGK och att man i UK tog in samtliga ex av årsmodellen, oavsett hur de hamnat där.

På AVA var man mer än villig att hjälpa till men kunde dessvärre inte beställa delen utan ett svenskt ramnr eftersom allt måste gå via KGK.

Så summa summarum: kolla upp det noga.
 
Man skall inte räkna med att svensk generalagent lyfter ett finger för att hjälpa till med hojar de inte själva importerat. De kan göra det och de borde göra det men erfarenheten är att de obstruerar.
 
Samma med Suzuki USA som också tycker kgk´s agerande är mkt märkligt....och hade det varit åt andra hållet Sverige-Usa hade de ställt upp med all service (vilket de gör ändå)..En Suzuki är ju tillverkad i Japan och vi lever ju på jorden..o Sverige ligger ju där på ytan.

KGK måste ha stor förbättrings potential i sin försäljningtakik då fjuttig privat import för eget bruk känns som ett hot.
Det värsta är att de ljuger och säger att inte recalls inte gäller den Cykeln, personligen tycker jag att lögn är ganska allvarigt då en worldwide recall på en motorcykels bromsar inte görs.
 
Rent generellt kan man tycka att det inte ska ha någon betydelse vart man köpt hojen.
Tyvärr så verkar det som att det inte alltför sällan är så att ett vid en återkallelse så får varje generalagent ansvar att se till så att dom hojar som dom sålt tas omhand. Har man då privatimporterat en hoj eller bil så är det långt ifrån säkert att den Svenska generalagenten ser till att ditt fordon blir omhändertaget.
Har du köpt en hoj i USA och privatimporterat til Sverige så kan det hända att dom hänvisar till att du måste lösa det med den generalagent som tagit in hojen till USA där den sedan sålts till dig.

Dvs det finns en liten risk att det inte går att lösa och att du istället själv får stå för kostnaden vid ett återkallande. Om du inte väljer att strunta i det såklart.
 
Ok, länge sedan jag postade detta men vill ändå tacka för alla bra svar!

Jag hade tänkt köpa en hoj som var importerad från USA, men jag kunde inte få bekräftat att växellådan var fixad.

Jag köpte aldrig hojen då prisskillnaden var för liten.

Hade blivit erbjuden hojen för ca 110000:- men jag såg att handlarna sålde ut sina demoex för 129000:- med akra-pipa och hela köret, så då struntade jag bara i det köpet.

//K
 
Intressant trådlyft. :) Jag har råkat ut för KGK's hantering av importhojar och de skiter fullständigt i all hantering om importhojar. Honda har varit betydligt mer hjälpsamma. Men det är slut med det misstänker jag då KGK har tagit över Honda nyligen...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Intressant trådlyft. :) Jag har råkat ut för KGK's hantering av importhojar och de skiter fullständigt i all hantering om importhojar. Honda har varit betydligt mer hjälpsamma. Men det är slut med det misstänker jag då KGK har tagit över Honda nyligen...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Probelemt är att det som normalt kallas "recall" har stark lagstiftning i många andra länder, men inte lika stark i Sverige. Har haft ett par fall på cykelsidan där jag fått Cc. på mail där tillverkaren beordrat generalagenten att göra saker men de har ändå sagt nej...
 
Kan oxå intyga att KGK's hantering är under all kritik, köpte en ny Gixxer från en ÅF som i sin tur hade importerat från Danmark och då skulle bromspumparna bytas ut på samtliga Gixxrar ner till 04:a tror jag.
Jag fick tjata och gå via min importör för att de skulle regga ramnr etc för att få hem en bromspump, men är man dryg och ligger på så får man hjälp tillslut :tungan
 
Kan oxå intyga att KGK's hantering är under all kritik, köpte en ny Gixxer från en ÅF som i sin tur hade importerat från Danmark och då skulle bromspumparna bytas ut på samtliga Gixxrar ner till 04:a tror jag.
Jag fick tjata och gå via min importör för att de skulle regga ramnr etc för att få hem en bromspump, men är man dryg och ligger på så får man hjälp tillslut :tungan

Varför inte säga som det är: Svensk lagstiftning är under all kritik.
Kanske ta ett snack/ brev till de Riksdagshen och det Parti du röstat på.
 
Vad var det för farligt fel på dessa R1 lådor som gjorde att man valde uybyte av låda eller motor.Låste den sig med bakhjulsbroms eller inträffade något annat. :va

Det är jag osäker på, men om det blev en recall så tar jag ingen chans på det ;)
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top