Återkallning av R1

jaja bara dom fixar innan säsongen /Men har inte hört nån som har klagat
 
Körde min gamla R1 5000mil utan strul men frågan är om givaren måste bytas ut eller om det räcker med justering?
 
Ja det kan nog dröja ett tag innan man får tid till det. Farsans Wildstar blev återkallad pga. växelåds problem och han ringde och hörde med oves idag men dom hade inte plats att ta emot den pga. liknande och andra servicear. Finns ju en del av dom hojarna ute nu.
 
Ja det kan nog dröja ett tag innan man får tid till det. Farsans Wildstar blev återkallad pga. växelåds problem och han ringde och hörde med oves idag men dom hade inte plats att ta emot den pga. liknande och andra servicear. Finns ju en del av dom hojarna ute nu.

Brevet från Yamaha gick ju ut redan i höstas (september om jag minns rätt). Jag läste det någon månad senare och då var det inga problem att få tid snabbt (iaf för min Wilde hos Yamaha Center i Haninge). Till våren är det väl rätt självklart att det är trångt med tider. :mattias

I allmänhet fixas en sån sak över dagen så att göra det när som helst på säsongen borde inte ge något kännbart åkstopp. TPS:en är ju inte riktigt samma sak som felhärdade växellådsdrev som kan spricka och låsa när som helst.
 
Jag har varit på dom flera ggr angående att dom har gjort detta i andra länder redan.
Det gäller nämligen även fz6 vilket gör tråden lite missvisande (tur att jag kollade om
någon redan hade skapat en tråd innan jag skrev).
Dom har än så länge bytt tps i USA, Canada, England, Italien samt Finland (vad jag vet).
 
Hur fungerar det med de som har importerade hojar? Kommer det ut ett brev till oss med, eller ska man själv kontakta en Yamahaverkstad?
 
Hur fungerar det med de som har importerade hojar? Kommer det ut ett brev till oss med, eller ska man själv kontakta en Yamahaverkstad?
Du skall kontakta den du handlade av, det är han som har garantiåttagande åt dig. Han i sin tur kanske kan åberopa garanti från sin säljare i Tyskland, Spanien eller var den nu kommer ifrån, men det är ju ointressant för dig. Svenska Yamaha är inte inblandade, därav namnet "sidoimport".

När det gäller fabrikations- konstruktionsfel verkar Yamaha Sverige vara riktigt generösa och måna om sin goodwill, även om det inte gått ut någon officiell återkallelse. Vet flera som fått bytt kåpor, TPS, kopplingar etc. utan problem.
 
Du skall kontakta den du handlade av, det är han som har garantiåttagande åt dig. Han i sin tur kanske kan åberopa garanti från sin säljare i Tyskland, Spanien eller var den nu kommer ifrån, men det är ju ointressant för dig. Svenska Yamaha är inte inblandade, därav namnet "sidoimport".

När det gäller fabrikations- konstruktionsfel verkar Yamaha Sverige vara riktigt generösa och måna om sin goodwill, även om det inte gått ut någon officiell återkallelse. Vet flera som fått bytt kåpor, TPS, kopplingar etc. utan problem.

Det svar jag fick av Yamaha Center var att de åtgärdar de importerade hojarna i mån av tid. Kunder som köpt sina hojar i sverige prioriteras.
 
Brevet från Yamaha gick ju ut redan i höstas (september om jag minns rätt). Jag läste det någon månad senare och då var det inga problem att få tid snabbt
Jag har då inte sett något brev om garantifix, gick brevet ut till återförsäljarna som i sin tur ska meddela hojägarna eller skickades det direkt till hojägarna?

Hittade just detta:
http://www.r1-forum.com/bulletins/yamaha_tps_bulletin.pdf

Som jag fattar det så kan sent sålda hojar redan vara åtgärdade vid leverans(?)
 
Jag har då inte sett något brev om garantifix, gick brevet ut till återförsäljarna som i sin tur ska meddela hojägarna eller skickades det direkt till hojägarna?

Hittade just detta:
http://www.r1-forum.com/bulletins/yamaha_tps_bulletin.pdf

Som jag fattar det så kan sent sålda hojar redan vara åtgärdade vid leverans(?)

Det är Yamaha Sverige som skickar ut brevet. De har koll på regnummer på svensksålda hojar. ÅF-arna kan man inte lägga sånt på, alla har ju olika system.

Ett tips. Kolla med Yamaha så får du svar från källan. Hur det är med övriga hojar som återkallas vet jag inte, jag bara berättar hur det funkade för mig och Wilden och vad Yamaha Center-folket berättade för mig.

Yamaha Scandinavia (eller Sverige, minns inte) är inte samma sak som Yamaha Center däremot. Något slags affärsförhållande finns säkert men jag skulle tro att det är franchise ungefär som i bilbranschen. Yamaha Center säljer ju inte bara hojar utan även quads, båtmotorer, snöskoters osv osv...
 
Det är Yamaha Sverige som skickar ut brevet. De har koll på regnummer på svensksålda hojar. ÅF-arna kan man inte lägga sånt på, alla har ju olika system.

Ett tips. Kolla med Yamaha så får du svar från källan.
Tack, ska kolla med Yamaha, ska även kolla om jag har någon stämpel före chassienumret som kan peka på att givaren redan är bytt.

Iofs borde även återförsäljarna veta, enl den tidigare länkade bulletinen så skall den som byter givare först checka i "YDS" som borde vara något gemensamt servicesystem?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top