Återkallelse av KK. Överklagan.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Blev av vissa anledningar dömd för Vårdslöshet i trafik tidigare i vintras och fick 8000:- i böter. För en vecka sedan fick jag ett brev från Länsstyrelsen i Stockholms län där dom meddelar att mitt KK skulle omprövas.

Jag skrev ett brev med bla. ett intyg från min arbetsgivare där det står att jag måste ha kortet i jobbet och dylikt. Bör även sägas att jag är helt utan tidigare förseelser och har haft KK i 10 år.

Idag fick jag en delgivning att dom har beslutat att återkalla mitt kort i tre månader, kanonbra för nu är det ju sommar. :mad: Jag tänkte självklart överklaga och tänkte nu fråga om nån vet hur fan det funkar.. Står i brevet att 'beslutet gäller omedelbaret ärven om ni väljer att överklaga' men jag har för mig att så länge ärendet inte är avslutat i 'högsta' instans är det inte av laga kraft.

Får jag således fortsätta att köra under tiden överklagan behandlas eller måste jag lämna in lappen omedelbums?

Nån som kan sånt här? :va

Tyvärr är är lappen indragen tills dessa att dom ev ändrar sitt beslut. Har haft lappen indragen 6 ggr. Fick lappen snodd på plats en gång, trots att jag nekade och blev friad i tingrätten, så fick jag vara utan KK ett tag. Sedan dess visar jag aldrig lappen om jag blir stoppad.//D

Återkallelsen av körkortet börjar gälla då du fått delgivning.

Fick du brevet med vanlig post så kan de inte bevisa att du fått någon delgivning ännu, brevet kan ha kommit bort.
Var det skickat rek och du hämtade ut det är du däremed delgiven. De vet att du fått brevet och körkortet är återkallat från den dag du hämtade ut brevet.

Plåtniklas skrev:
Idag fick jag en delgivning att dom har beslutat att återkalla mitt kort i tre månader, kanonbra för nu är det ju sommar. :mad: Jag tänkte självklart överklaga och tänkte nu fråga om nån vet hur fan det funkar.. Står i brevet att 'beslutet gäller omedelbaret ärven om ni väljer att överklaga' men jag har för mig att så länge ärendet inte är avslutat i 'högsta' instans är det inte av laga kraft.

Får jag således fortsätta att köra under tiden överklagan behandlas eller måste jag lämna in lappen omedelbums?

Ett beslut om KK indragning är inget straff i lagens mening och därigenom är det heller inget som behöver vinna laga kraft utan beslutet gäller till dess att något annat beslut är taget

Det skulle vara hägning för vårdslöshet i trafik, eller åtminstonde 10 års fängelse, var är världen på väg.

Poacher skrev:
Det skulle vara hägning för vårdslöshet i trafik, eller åtminstonde 10 års fängelse, var är världen på väg.
Och vart är du påväg :va du behöver inte göra mycket för att det skall bli vårdlöshet i trafik :fatta! Finns tjejer som missar att det är rött och kör.... m,m :tungan men men hoppas det inte var så du menade :3freak
Man skall kramas i trafiken :hihi

Plåtniklas skrev:
Blev av vissa anledningar dömd för Vårdslöshet i trafik tidigare i vintras och fick 8000:- i böter. För en vecka sedan fick jag ett brev från Länsstyrelsen i Stockholms län där dom meddelar att mitt KK skulle omprövas.

Jag skrev ett brev med bla. ett intyg från min arbetsgivare där det står att jag måste ha kortet i jobbet och dylikt. Bör även sägas att jag är helt utan tidigare förseelser och har haft KK i 10 år.

Det alla vill veta är vad du gjorde...

Poacher skrev:
Jag fick en snyting rätt på förardörren i 70-80 blås av en kärring som körde om en buss som stannat för rött. Hon trodde den hade stannat vid en hållplats. Det sista jag minns är att jag fick grönt och körde ut i korsningen. Låg medvetslös i två dygn, tur man körde farsans feta BMW (fin bil, synd att den blev skrot) annars hade man väl legat i jorden vid det här laget... Hursomhelst, hon åkte dit på v.i.t. och 6 mån utan KK men hängning och fängelse vete fan? Jag överlevde ju trots allt. Inte bara motorcyklister kör som idioter....

Fast kör man ihjäl någon p.g.a. vansinneskörning är det FAN en annan femma!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park