Återkallat körkort?

Här hittade jag lite intressant läsning kring hur effektiva "trafiksäkerhetskamera`n" är. Tydligen leder bara 30% av alla bilder de tar till en bötfällning.:tummenupp
http://www.ttela.se/?article=37342

Låter bra. Apropå hastighetskameror... någon som vet var den vid Norrtull i Sthlm sitter? Sett en skylt men ingen kamera, tänkte att det kunde vara intressant att veta var kameran är oxå :gnissla

Nu har det gått ca 2,5 månader sedan jag blev tagen i "trafiksäkerhetskameran" utan att jag fått böter. Börjar tro att jag klarat mig :tummenupp

Hej, betyder detta att jag får tillbaka mitt körkort efter 3 månader. Min 2 års prövotid är över.

"Transportstyrelsen beslutar att återkalla ditt körkort och körkortstillstånd och bestämmer spärrtiden - den tid inom vilken ett nytt körkort och körkortstillstånd inte får utfärdas - till tre månader. Sorrtiden räknas från den 14 juli 2010 då du fick del av polismyndighetens beslut om att omhänderta körkortet

Spärrtiden gäller till och med den 14 oktober 2010"

Last edited:
Både ja och nej.
Du får tillbaka ditt körkort, däremot får man inte tillbaka sitt gamla körkort längre utan måste hämta ut ett nytt - och om detta innebär att man måste ta ett nytt foto eller inte vet jag inte. (även jag är utan körkort just nu...)

Mina två frågor:
1) Innebär detta att man måste ta (och betala) för att fixa ett nytt foto, eller har myndigheterna ens gamla sparat och fixat det?

2) NÄR kan man hämta ut sitt nya körkort? måste det ske dagen efter ens spärrtid, eller kan man fixa det någon dag innan eller samma dag? (vill ju ut och köra igen så fort som möjligt)

Mina två frågor:
1) Innebär detta att man måste ta (och betala) för att fixa ett nytt foto, eller har myndigheterna ens gamla sparat och fixat det?

2) NÄR kan man hämta ut sitt nya körkort? måste det ske dagen efter ens spärrtid, eller kan man fixa det någon dag innan eller samma dag? (vill ju ut och köra igen så fort som möjligt)

1) Ja, ett nytt foto måste införskaffas om inte det indragna kortet är yngre än 3 mån..

2) Det nya körkortet tillverkas inte innan spärrtiden gått ut så först dagen efter spärrtidens utgång får du köra på ett ID kort eller på ett Pass i väntan på det nya körkortet

ps: handlingarna måste vara inskickade FÖRE spärrtidens utgång och avgiften ska vara betald innan ett nytt körkort utfärdas..

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka