Återigen dessa customhojar

Problemet med customhojar och dess oväsen är att man inte lyssnar på dom frivilligt! En sporthoj väsnas inte lika mycket när de körs lugnt.

Jag är övertygad att customåkarna själva skulle reagera om de hade samma oväsen utanför sin bostad som de själva utsätter andra för på sveavägen...

Det är en sak om man lyssnar på något frivilligt och en helt annan när man ofrivilligt blir tvungen att höra på det!

Fyrhjulingarna e faen värst vad gäller jobbigt ljud , vissa låter mer än en v8 med raka rör. Att de dessutom får kallas motorcykel fast köras på b-kort är ju helt jävla sjukt:dummer

Jag montera slipon för att det är snyggt. Låter gör det men granarna klagar inte på min hoj utan på en intruder 800 som går i området.

Slowmotion.

Har en tes...!
Dom som åker customhoj vill egentligen åka sporthoj men pga av försäkringspremier och fruar:tuttar, och dyligt, väljer gynstolshoj.
Men dom kör som om dom hade superbikes och det som är så jävla irriterande är att en custom som accar aldrig försvinner i horisonten utan står i princip still....
Dom låter som om dom är trasiga... Custom = Mopedram, kulmotor, och kalla skiten kult...!
Sitta med fötterna framåt..?

Överreaktion.
Tjöper man ny hoj, så levereras den med astma.
Moppefuckogenen (som vi alla har, annars skulle vi inte hålla på med leksaker i vuxen ålder) gör att man efter att ha insett att det bör låta mer för att gå bra, inbillar sig att ju mer det låter, desto bättre går det.
Lättades det på bullerreglerna, så tror jag att tillverkarna skulle börja leverera fungerande fordon, med ett dovt och trivsamt ljud.
Från både insug och avgassidan.

Nja, det tror jag inte för alla runt mig rökte och det var 5m till närmaste...

Egentligen retade jag mig mer på någon slags oförskämdhet i situationen om att man egentligen sket fullständigt att ljudet(Röken) hade denna effekt.

Ja just ja. Hat´så trevligt vid nästa rökpaus.

Och tack vare custom- och touringrävarnas stora antal skadefria mil varje år så hålls kollektivets totala olycksprocent på en samhälleligt acceptabel nivå.

Minns jag rätt så var inte olycksstatistiken för gubbarna på glidare helt lysande när allt kom omkring? Någon som kommer ihåg var man hittade statistiken som kom ut i fjol, för den händelse jag är ute och cyklar? :va

I övrigt tycker jag att de mest irriterande är:

1) Glidare med raka rör
2) Retarder med ljudförstärkarmegafoner
3) Idioter på sporthoj som tydligen har så vissen tomgång att de måste blutta upp till varvstoppet var femte sekund så fort de har kopplingen inne. Samt givetvis dra ur den på alla växlarna för att kunna accelerera i takt med den gamla 740 de ligger bakom från rödljuset... med spjällen i princip helt stänga.

I någon ordning som inte alls behöver vara samma som i listan ovan.

Jag har länkat till den senaste statistiken ang detta flera gånger varje gång ngt sporthojare tyckt som du, men nu orkar jag inte göra det igen. Sök på MC-ola och vv osv.

Det som är fallet är att den grupp som ökat sin totala olyckfrekvens mest vad gäller tidigare år är återfallare med "fådda" körtkort. Men deras olycksrisken per förare är alltjämt mycket lägre än män i åldern 20-30 på sporthoj med "tagna" hojkort.

Nu verkar ju du intelligent, men vad jag skrev ovan brukar inte förstås rätt trots att jag tycker det är tydligt skrivet. Så för andra än dig så tar jag ett pedagogiskt exempel. Om du står och liftar vid vägkanten och en statistiskt representativ manlig 25-åring med sporthoj stannar och är villig att skjutsa dig så är det större risk för dig att skadas eller förolyckas än om en statistiskt representativ 50-plusare med fått hojkort och nyköpt customhoj stannar för att skjutsa dig.

Den förstnämda tycks enligt all statistik vara bättre på att hantera hojen tekniskt, medan "customgubben" däremot tycks vara bätrre på att identifiera och undvika farliga situationer. En sk defensiv körstil.

/J
Minns jag rätt så var inte olycksstatistiken för gubbarna på glidare helt lysande när allt kom omkring? Någon som kommer ihåg var man hittade statistiken som kom ut i fjol, för den händelse jag är ute och cyklar? :va

I övrigt tycker jag att de mest irriterande är:

1) Glidare med raka rör
2) Retarder med ljudförstärkarmegafoner
3) Idioter på sporthoj som tydligen har så vissen tomgång att de måste blutta upp till varvstoppet var femte sekund så fort de har kopplingen inne. Samt givetvis dra ur den på alla växlarna för att kunna accelerera i takt med den gamla 740 de ligger bakom från rödljuset... med spjällen i princip helt stänga.

I någon ordning som inte alls behöver vara samma som i listan ovan.

Last edited:
Jag har länkat till den senaste statistiken ang detta flera gånger varje gång ngt sporthojare tyckt som du, men nu orkar jag inte göra det igen. Sök på MC-ola och vv osv.

Det som är fallet är att den grupp som ökat sin totala olyckfrekvens mest vad gäller tidigare år är återfallare med "fådda" körtkort. Men deras olycksrisken per förare är alltjämt mycket lägre än män i åldern 20-30 på sporthoj med "tagna" hojkort.

Nu verkar ju du intelligent, men vad jag skrev ovan brukar inte förstås rätt trots att jag tycker det är tydligt skrivet. Så för andra än dig så tar jag ett pedagogiskt exempel. Om du står och liftar vid vägkanten och en statistiskt representativ manlig 25-åring med sporthoj stannar och är villig att skjutsa dig så är det större risk för dig att skadas eller förolyckas än om en statistiskt representativ 50-plusare med fått hojkort och nyköpt customhoj stannar för att skjutsa dig.

Den förstnämda tycks enligt all statistik vara bättre på att hantera hojen tekniskt, medan "customgubben" däremot tycks vara bätrre på att identifiera och undvika farliga situationer. En sk defensiv körstil.

/J
Är det en 40+ på HD, så är risken stor att han har baktankar.

Överreaktion.
Tjöper man ny hoj, så levereras den med astma.
Moppefuckogenen (som vi alla har, annars skulle vi inte hålla på med leksaker i vuxen ålder) gör att man efter att ha insett att det bör låta mer för att gå bra, inbillar sig att ju mer det låter, desto bättre går det.
Lättades det på bullerreglerna, så tror jag att tillverkarna skulle börja leverera fungerande fordon, med ett dovt och trivsamt ljud.
Från både insug och avgassidan.

Det är som med alla ljud, det man inte gillar tycker man låter illa. Hör ju liksom ihop. Dom två centrana i hjärnan håller reda på varandra och jobbar tillsammans.
Personligen så tycker jag att en Ottomotor som får andas ordentligt oavsett cylinderconfig låter som ljuv musik. Därtill läggs givetvis ansvar på den som reglerar ljudvolymen att använda den med sunt förnuft:tummenupp

/U

Har inte läst hela tråden men jag vill bara hålla med lite om customhojar och oljud. Satt på torget i Uddevalla idag och 20m bort startar en snubbe med fru sin kromsläde. Tydligen är den svårstartad för han behövde ge gas samtidigt som han startade vilket resulterade i en kraftig ljudexplosion. När de drog iväg var det ju inte med "gångfartsgas" - det är gårdsgata så nån speciell gas behöver man ju inte ge för att rulla sakta framåt - utan flera ordentliga gaspådrag, antagligen för att låta så mycket som möjligt.

Jag har flera gånger funderat över varför dessa tillåts åka med raka rör när en sporthoj knappt får ha original...

Jag köpte en TL100R igår, den är jätte bra i ljudsynpunkt.
För alla äldre tittar när man kommer åkandes ihop om att det är en krååmsläde sen med en besviken min går dom vidare, innan när jag hade min gixxer tittade dom bara argt på mig :) Och idag lyckades jag få ett helt MC-släde-gäng att vända sig om och titta på mig, dom alla trodde det var en släde som kom :)

Faktum är att sporthojar idag med slip-on inte låter hälften så mycket som dom gynekologstolar som körs omkring utan nämnvärd ljuddämpning.
Många sporthojsåkare luftar juh åxa sina maskiner på bana ibland. Och man blir inte utsläppt där om det låter för mycket!
Annat var det förr, minns på 80-talet hur det var populärt med rensade 4-1 system. Lät för djävligt minst sagt... Sånt förekommer ju inte längre

Kanske måste man köra utan ljuddämpare på Hd och dyl. för att det skall röra på sig?
Jag provade några olika HD modeller på Barkarby flygfällt tidigare i år.
Allt jag kan säga om dessa är, Vilken Jävla Skit! Men det är förstås min egna högst personliga åsikt...
:tungan

Jag köpte en TL100R igår, den är jätte bra i ljudsynpunkt.
För alla äldre tittar när man kommer åkandes ihop om att det är en krååmsläde sen med en besviken min går dom vidare, innan när jag hade min gixxer tittade dom bara argt på mig :) Och idag lyckades jag få ett helt MC-släde-gäng att vända sig om och titta på mig, dom alla trodde det var en släde som kom :)

Ja vad säger man, det finns många tondöva därute:tummenupp

/U

Jag är själv lite insyltad i cross/enduro och där är det mycket prat om att just högt ljud är det som kommer döda sporten om man inte skärper till sig med ljudvolymen, således upplever man det som onödigt att föra oväsen mer än vad som behövs.
Upplever det som att det främst är custom och motarder som vill höras på gata, och visst är det "gött" när det låter lite. Problemet är att många inte inser att "lagom är bäst". -Helre lagom högt än trummhinnespräckarsystem, det retar bara svenson och miljömupparna till vansinne

Faktum är att sporthojar idag med slip-on inte låter hälften så mycket som dom gynekologstolar som körs omkring utan nämnvärd ljuddämpning.
Många sporthojsåkare luftar juh åxa sina maskiner på bana ibland. Och man blir inte utsläppt där om det låter för mycket!
Annat var det förr, minns på 80-talet hur det var populärt med rensade 4-1 system. Lät för djävligt minst sagt... Sånt förekommer ju inte längre

Kanske måste man köra utan ljuddämpare på Hd och dyl. för att det skall röra på sig?
Jag provade några olika HD modeller på Barkarby flygfällt tidigare i år.
Allt jag kan säga om dessa är, Vilken Jävla Skit! Men det är förstås min egna högst personliga åsikt...
:tungan

Jo sporthojarna i sthlm är helt klart tystare idag än på 80-talet vad jag minns. Då fanns det ju dessutom bara ett skorstensalternativ till Katanorna om man skulle vara inne, V&H med megafon. Och de lät ju somf.. redan med insats, vilket ingen körde med. :D

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back