Återigen dessa customhojar

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Allmän fråga:
Är det någon fler förutom mig som tycker det är ett större problem med customhojar utan ljuddämpare än motsvarande effektsystem på sporthojar?

Bakgrund: Sitter på Lisas cafe utanför Lund i hurva och njuter en pipa och kaffe och då är det något mongo som skall demonstrera sitt ljud på customhojen som står och varvar mitt i byn. Står ganska länge innan han slutligen ger sig och åker iväg, naturligtvis genom att dra som fan så det ska låta mer...
Fick fan ont i öronen, på allvar. Hur många decibel skapar dessa?

Har på sistone byggt upp en icke hälsosamt förakt för dessa nissar och tomtar med customhojar och avsaknad på ljuddämpare. Undrar vad inte svenssson tycker då som inte har mitt motorintresse.
 
Det ska låta oavsätt hoj är ju min uppfattning,,,, det är attityd med ljud.
Trodde att jag skulle växa ifrån det där men på den punkten blir jag aldrig vuxen.:)
 
Tycker det samma som riverrafter. Vet inte om själva db är så hög men eftersom ljudet kommer i pulser så uppfattar åtminståne jag det som mer störande än en sporthoj med effektsystem.
 
Håller med dig. Man hör folk klaga på sporthojar men många tycker
custom-hojarna låter fränt fast det många gånger låter fan så mycket mer.

Konstigt att inte besiktningen inte klagar när de klagar på sporthojar.
 
Det gör mig inget att de låter, oavsett hoj..

Vad jag däremot inte förstår mig på de som inte har kuk stor nog att man inte behöver köra på fullvarv inne i stan. Hojhelvetet har ju växellåda av en anledning.
 
Känns lite märkligt men jag måste hålla med.

Eftersom man kan märka ett starkt behov från lagens män/kvinnor att hålla efter miniskyltar, ljuddämpare osv på sporthojar. Varför jagas inte customjärnen lika hårt? Där florerar minst lika mycket hemmagjorda skyltar och helt raka rör.

Kanske dags att köra en kampanj mot customfolket från polisens sida?

(någon som vill köpa ett TBR-slipon till en 675:a? :gnissla )
 
"Loud pipes saves lives" är en befängd tes.

Oljud är av ondo.

För att återgå till tråden låter odämpade högkompsharleys mer illa än en öppenröstad radfyra. Så är det.

Däremot ger det faktat jag just konstaterat inte folk med helöppna rör på sin R-hoj rätten att väsnas och störa folks frid.

Så är det. Bara så ni vet.

/H
 
Last edited:
Instämmer med riverrafter, customhojar låter av nån anledning fan så mycket värre än radfyror med "öppna" system av nån anledning.
Tycker även vissa motarder med öppnade system låter jobbigt med sitt "knattrande".
Man börjar väl bli gammal helt enkelt. ;) *hytter med käppen*
 
STARKT ljud menar du? Höga ljud är det vi normalt kallar ljusa toner.
Dessa är i och för sig också töntiga, framförallt på en hoj.

/H
Jag menade egentligen att det är töntigt och omoget att ändra/bygga om hojen enbart i syfte att få starkare/högre/skrikigare/dovare (eller vad man nu kan kalla det) ljud.
Att jag med mina åsikter, av vissa klassas som en tönt får jag leva med.
Jag bryr mig eg. inte, men jag retar mig på alla som inte kan visa hänsyn utan tycker det är tufft att väsnas så in i helvete och sedan flinande gömma sig bakom ”loud pipes saves lives” skrönan.
Töntigt.
 
Vet inte om det är ett större problem med den ena eller andra modellen, men hojar som låter för högt är ett problem. Och i Sthlm är det väl vanligare med customhojar och därför är det säkert vanligare att man störs av dom.

Jag har suttit i bil med nedvevad ruta och blivit omkörd ett par gånger av customs med raka rör och det har bara smällt till i öronen. Har då mao blivit "ganska" missnöjd och duktigt skrämd. Jag har då suttit och funderat ut fiffiga hämndaktioner, men tyvärr inte kommit på nån bra idé än och än mindre haft något bra tillfälle till vedergällning. Men min dag kommer :D
 
Tyvärr tror jag "Svensson" bara ser motorcyklar som för väsen så vi får ta del av skiten custom ägarna skapar :mad:
 
Att höras är inte fel, dock kan det bli för mycket ibland, speciellt då bland fåtöljerna som åker runt på stan!
 
Jag vet egentligen inte om den ena eller andra typen är ett större problem men det är ju ytterst få sporthojar som har raka rör ut ur motorn. Ett slipon är i alla fall lite ljuddämpning. Så ur det perspektivet är nog Customhojarna ett större problem.
Hursom kan jag tycka att vissa hojar kanske låter lite väl tamt med original. Min egen är en av dom. Men jag skulle aldrig få för mig att stoppa på en slipon som gör att jag inte kan köra hojen hem utan att väcka hela kvarteret.
Jag har inte några peniskomplex som gör att jag behöver ha en hoj som låter asmycket helt enkelt. Och det är inte coolt heller enligt min mening.

Min mening är alltså. Ett slipon som ger hojen lite mer "gött" ljud och kanske någon extra hästkraft är väl lite fånigt men helt OK enligt min åsikt. Att mer eller mindre helt ta bort ljuddämpningen för att man vill höras så mycket som möjligt är inget annat än töntigt.
 
Just att löda i stan framför näsan på folk som sitter och njuter i kvällsolen är kronmongo tycker jag. Jag skäms som hojåkare när jag går på trottoaren och hör folk stöna över ngn passerande med raka rör som prompt ska gasa.

Sedan tycker jag att det låter muppigt men öppna ljuddämpare på HD-fejkhojar som Yamaha Viagra och Honda Vadårå, Intruder och allt vad de heter.

De få HD-kopior som jag tycker låter V-twinvackert är bla Kawasaki Vulkan samt Yamaha Warrior-motorerna

Tyvärr tror jag "Svensson" bara ser motorcyklar som för väsen så vi får ta del av skiten custom ägarna skapar :mad:

Och tack vare custom- och touringrävarnas stora antal skadefria mil varje år så hålls kollektivets totala olycksprocent på en samhälleligt acceptabel nivå.
 
Last edited:
Costom hoj?? Är det en såndär järnklump på hjul, som för en massa väsen med fotpinnarna så högt placerade att man kan förväxla den med en rullande gynnstol. Tyckte att jag såg något liknande på KK i jkpg för ett tag sedan heheheheh

Nu bara jävlas jag (sorry). Kan faktiskt hålla med om att en del av dessa järnen kan föra en massa oväsen men det kan oxå sporthojarna göra. Men det e deras förtjänst att de håller nere statistiken på OLYCKOR med mc,alltså costom. Som Jörgen säjer. men om det påverkar premierna har jag inte den blekaste aning om. Går de inte i olika klassindelningar??

ses på vägarna, o ta inte så illa upp av det jag skrev i början, skojar lite bara.

Kör försiktigt.... Johan
 
nääe custom hojarna med mycke ljud e väl helt ok... däremot kan jag inte tåla vissa moppekillar vars mopeder ofta låter högt som fan. brrrinnn dödödödö briiiiiiinbubub... hatar fan de ljudet:huvet
 
Öronbedövande radfyror är precis lika jobbiga som en v-twin. Det är ungefär lika upphetsande som att få en getingjävel i örat, eller att grannen river väggar med en slagborr på morgonen efter att man har jobbat nattskiftet.

:kulspruta
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top