Återhämtning efter vurpa

-Z- skrev:

Ne, det tycker jag inte. Det är ju återhämtning efter vurpa det oxo. Klart man ska återhämta både sig själv och utrustningen :)

Ska testa tändsvätska då, borde vara lagom starkt.
 
Jag inbillar mig att det är främst när man blir fysiskt skadad som hjärnan börjar spöka. Jag har varit omkull 4-5 gånger o den enda av dom vurporna som satt sig är när jag slog mig. Precis som flera andra säger så tyckte jag det kändes helt ok efteråt och vurpan är inget jag tänker på när jag kör men ändå fegar jag. Otroligt irriterande.
 
stavgren skrev:
Jag inbillar mig att det är främst när man blir fysiskt skadad som hjärnan börjar spöka. Jag har varit omkull 4-5 gånger o den enda av dom vurporna som satt sig är när jag slog mig. Precis som flera andra säger så tyckte jag det kändes helt ok efteråt och vurpan är inget jag tänker på när jag kör men ändå fegar jag. Otroligt irriterande.

Lägg till parametern att inte veta vad som orsakade vurpan, så slår nojjan till direkt. Vet man exakt vad som orsakade, så blir inte hjärnspökena så allvarliga.
 
Jag vurpade på gatan för två år sedan och kör fortfarande försiktikt men det i bakhuvudet. Men det är jag glad för, det gör ju att jag tänker efter före och inte efter.
/L.Ångsam
 
Årets tre vurpor har definitivt satt sig. Jag kör numera långsammare än jag gjorde när jag övningskörde, typ... :rolleyes:

Jag har försökt analysera mitt problem och jag tror att det ligger i att jag förr litade på hojen och underlaget. Folk jag körde med hade inte kört omkull och jag körde som dem. Helt plötsligt började folk omkring mig vurpa, inklusive mig själv och då försvann plötsligt tron. Jag själv trodde att jag hade såpass koll att jag skulle känna någon slags förvarning om jag låg på gränsen, men uppenbarligen hade jag ingen koll eftersom jag highsidade. Efter det litar jag inte alls på mig själv och det är nog lika bra det eftersom jag kör obegripligt stelt och konstigt just nu. Folk tjatar på mig att jag ska köra fortare men jag ser det som en del av er övriga här: det får ta sin tid. Tre vurpor räcker.
 
Macho Woman skrev:
Årets tre vurpor har definitivt satt sig. Jag kör numera långsammare än jag gjorde när jag övningskörde, typ... :rolleyes:

Jag måste ju säga att det är skönt att inte vara ensam... Ett tag trodde jag att alla andra bara körde vidare utan att bry sig ett dugg (eller utan att köra långsammare). jag tror också att ett problem som förvärrar är att inte veta riktigt vad som hände. Jag vet att jag fick framhjulssläpp, men hann inte reagera över huvud taget. Från bra grepp till liggande på marken gick på ruskigt kort tid. Första tanken var... synd på skinnstället, det här kommer att bli dyrt :kocko

/Fohlin
 
För mig var det så att jag var skitfeg när jag började köra, men lärde mig med tiden att det alltid fanns mer grepp än vad man trodde. Jag har successivt ökat mitt personliga maxtempo under de 4 år jag har kört hoj, och i onsdags nådde jag brytpunkten där jag trodde att greppet var bättre än vad det var. Pang sa det, så låg man där och krälade. :kocko
 
Klart att det sätter sig på psysket efter en vurpa. Konstigt vore det annars.
Har klotat två ggr på väg, och båda ggr:na "var det inte mitt fel", grus = framhjulsläpp och diesel = bakhjulssläpp.

Blev tokförbannad på mig själv båda ggr:na, tänkte bara hur klantig får man va, kommer få skämmas resten av livet, fy fan vad de kommer sucka och idiotförklara mig när jag ringer fb:et osv osv.

Men själva återhämtningen har gått fort för mig. Beror nog på att jag körde en del cross när jag var yngre och slog mig rätt mkt och ofta då, så jag har väl vanan inne eller så saknas det något av vital del hos mig som mina "vänner" säger. Har aldrig fattat det där sista :va
 
Fohlin skrev:
Är det bara jag som tar lång tid på mig att komma upp i tempo efter vurpan eller har alla det så? Med andra ord, borde jag gå i pension om jag inte kan köra lika fort efter vurpan som innan?
Tog tre veckor innan jag satt på hojen efter vurpan, och man har ju hört att man skall upp direkt igen - så det kanske påverkade...

/Fohlin

Pratar du om racing eller om gatåkning?
Mina erfarenheter av krascher (bana) är att det tog lång tid att hitta tillbaks efter den första. Nu efter några vurpor så går det snabbare att hitta rätt mentalt.
Om man direkt ska upp på hojen eller inte är ju helt personligt. Mig passar det inte.

mvh
/JPS
 
Jörgen Player Special skrev:
Pratar du om racing eller om gatåkning?
Mina erfarenheter av krascher (bana) är att det tog lång tid att hitta tillbaks efter den första. Nu efter några vurpor så går det snabbare att hitta rätt mentalt.
Om man direkt ska upp på hojen eller inte är ju helt personligt. Mig passar det inte.

mvh
/JPS

Bana - Jag har förstått att det är massa gatåkare som gillar race-trådarna också. Men jag pratar bara om banåkning. Tycker numer att det är ganska ointressant att åka på vägen. Men som sagt. Det var min första vurpa på bana - kanske blir lättare att förtränga de följande?

Jag kan väl tro att det har mycket med rutin at göra, och självförtroende. Har man passerat gränsen, men ändå är helt säker på var den är så kanske det är lättare att bara köra vidare som om ingenting har hänt.

/Fohlin
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top