Återfallsfråga gällande Panigale

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Okej, ny taktik.
Har provat lite customs och kommit fram till att jag vill ha en sporthoj.

Det kommer ju vara brutalt billigt att köra nu ju!

Ingen banhoj, bara gata = inga krasher, en uppsättning däck räcker typ 3 säsonger, ingen racebil för transport, inga anmälningsavgifter, inga övernattningar.

Gör service själv. Har garage nu och kommer inte köpa sprillans, antingen R1 07-08 eller vad tråden handlar om en Panigale.

Hur funkar det med CC på Duccarna? Varför gör man inte som alla andra barnen på lekplatsen?

Detta vet jag av egen erfarenhet:
En 600cc Raketfyra ala Japanare var ju asgrym tills jag testade 1000cc. Skulle aldrig gå tillbaka till en 600. Världelös i stan och ett jävla varvande. 1000cc däremot, mumma…

Stämmer detta för Panigale? Har aldrig kört duccisar med en testat en 749 och den gillade jag inte alls jämfört med R1:an.

899cc = Förklädd Japansk 600?
1199cc = Trött tusen?
1299 = Löjligt överbrutal?

899cc tilltalar mig mest med looken, framförallt 2014. Fantastiskt vacker hoj. Tänker mig att den kanske är mellan 600 och 1000cc japs och lite mer ”sport custom” segment?

skulle kunna tänka mig att klara mig utan de sista 40-50 hästarna då jag ska ägna mig åt cruising.

Ni som äger Panigalisar, är ni nöjda?
 
Mycket härliga tankar, gillas! Jag kan egentligen inte uttala mig öht om kubiken, hästkrafterna, kostnader, körbarheter eller någonting mer än att 1199 är den snyggaste av de du nämner. Jag är ju iofs totalt biased avseende enkelsving, så kanske inte en pålitlig röst.

Men i mitt tycke är 1199 den snyggaste Panigalen som Ducati byggt, och utseendet är ju allt. Så köp en sån.

Edit: Och därför går 899an bort för mig. Bara därför. Alla hojar borde ha enkelsving.
 
Äger ingen av de hojar du nämner, men har provkört några av dem. 899an är i mitt tycke en hoj som gillar bana mer än gata, men det beror ju mycket på sittställning, chassigeometri etc så där skiljer den sig kanske inte radikalt mot den större panigalen eller en R1a.
 
Då jag äger en 899a sedan 2014 så kan jag bara säga att till det du vill ha hojen är 899an ett mycket bra val, Låt vara att 1199 och 1299 eventuellt kan uppfattas som snyggare pga enkelsvingen. När 899:an lanserades så gjordes det med en video där en kille kör hojen till banan för en bandag och sedan tog hojen hem på kurviga vägar, dvs en hoj som funkar lika bra på bana som på vanlig väg ;-)
Den har effekt nog för att vara riktigt trevlig att köra aktivt på kurviga vägar samtidigt som den funkar förvånansvärt bra för körning i stadstrafik.

Som jag förstått det så har 1299 en betydligt trevligare kraftkurva än 1199an där jag tror att du får cirka 50 hk över ungefär 1000 rpm = en rejäl spark i röven, samma effekt fast i mindre skala gäller även för 899:an så därför är detta inga problem att hantera.

För mig så är 899:an både bekväm med en ok sittställning trotts att det är en riktig sporthoj och den funkar förvånansvärt bra att glida mellan bilar i köer och i stadstrafik om du av någon anledning råkar befinna dig i sådan trafik.

Sedan tycker jag att även 899:an är riktigt snygg, att jag råkat leka bort mig med min och sänkt vikten med nästan 30 kilo i gatlegalt skick på vägen är en helt annan (och dyr) historia :3freak:dummer

Men bästa sättet att få reda på vad som passar dig är nog helt enkelt att åka och provköra båda om du hittar någon :cool:
 

Bifogat

  • DSC_5000_edited.jpg
    DSC_5000_edited.jpg
    534.6 KB · Visningar: 45
  • besiktning.jpg
    besiktning.jpg
    1.9 MB · Visningar: 47
Last edited:
Härliga svar! Uppskattas! :)

Jag själv är Japanskadad och hör och häpna så tycker jag inte om enkelsvingen. För det första kan man inte svänga höger då hjulet trillar av eftersom det saknas sving på den sidan! (Mohahaha)
Sen gillar jag symetriska linjer så det är en av anledningarna jag gillar 899:an extra mycket pga billigare dubbelswingers klubben.

Ska provsitta duccen och hoppas att den är bekväm. Kommer antagligen bara bli soliga kortare turer men man vill ju kunna toura runt i europa när kidsen växt upp och fått varsin R1:a.

Vet att det varierar såklart men vad ligger priset på en välvårdad fullservad 899 -14 offseason? 70-80?
 
Priset har senaste åren varit förvånansvärt stabilt högt, dvs mellan 90-105 med viss prutmån om jag inte minns fel. Sedan kallar en del sin "unik" bara för att de satt på klistermärken och eventuellt ett slipon och vill därefter ha 10 papp extra :huvet
 
Du får nog tänka om,möjligen 899'an kan gå skapligt på gata men dom är bra mkt extremare än det du är van vid. Kör Streetfighter 848/1098/v4 om du ska köra på vägen.
Sen är det ett jävla krångel med Ducati,elektroniken speciellt. Finns inga som orkar med dom speciellt länge förutom entusiaster. Motorerna på tidiga 1199 är luriga,högmilare,bankört undvikes.
 
Du får nog tänka om,möjligen 899'an kan gå skapligt på gata men dom är bra mkt extremare än det du är van vid. Kör Streetfighter 848/1098/v4 om du ska köra på vägen.
Sen är det ett jävla krångel med Ducati,elektroniken speciellt. Finns inga som orkar med dom speciellt länge förutom entusiaster. Motorerna på tidiga 1199 är luriga,högmilare,bankört undvikes.
Kan nog hålla med om att en Streetfighter eller tex Monster 1200 är bekvämare för gata än en Panigale men samtidigt är Panigale betydligt trevligare på gatan än tidigare generationer sporthojar från Ducati, tänker då närmast på 1198, 1098, 848, 998, 916, 999 etc. Känner en kille som tar sin Panigale Superlegera på Norgesemester varje år och är mycket nöjd med det :yoparty

Sedan vet inte jag vad det är för speciellt krångel med nyare Ducati som du tänker på? De flesta Ducatimodeller efter millennieskiftet har varit ungefär som dom flesta hojar från andra tillverkare, dvs överlag bra driftsäkerhet och relativt krångelfritt ägande även om vissa ägare kan råka ut för problem. Hojar med effekter omkring 200 hk som hårdkörts på banan är alltid bra att kolla extra noga status på motorn oavsett om det står Ducati, BMW eller något annat på tanken, tex bör oljan bytas betydligt oftare men det där känner väll alla här till. Men om du vet något som inte jag har koll på får du gärna berätta eller utveckla vad du menar och om du har egna erfarenheter av detta.

Är man ändå rädd för att motorn skall ge upp är en 899:a ett bra val då det mesta i motorn är samma mellan 1199:an och 899an vilket gör att du har en motor som tål en hel del. Bra att komma ihåg att Panigale har kamkedja så det behövs inte bytas kamremar vart annat år som på flera andra äldre Ducatimodeller (idag har nästan alla Ducatimodeller kamkedja dock).
 
Last edited:
Du får nog tänka om,möjligen 899'an kan gå skapligt på gata men dom är bra mkt extremare än det du är van vid. Kör Streetfighter 848/1098/v4 om du ska köra på vägen.
Sen är det ett jävla krångel med Ducati,elektroniken speciellt. Finns inga som orkar med dom speciellt länge förutom entusiaster. Motorerna på tidiga 1199 är luriga,högmilare,bankört undvikes.
Lånar Kurt-Olssons tråd lite då jag kikat på en 1098s , vad är det för Elstrul man kan räkna med ? Har 30+ mil till närmsta duccecenter och har ju ingen lust att rulla den vägen med hoj på släp
Hade annars tänkt prova tvin istället för japansk radfyra men …. Är ju mil på rull och inte verkstad man är ute efter och el är :huvet
 
Kan nog hålla med om att en Streetfighter eller tex Monster 1200 är bekvämare för gata än en Panigale men samtidigt är Panigale betydligt trevligare på gatan än tidigare generationer sporthojar från Ducati, tänker då närmast på 1198, 1098, 848, 998, 916, 999 etc. Känner en kille som tar sin Panigale Superlegera på Norgesemester varje år och är mycket nöjd med det :yoparty

Sedan vet inte jag vad det är för speciellt krångel med nyare Ducati som du tänker på? De flesta Ducatimodeller efter millennieskiftet har varit ungefär som dom flesta hojar från andra tillverkare, dvs överlag bra driftsäkerhet och relativt krångelfritt ägande även om vissa ägare kan råka ut för problem. Hojar med effekter omkring 200 hk som hårdkörts på banan är alltid bra att kolla extra noga status på motorn oavsett om det står Ducati, BMW eller något annat på tanken, tex bör oljan bytas betydligt oftare men det där känner väll alla här till. Men om du vet något som inte jag har koll på får du gärna berätta eller utveckla vad du menar och om du har egna erfarenheter av detta.

Är man ändå rädd för att motorn skall ge upp är en 899:a ett bra val då det mesta i motorn är samma mellan 1199:an och 899an vilket gör att du har en motor som tål en hel del. Bra att komma ihåg att Panigale har kamkedja så det behövs inte bytas kamremar vart annat år som på flera andra äldre Ducatimodeller (idag har nästan alla Ducatimodeller kamkedja dock).
Det är bara V4 som har kedjedrivning dock…
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top