Återfallet är nära!

Intrudern ser rätt jysst ut och tar man bort de fula sätena mot smala slimmade så kan man ana vad som gömmer sig bakom.

en annan dum fråga: kan man sätta smalare bakhjul eller är det en dimension som gäller på hojen?
 
VS1400 har original 110/90-19 fram och 170/80-15 bak. Min har fått 100/90-19 fram och är betydligt mer lättstyrd. Smalare än 150/80-15 bör du nog inte ha på originalfälgen. VS'en är ju ekrad så det går att byta fälg.
 
HD är ju lättmeckat. Cyllar å förgasare tändstift. Finns hur mycket grejer som helst till dom. Det är en fördel. Ballare med än äkta HD än ännu en japs ?
 
Intruder är lättmeckat. Cyllar å förgasare tändstift + hydrauliska lyftare. Jag tycker det är ballare att köra än att mecka min 45 graders v-twin.
 
Vassaste kandidater är just nu
1980 HD sportster (och äldre)
1979 Honda CB 450
 
Shit, första bästa annons så ser man ju helt klart att allt är mer slim. Gillar att tanken är smalare också än de flesta customs.
en äldre/skabbigare och billigare är målet då! :). Kuuuul!!!!!

Klassiska "peanut"-tanken har suttit på måååånga byggen genom åren, oavsett märke på hojen i övrigt. Det är en jäkligt lyckad design helt enkelt ?

En annan fördel med HD kontra äldre japanare är som sagt att marknaden för tredjepartsdelar och tillbehör är enorm. Likaså kunskapen kring hojarna. (Även online).

Här kan ju i rättvisans namn också passa på att nämnas att även vissa engelska hojar gör sig rätt bra som chopperbyggen av diverse slag. I synnerhet Triumph är inte helt ovanliga att se. Här har jag däremot ingen aning kring eftermarknaden och kunskapen, men jag antar den inte är direkt obefintlig den heller ?

VS1400 Intrudern är ju smalare och inte lika fet original.
Den har väl även större framhjul samt en av de snyggare glidarmotorerna

VS 1400 är helt klart en fräck hoj. Ett tidsdokument på något vis med en helt egen stil. Den har däremot ett utseende som gör att den är svår att modifiera på ett (i mitt tycke) särskilt lyckat sätt. Tycker faktiskt de gör sig bäst i så gott som originalskick. Och helst i turkost/vitt även om rött fungerar det med.
 
HD och Triumph är helt klart Go-to hojarna för slanka chopperbyggen men hittar man ingen till vettig peng så är ju andra billigare brittiska hojar bra ersättare till trajjorna. ? Ariel, Panther, BSA har ju snarlika motorer och ramar. Annars är ju Honda Cb av alla storlekar poppis också.
Jag gick budgetvägen förra sommaren och köpte en Cb500 - 72 för 7000 som under vintern genomgått en förvandling.
 

Bifogat

  • IMG_20210513_164553.jpg
    IMG_20210513_164553.jpg
    5.5 MB · Visningar: 42
Jädrar vad snygg den blev frogish!
Lite så jag också vill göra egentligen. Hitta nåt billigt under vintern som jag kan göra till min och personifiera. Gillar jag inte custom eller tiden inte finns där så har man gjort en liten ekonomisk investering. 7k är ju fan vad jag funderar att köpa en puch maxi ”stelis” för idag. Haha
 
Var nere på stranden idag med dotern. Då dyker det upp tre custom varav en virago.

Satan vad avtänd jag blev!
Började tänka på min R1:a och alla fina stunder vi hade tillsammans. Tänkte bland annat på hur fint hojen ”satte sig” när man var över 11,5k rpm. Den var magisk då!
Jävla fint tryck den hade med, den kom så inihelvete runt 9k men hade även bra i botten så där kunde man inte klaga. Alla pendlingar på motorväg med mycket trafik så hastigheten var runt 100-110 och hur jag då valde tvåans växel just för att uppleva hur fint den låste sig. Tänker mycket också på hur grymt den svänger in i kurvorna på bandagar och hur jävla stabil den var vid tex ändring av riktning. Minns min bästa körning på falken när jag drog full broms och in mot apex med broms hela vägen för att ge gas mot utgången. Inget ”Coastande” den dagen.
Sen satt man faktiskt riktigt bra på den. Även fast jag är 188cm så såg man inte ut som en jätte på en moped utan rätt stor hoj faktiskt. Samtidigt kändes den som en förlängning av kroppen vid körning.

jajajjaj... Ska jag gå på custom så måste det vara en specialram från start med rätt stuk, annars håller det inte.
Många filmer från Mc gäng från US and A och alla bygger egna ramar med cb motor eller iron HD från start. Vill ha superslim!

17min in i filmen är exakt vad jag vill ha! Den slimma ramen, de hjulen etc. Så sjukt snygg hoj! Tror inte detta går att få genom att strippa en custom typ virago tyvärr.

 
Update!
Det blev ett köp tillslut! Dock ej det jag tänkt från början. Haha

Ska beställa en 1000w elmotor och dundra på. Är detta kul är nästa steg att bygga en egen chopper med elmotor i.
To be continued...
 

Bifogat

  • AA13A88D-906F-44B2-9CAE-0D1F561DA0E7.jpeg
    AA13A88D-906F-44B2-9CAE-0D1F561DA0E7.jpeg
    3.5 MB · Visningar: 20
Update!
Det blev ett köp tillslut! Dock ej det jag tänkt från början. Haha

Ska beställa en 1000w elmotor och dundra på. Är detta kul är nästa steg att bygga en egen chopper med elmotor i.
To be continued...
Beklagar...
Men_In_Black.gif


Det sista du nämnde kanske blir roligare ?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top