Återanvändning av gammal tvåtaktare.....

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Nån fler än jag som gillar återanvändning av gammla saker.....
Hoppas hinna klart samtidigt som snösmältningen.
Skulle också behöva lite tips/hjälp med några saker.
- Nån som har ett par sidomonterade kylpaket liknande Yamaha Wr400 liggande i sitt garage, går bra med trasiga eftersom dom ska modifieras ganska
kraftigt.
- En gammal skadad tank till en Honda Rs250, den ska också sågas i.
Slå mig en signal om du har nått som du inte behöver...070-3405143
Kanske kommer några fler bilder längre fram....
KentW

Bifogat

• RS 250_7.jpg
    RS 250_7.jpg
    93 KB · Visningar: 176
  • RS 250_4.jpg
    RS 250_4.jpg
    98.9 KB · Visningar: 202
  • RS 250_1.jpg
    RS 250_1.jpg
    97.6 KB · Visningar: 228
Värmepaket från nån bil (volvo tror jag) ser nästan ut som sidomonterad crosskylare.

Ååå, ett supermonoprojekt!
Jag är imponerad!

Är det en GasGasmotor du ska sätta i? Jag har också tänkt bygga en sån fast med Husabergmotor i. Ett problem jag varit bekymrad över är hur man ska få drevet på höger sida. Ser ut som om du helt enkelt vänt svingen upp och ned för att fixa det, smart!

Lycka till med bygget!

Är det en GasGasmotor du ska sätta i? Jag har också tänkt bygga en sån fast med Husabergmotor i. Ett problem jag varit bekymrad över är hur man ska få drevet på höger sida. Ser ut som om du helt enkelt vänt svingen upp och ned för att fixa det, smart!

Lycka till med bygget![/QUOTE]

Tack för det!

Ett Honda RS250 -96 chassi, och en BMW650GS insprutare(Rotax).
Bägge har högerkedja.......har sågat bort massor uppe vid styrhuvudet för
att kunna linjera upp kedjelinjen.

Det där med värmepaket låter intressant...men vad finns det för fler hojar som har delade kylare med ett paket på var sida om främre ramröret...?
Husaberg...Husqvarna.....Ktm......Yamaha.....nån fler...?

Husabergmotorn tror jag inte mycket på...alldeles för dålig tillförlitlighet med den lilla oljevolymen, men med massor av ombyggnad så kanske det fungerar.

Ninjaboy skrev:
Varför såga sönder ramen för att sätta i en hälften så stark motor? :va

Hade en motor över......och hittade ett chassi som det redan börjat sågas i.
Som banhoj tror jag att jag får mer åktid på mindre servicetid med den här kombinationen, och sen gillar jag att bygga.
Halva effekten..ja i landsvägsutförande....men med lite kammar och lite portning och kanske en borrning nya kolvar....
då har men en motor med 80+hkr...och så mycket vrid att man behöver nog ingen växellåda.

Jag kan troligen fixa ett helt gäng kylare från yamaha wr 250 samma som wr 426/450. Åker själv enduro och känner flertalet åkare som byter sina då de får minsta bula pga helspons på reservdelar.
Vad kan du tänka dig för prisbild?

Supercoolt bygge, med den motorn och det chassiet så kommer det att gå undan på banorna.

Typ alla enduro/crosscyklar har väl kylen på var sin sida om ramröret (utom vissa 125:or som har bara ett kyl)

Angående värmepaket till bilar, en bekant som byggde crosskart planerade attanvända ett sådant men blev avrådd att göra så. Anledningen skulle vara att det inte fungerade så bra då dessa paket tydligen är designade på annat sätt med avseende på genomströmmning. Det skulle helt enkelt inte fungera så bra som kyl.
Annars är det väl ingen större skillnad på tvåtakts/fyrtaktskyl ?
I så fall borde det ju finnas en uppsjö på marknaden.

Kent W skrev:
Ett Honda RS250 -96 chassi, och en BMW650GS insprutare(Rotax).
Bägge har högerkedja.......har sågat bort massor uppe vid styrhuvudet för
att kunna linjera upp kedjelinjen.

Det där med värmepaket låter intressant...men vad finns det för fler hojar som har delade kylare med ett paket på var sida om främre ramröret...?
Husaberg...Husqvarna.....Ktm......Yamaha.....nån fler...?

nästan alla cross/endurohojar har en liten kylare på var sida.

läste om nån sån supermonohoj med BMW motorn...700cc och annat godis, 85hk :tummenupp

Kylare.....

Borsiin JR skrev:
Jag kan troligen fixa ett helt gäng kylare från yamaha wr 250 samma som wr 426/450. Åker själv enduro och känner flertalet åkare som byter sina då de får minsta bula pga helspons på reservdelar.
Vad kan du tänka dig för prisbild?

Tackar för erbjudandet!
Har fått tag i ett kylarpaket med två halvor...så nu kan man "snickra" vidare.
KentW

*/ ?>
Back