Återanvända kolvringar

Helmut

En vacker dag så kanske....
Gick med
30 May 2005
Hoj
Thundercat *såld* R1*såld*Aprillia sportcity*såld* Dr600*såld* XT660R*såld* KTM 690 ENDURO 2008 *såld*, Honda CB500t-1975
Som rubriken säger så undrar jag om jag bör återanvända mina kolvringar?

Efter en honing satte motorrenoveringsfirman på kolvringarna fe!!l! vilket gjorde att det aldrig tätade eller fick fullgott komp.

Jag hann inte köra mer än ca5mil innan jag rev motorn igen, bör jag hona cylindern igen och nya kolvringar, eller bara montera rätt och installera?

Motorn är en cb500Twin från 1976. FYI

MVH Helmut

Nja svårt att svara utan att se. Men jag hade inspekterat noga och gjort en lätt honing. Och återanvänt.

De är bara vända dem och köra hona inge mer i onödan. Men kolla att ringgapet är rätt för kunde firman vända ringarna fel väg lär de skitit i ringgapet också!! Kolla även så de mont oljeutspridarringarna och dess fjäder typ låst den på rätt sätt.
Man kan fråga sig hur en firma kan vända ringar fel väg för de begriper ju moppefuckon:va

ok! då återanvänder jag mina "nya kolvringar" kommer dock behövas honas en aning, då jag tycker mig redan kunna se vertikala spår i fodret som inte fanns när den var nyhonad.

Jag förstår inte heller de kunde sätta kolvringarna fel, på ena kolven satt bägge kompringarna uppochned och på den andra ena kompringen:huvet gapet lär de ha skitit i också. men jag har kontrollmätt gapen själv nu och de är inom spec.

Om ni undrar hur en hoj som har kolvringarna monterade lite hejkombacon beter sig så kan jag säga att: Det ryker VÄLDIGT MYCKET samt att det spottar olja ur avgasrören. Tändstiften dör stora oljedöden efter ca 30 min tomgång, och det b allmänt slabbigt och illaluktande.

ok! då återanvänder jag mina "nya kolvringar" kommer dock behövas honas en aning, då jag tycker mig redan kunna se vertikala spår i fodret som inte fanns när den var nyhonad.

Jag förstår inte heller de kunde sätta kolvringarna fel, på ena kolven satt bägge kompringarna uppochned och på den andra ena kompringen:huvet gapet lär de ha skitit i också. men jag har kontrollmätt gapen själv nu och de är inom spec.

Om ni undrar hur en hoj som har kolvringarna monterade lite hejkombacon beter sig så kan jag säga att: Det ryker VÄLDIGT MYCKET samt att det spottar olja ur avgasrören. Tändstiften dör stora oljedöden efter ca 30 min tomgång, och det b allmänt slabbigt och illaluktande.

Jag känner ett ganska djupt "Vad fan var det för klåparslen på verkstaden?!" och undrar lite stilla om de inte ens provstartade motorn efter att ha monterat den.

Du måste ju hänga ut firman som gjorde det så ingen annan lämnar in där!

Nä! alla kan göra missar, vet att det är ett schysst ställe, så det blir ingen uthängning här inte.

30 min tomgång låter inte heller optimalt.

Ja tomgång och tomgång kan man ta med en nypa salt, säg så här istället 30 min med motorn igång, antingen körandes eller stillastående för att justera förgasare för att försöka få motorn att lira.

Gör en lätt honing innan du återmonterar. Men fina stenar, inte grövre än 280 grit.
Det avverkar obetydligt med material (om du använder ett sånt där fjäderbelastat honverktyg för deglazing) men återställer den juvenila honytan som ofta behövs för att ringarna ska sätta sig.
Tvätta ur cylindrarna från honrester med tex diskmedel och varmt vatten, torka av och olja in direkt. Sen montera ringarna och förskjut kolvringsgapen enligt ngt av de olika scheman som är vanliga.
Som redan nämnts, tvätta och inspektera också dina ringar noggrant innan du bestämmer dig för att återmontera dom. I inspektion ingår även att kolla att ringändarna är gradade.

Sen ska det nog gå bra.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...