Åtdragningsmoment vid ventiljustering GSXR750? (en till jävla ventiltåd)

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Jag har sökt och hittat nästan all info man kan tänka sig ang ventiljustering på en gixxer (gayord jag vet) R750.
Vad jag inte kan hitta är åtdragningsmomenten för "kamaxelhållarhalvorna" och ventilkåpan.
Om nån även har en shimstabell i datorn kan ni väl lägga in den här också.

Tackar på förhand.

Gulsnabbtrajja skrev:
Jag har sökt och hittat nästan all info man kan tänka sig ang ventiljustering på en gixxer (gayord jag vet) R750.
Vad jag inte kan hitta är åtdragningsmomenten för "kamaxelhållarhalvorna" och ventilkåpan.
Om nån även har en shimstabell i datorn kan ni väl lägga in den här också.

Tackar på förhand.
Ett vanligt moment för M6 i aluminiumgods är 12 Nm...

Ingen aning, jag har manual till 750 -92 liggandes hemma, kommer inte ihåg momentet i huvudet tyvärr

M6'orna på överfallen märka med siffran "9" ska dras till 10 Nm, dvs 1 kg, dvs 7 ft-lbs. Drar du hårdare kommer de att gå av när aluminiumet expanderar av motorvärmen.

Ventilkåpan drar du till max 0.8 kg, eller bara så mycket att de känns "stumma". De gängorna går väldigt lätt sönder.

andersbrink skrev:
M6'orna på överfallen märka med siffran "9" ska dras till 10 Nm, dvs 1 kg, dvs 7 ft-lbs.
Fan jag har M6 märkta med 6-or, hur hårt ska dom dras då? :tomten
Skämt åsido. Ventilspelen uppmätta och för små, Jag trodde att jag hade all info jag behövde ang detta men gick bet (blev feg) när jag skulle ta bort kammarna då jag inte hittade några bra markeringar. Plus att kamkedjespännaren såg mer mystisk ut än på de kawwor och yammor jag gjort detta på förut.
Nån som har avsnitten: justering ventiler, ta bort kammar och få dit dom igen, shimstabell i datorn? Alternativt nån som vill låna ut en handbok under kvällen.

Och dessutom, små sprickor i överfallen. Är det normalt? vet inte om det endast sitter i yttersta lagret eller om de är djupare varianter. Små och tunna och oftast i närheten av skruvskallarna. Känns sådär, speciellt när man vet vilken känd verkstad som va på dom sist.

Gulsnabbtrajja skrev:
... Jag trodde att jag hade all info jag behövde ang detta men gick bet (blev feg) när jag skulle ta bort kammarna då jag inte hittade några bra markeringar. Plus att kamkedjespännaren såg mer mystisk ut än på de kawwor och yammor jag gjort detta på förut......

Ah, Suzuki!! Det är nog haynes som gäller där. 1.2.3. och räkna nitar i kedjan hit och dit.......FAN, jag blir irriterad bara jag tänker på det..

Chrille skrev:
Ah, Suzuki!! Det är nog haynes som gäller där. 1.2.3. och räkna nitar i kedjan hit och dit.......FAN, jag blir irriterad bara jag tänker på det..
Fan Chrille du har ju en sån bok juh. De verkar va helt slut i Stockholmsområdet. Kasta den på scannern och maila över ett par sidor om detta. (Detta gäller givetvis alla som läser detta)

Gulsnabbtrajja skrev:
Fan Chrille du har ju en sån bok juh. De verkar va helt slut i Stockholmsområdet. Kasta den på scannern och maila över ett par sidor om detta. (Detta gäller givetvis alla som läser detta)

Sorry, det hade jag gjort igår om jag hade den kvar. Åsa har den nu. Jag vet tyvärr ingen annan som kan ha den men någon borde ju ha det.

Det du kan göra är att nolla motorn, finns ett streck och skriva av EXAKT hur allt står.

Märkningen på veven.
Vilka siffror på dreven som pekar vart OCH hur många kugg/sprintar du har mellan drevmärkningarna som pekar uppåt. Detta kräver illustrationer och hög kvalitet på märkningarna så att du inte står där tre dagar senare och tänker "hur var det nu"

Kedjan är så fintandad att det räcker att titta på den så kuggar den över innan alla spännare är på plats så ihop med skiten, dra runt motorn kolla märkningarna och gör om tills det blir rätt.

Sprickorna i överfallen låter illa. Enligt Sleazy Micke kan överfallen spricka pga tryck från ventilfjädrarna om dess inte lossa och dras dit pö om pö så att jämn belastning mella alla skruvar uppnås.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...