Åtdragningsmoment S1000R -15

  • Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Håller på och monterar en hylsa till mitt Bike-tower depåstöd. Hylsan är monterad via bulten i ramen på vänster sida av hojen enligt bilden, men jag inser att åtdragningsmomentet för bulten som sitter i ramen inte står att finna i instruktionsboken, varken för depåstödet eller hojen. Det är originalbulten som används men man skruvar denna genom hylsan för att fästa den.

Det finns möjligen ingen vänlig själ med tillgång till servicemanualen som kan kolla vad det skall vara för åtdragningsmoment? Det är en BMW S1000R -15. Borde vara samma som för RR, men jag tror de ändrat bulttyp på någon tidigare årsmodell så det funkar nog inte med vilken årsmodell som helst. Min bult har i alla fall en T50 skalle.

ImageUploadedByTapatalk1447275450.348523.jpg
 
(..om du inte redan löst ärendet.. eller bara dragit "hård" med vristkänslan som man brukar göra..)
Bulten i fallet är väl motorns högsta/bakre fäste till ram; M10 (std gänga=1.5) x 247mm. (Rostfritt, hållfasthetsklass 10.9?) -För S1000RR enligt "shop manual" dras den till 56Nm, lätt oljad gänga.

I övrigt är det sällan felaktigt i sådana här "generiska fall" att kolla skruvens gänga och klass och gå på allmänna "std" rekommendationer från skruvtillverkarna. Sökning ger många träffar, se t.ex http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens_teknikhandbok.pdf (sidorna 73-74)
 
Rätta mig om jag har fel men tror det är så att hylsan ska vara i det nedre hålet och bara mutter och bricka i det övre?
 
(..om du inte redan löst ärendet.. eller bara dragit "hård" med vristkänslan som man brukar göra..)
Bulten i fallet är väl motorns högsta/bakre fäste till ram; M10 (std gänga=1.5) x 247mm. (Rostfritt, hållfasthetsklass 10.9?) -För S1000RR enligt "shop manual" dras den till 56Nm, lätt oljad gänga.

I övrigt är det sällan felaktigt i sådana här "generiska fall" att kolla skruvens gänga och klass och gå på allmänna "std" rekommendationer från skruvtillverkarna. Sökning ger många träffar, se t.ex http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens_teknikhandbok.pdf (sidorna 73-74)

Tack för hjälpen! Jag hann faktiskt lösa det själv, men bra att få bekräftat att jag gjort rätt. :) Drog till 56 Nm och nu när jag i efterhand även skaffat verkstadsmanualen till S1000R ser jag att det stämmer även där.

Skärmavbild 2015-11-22 kl. 14.03.14.jpg
Skärmavbild 2015-11-22 kl. 14.02.17.png

Rätta mig om jag har fel men tror det är så att hylsan ska vara i det nedre hålet och bara mutter och bricka i det övre?

Lite osäker på hur du menar, men själva plattan på stödet kom förmonterad för just S1000R och då är det den tjockare tappen som är överst, dvs den som skall in i hylsan jag monterade i det övre hålet på hojen (den övre av M10x50 bultarna benämnd "2" i sprängskissen ovan). Nederst på fästplattan sitter den smalare tappen som passar i den redan ihåliga nedre bulten (i sprängskissen ovan sitter denna mitt emellan de två bultarna benämnda "2"). I instruktionen på bike-tower.de (som iofs inte var den bästa) står det även specifikt för S1000RR (bör vara samma på S1000R) att man skall använda den befintliga bulten för att fästa hylsan, till skillnad från andra hojar där man ersätter bulten.

När man kollar bike-towers videoklipp för S1000R ser man också att de monterat hylsan i det övre hålet.

Skärmavbild 2015-11-22 kl. 14.34.00.jpg
 
Last edited by a moderator:
-man kan iaf konstatera att konstruktionen skiljer litegrann mellan S1000RR och S1000R, trots att det var samma åtdragningsmoment. Som skrivit ovan går i min hoj (den 247mm långa) bulten genom hela ramen och har en mutter på annan sida.
S1000R lär då ha en bult per sida, och respektivt gängorna i motorblockets "ögla".
 
-man kan iaf konstatera att konstruktionen skiljer litegrann mellan S1000RR och S1000R, trots att det var samma åtdragningsmoment. Som skrivit ovan går i min hoj (den 247mm långa) bulten genom hela ramen och har en mutter på annan sida.
S1000R lär då ha en bult per sida, och respektivt gängorna i motorblockets "ögla".

Om jag inte minns helt fel tycker jag mig ha sett att detta är ändrat även på senare årsmodeller av S1000RR. De har ersatt den genomgående bulten med en bult på varje sida. Ser att du har en -11, så det skulle kunna förklara varför din är annorlunda.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top