Åtdragningsmoment GSX-R750 '98

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Har meckat massor utan verkstadshandbok på sistone och undrar nu, när jag ska sätta ihop allt igen, vilka åtdragningsmoment det dör dras med...

Stötdämpar och länkageskruvarna

Gaffelkronan, de som håller gaffelbenen

Skruven i botten av gaffelbenen som håller cartridgen (stor torx50 med kopparbricka)

Nån som har en momentnyckel över.... :)
 
Inte behövs det nån handbok.

Stålskruv i Aluminiumgänga:
M6-skruv, 10 Nm
M8-skruv, 20 Nm
M10x1.25-skruv, 30 Nm
M12x1.25-skruv, 40 Nm
Dvs generellt mellan arslet och pekfingret...
För stålskruv i stålgänga, lägg till 50%. Dvs 15 Nm för M6 etc.

Är du orolig, dra INTE hårdare än ovanstående, använd istället Loctite gänglåsning. Skruvar i aluminium gängar väldigt sällan ur sig. Jag har
aldrig varit med om att någon har dragit åt någonting FÖR löst, aldrig.
Well, förrutom Lelles i Uppsala som glömde dra åt en himla massa saker
på en ny hoj jag köpte för länge sen.

Om du tror att du dragit åt för löst så är det med 99.9% chans att det
är för hårt draget - dvs om du inte använder momentnyckel.
 
Tack Anders! Kanonbra svar faktiskt. :tummenupp

Hur hårt ska man dra tändstift då?
 
Last edited:
Sen gäller det att ha fyraåetthalvttusen spänn över till en nyckel oxå :kocko :rolleyes: :gnissla
 

Bifogat

  • moment.jpg
    moment.jpg
    69.7 KB · Visningar: 678
K-Man skrev:
Hur hårt ska man dra tändstift då?


Tändstift ska dras alldeles lagom!

Nya stift dras så att brickan komprimeras (det känner man), begagnade max 20Nm.
Det är en allvarlig missuppfattning att tändstift skulle fungera bättre ju hårdare de är dragna!!!
Det enda som händer är att du riskerar att få med gängan ut nästa gång du byter.

/ Racerpelle
 
Sprillans nya tändstift med klämbricka ska väl drar 3/4 varv efter det att man känner att det "börjar ta". Gamla tändstift, så mycket man orkar med ena handen och ett 5 cm långt vridskaft (vilket inte är speciellt mycket)

Använd aluminiumpasta, även på nya tändstift, dvs på gängorna.
 
soppatorsken skrev:
Varför ska man ha aluminiumpasta?
Eller bättre frågat; vad är det bra för?
För att förhindra fastbränning och att gängorna skär.
 
K-Man skrev:
Sen gäller det att ha fyraåetthalvttusen spänn över till en nyckel oxå
Snarare några hundra f nyckeln o lika mycket f verkstadshandboken. Så skyll inte på kostnaden.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Snarare några hundra f nyckeln o lika mycket f verkstadshandboken. Så skyll inte på kostnaden.
/u
Var hittar man en BRA momentnyckel med området 10-50 Nm för ett par hundra? Jag vägrar köpa verktyg jag behöver lita på på Biltema.
 
Info för NGK säger att man ska skruva för hand tills de tar emot, o sen dra ett varv med nyckel!
 
K-Man skrev:
Jag vägrar köpa verktyg jag behöver lita på på Biltema.
För mig får du gärna vägra så mycket du vill. :D
/u
ps använd 'sök'. ämnet momentnyckel har varit uppe förr. ds.
 
Jag har faktiskt lyckats med att inte dra åt tändstiften tillräckligt på en gammal GSXR1100, det resulterade i att det helt plötsligt small metalliskt och maskinen började gå på 3 burkar.
Blev ordentligt orolig innan sanningen uppdagades.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top