Åtal?

Står t.om. i teoriboken att pensionsåldern innebär bl.a. sämre periferiseende och långsammare motorik. Sedan har det börjat bli allt vanligare att höra hur någon gubbe kört in på motorvägen i fel riktning eller liknande.

Som jag brukar säga till min tjej när vi är i bilen och någon kör 30 på 50-väg eller 50 på 70-väg. Antingen är det en kvinna eller en pensionär, brukar få en smäll eller ett finger men det stämmer till 90%.. :D
 
Så inte nog med att alla vittnen är helt värdelösa på att uppskatta en sporthojs hastighet vid olycka när denne kör väldigt fort, nu kan de inte heller avgöra om det går sakta eller inte... :va

När inte ens polisen ser skillnad på en Scooter (lätt MC) och en moped (EU-Moppe?) med regskylt är det lite tråkigt.

Det är dessutom väldigt svårt att avgöra om en moppe kommer i 45 km/h eller en lätt MC i 50 km/h
 
Står t.om. i teoriboken att pensionsåldern innebär bl.a. sämre periferiseende och långsammare motorik. Sedan har det börjat bli allt vanligare att höra hur någon gubbe kört in på motorvägen i fel riktning eller liknande.

Som jag brukar säga till min tjej när vi är i bilen och någon kör 30 på 50-väg eller 50 på 70-väg. Antingen är det en kvinna eller en pensionär, brukar få en smäll eller ett finger men det stämmer till 90%.. :D

Haha, känner igen mig med de sista påståendet... tjejen tycker inte heller om när jag säger det. :D

Jäkla tragiskt det som hänt och jag håller med att om man borde införa nån form av hälsoundersökning eller uppkörning efter man nått viss ålder.
Intressant fråga är hurvida några andra länder har några sådana regler?
 
Jäkla tragiskt det som hänt och jag håller med att om man borde införa nån form av hälsoundersökning eller uppkörning efter man nått viss ålder.
Intressant fråga är hurvida några andra länder har några sådana regler?

Det jag tycker är mest tragiskt är att när man ibland kör om nån stoppkloss så sitter det en nervös ung man där.
Där tycker väl staten att de lyckats ordentligt ... killen håller inte ens hastighetsbegränsningen men sitter med vita knogar och stirrande blick.

Han har helt slutat att tänka själv utan följer massmedias (politikernas förlängda arm) minsta rörelse för alla sina ståndstagande ... :död
 
Tragisk oavsett vad som skett.

Jag körde om en långsam bil som ligger max till höger i vägen och mig i röven en första veckan med kort. Rätt vad det är svänger dåren vänster, tog ut svängen som om han körde en buss. Jag klarade bromsa mest på tur och att han uppfattade mig i sista stund. Sen dess kör jag ALDRIG om ens en cykel om det finns en väg till vänster. Då slipper man oroa sig för det problemet. Se risken och undvik den...brukar gå att vänta 15m med omkörningen.
 
Hastiget och vem som gjorde vad... Nä..

För någon vecka sedan hamnade en man i 80års åldern på fel sida motorvägen, körandes MOT traffiken utanför Helsingborg. Tog inte många minuter innan han frontalkrockade med en annan bil.

För ca två år sen kom en man i 80års åldern in på en bensinstation med tre punkteringar. Tankade fullt men tyckte priset var för högt varpå han smet med full fart i ettans växel. Polisen som fångade honom uppgav att mannen var förvirrad och var placerad på äldreboende för dementa. Körkortet och bilen fick han ha kvar!!!

Sommaren 2007 körde ett äldre par från Höganäs mot Jönköing på motorvägen, Dom höll 50-60km/h i ytterfil så polisen tillkallades. Det tog tre polisbilar att preja mannen som sedan inte hade en aning om var han var eller var han var på väg. Paret var under hemtjänsthjälp mycket dementa men bil o körkort fick dom behålla insann.

En äldre dam körde an vägen utanför Örebro. Ambulans och polis på plats visade att damen "rymt" från äldreboende för dementa. Körkort och bil hade hon dock.

Älde par orsakade olycka på motorvägen utanför stockholm då dom parkerade i körbanan 2005.

2003 kör en bil med pensionärer in på en parkeringsficka längs RV50. Utan förvarning gör föraren en u-sväng och orsakar att en annan bil från mötande håll fick köra av vägen. Det visade sig att mannen förklarats psykiskt förvirrad tidigare det året på grund av hög ålder och UVI.

Det är ialla fall bara dom jag minns.

Kanske man borde införa att alla ska efter 65 göra förarprov för att visa att man åtminstånne har vett att sitta bakom ratten. Ett prov var annat år kanske och kanske samköra psyk register med körkortsregistret!!! Annars kanske man ska slopa körkort helt och hållet för alla åldrar.
 
Du har inte målnr etc. så man kan spåra upp dom där besluten?
För om så är fallet ska jag använda dom nästa gång idioterna på Länsstyrelsen hör av sig! Kan knappt beskriva hur jävla trött jag är på dom dom där jävla tjockskallarna :mad:
 
Det hände ca 50m från mitt jobb.
Vad jag hörde från mina arbetskamrater var att en moppe blev påkörd av en äldre man vid övergångsställe.
Länge fanns det blommor och ljus just där...
Jag tror att 47-åringen åkte rakt i laglig hastighet och att 77-åringen inte såg honom överhuvudtaget, när han skulle svänga vänster.
Som Zarell redan skrev, det är ju sällan att 47-åringar på kina 125-or åker på bakhjulet.
Tyvärr är det så att många av våra äldre medtrafikanter inte riktigt har koll på allt som händer på vägen.
Min personliga åsikt är att man borde införa obligatoriska årliga hälsoundersökningar för alla trafikanter över en viss ålder.
Detta baserar jag inte enbart på denna incidenten, utan på en massa år av frustration i trafiken.




:tummenupp Håller med till 100% som yrkes chafför ser man mycke på vägarna!!!
 
Var det vänstersväng och bilen mötte MC eller var det MC som tänkte köra om bil?

Själv har jag varit med om relativt ofta på 50 vägar och jag själv hållt laglig fart att bilister gärna svänger vänster (mötande bil, över "min" körbana) jävligt nära framför så man får stå på hejdarna för att inte krocka.
Har några gånger följt efter och undrat vad de håller på med och om de tänkt på vad de gör, de flesta slår ifrån sig och säger "du körde ju för fort på motorcykeln!" bla bla bla osv.
eller "jag såg dig inte..." en gång hände det med ett orange/gult regnställ på=fantastiskt synlig i trafiken... men icke då, jag syntes inte tyckte bilisten.

//håkan

Det hände ca 50m från mitt jobb.
Vad jag hörde från mina arbetskamrater var att en moppe blev påkörd av en äldre man vid övergångsställe.
Länge fanns det blommor och ljus just där...
Jag tror att 47-åringen åkte rakt i laglig hastighet och att 77-åringen inte såg honom överhuvudtaget, när han skulle svänga vänster.
Som Zarell redan skrev, det är ju sällan att 47-åringar på kina 125-or åker på bakhjulet.
Tyvärr är det så att många av våra äldre medtrafikanter inte riktigt har koll på allt som händer på vägen.
Min personliga åsikt är att man borde införa obligatoriska årliga hälsoundersökningar för alla trafikanter över en viss ålder.
Detta baserar jag inte enbart på denna incidenten, utan på en massa år av frustration i trafiken.
 
Last edited:
När inte ens polisen ser skillnad på en Scooter (lätt MC) och en moped (EU-Moppe?) med regskylt är det lite tråkigt.

Det är dessutom väldigt svårt att avgöra om en moppe kommer i 45 km/h eller en lätt MC i 50 km/h

Kanske för att en Scooter (eu-moped) ser ut just som en Scooter (lätt mc)...:va

Och vad skulle en fartskillnad på 5km/h (1,39m/s) göra för skillnad i en olycksituation...?

Förövrigt förstår jag inte ett dugg av vad du menar eller vart du vill komma med ditt svar på mitt inlägg!
 
Rätt jäkla dåligt att registren inte samkörs mer än vad dom redan gör. Bror som råkade ut för något hjärtflimmer och fick uppsöka läkare var ju tvungen att få ett speciellt intyg för att få sitt lämp. Samma sak för syster som fick en rätt elak hjärnskakning efter att ha blivit överkörd vid ett övergångsställe.

Åker man in i fyllecell upprepade gånger, eller åker fast för narkotika är det ju år av lever/pisseprov som gäller för att få behålla kortet.

Så någon form av samkörning finns ju, även om den tydligen inte gäller dementa pensionärer eller andra i behov av påpassad vård.
 
Jag är precis apless på gamla bakom ratten - min normala pendlingsväg mellan jobb/hemmet har blivit en plåga med 2+1-väg merparten.

Av någon outgrundlig anledning är man livrädd att åka på de enfiliga sektionerna när man når en viss ålder, så hastigheten sjunker till 60-65, med korta peakar i nedförsbackar upp mot 80...för att sedan så fort det blir tvåfiligt igen, gå upp till 85-90 igen, vilket är den rådande begränsningen (vilket i sin tur gör det lite drygt att ta sig om kolonnen av bilar som finner sig i att vingla mellan 60-90). Oavsett väglag...

När man väl rullar upp vid sidan så sitter det en gammal stackare och panikhåller ratten, hängandes över densamma med kisande blick.
Det slår aldrig fel att det oftast är en skröplig herre, eller äldre tant, men av någon anledning så är det väldigt ofta faktiskt damer i övre medelåldern med, så det behöver inte alltid vara pensionärer..

Tidigare var min väg till jobbet en bred tvåfilig väg med gedigen vägren - så det var aldrig ett bekymmer. :(

Passiv körning där man velar, agerar oberäkneligt och irriterar alla andra, är precis lika farligt som överdrivet aggressiv sådan, den bjuder jag på Tingvall, så slipper du tillsätta ännu en utredning. ;)

Den dagen jag blir så obekväm bakom ratten, så får det fasen vara...

/J
 
Det här låter helt otroligt men är sant. En äldre man (80+) som bor i en mindre by där jag känner folk brukade va ute o köra lite kortare sträckor i byn för att hälsa på bekanta osv.
Han såg inte så värst bra och speciellt inte i mörker men det löste han som så att han visste hur många gatlyktor han ska köra förbi innan det är dags att svänga. För ett tag sen så skulle denne man hem en mörk kväll, tyvärr för honom hade en av gatlyktorna gått sönder. Vad tror ni händer, jo han missar ju avfarten o kör rätt ner i diket.
Som tur va inga skador på varken andra eller honom.
Kan tillägga att de gånger han va ute o körde så låg han i max 30 oavsett hastighetsbegränsning.
 
Last edited:
Uppkörning för att få behålla körkortet vid 65 års ålder skulle vara kanon.
65 borde vara lämpligt eftersom att man förmodligen inte kör lika mycket
bil längre och kan ha "glömt" en del viktiga bitar.
Därefter en ny uppkörning var 5:e år.

Jag fattar inte hur killar/tjejer som sitter å kramar ratten så knogarna vitnar
i 70 lyckas klara uppkörningen. Det måste ju vara helt uppenbart att de inte
har något i trafiken att göra.

Här har vi inte fått vajer än iallafall :), men det kan vara riktigt irriterande med
folk som saktar ner till 70-80 vid fartkamerorna samt folk som inte gasar på vid
omkörning så att en annan hinner om latmaskarna som seger sig fram på vägen.
 
Som kommentar till dom som inte tycker det är lönt att åtala bilföraren:

Det är väl synnerligen viktigt att straffa dom idioter som kör ihjäl mc-förare?

Jag skiter väl i att gubben är 77, han ska dömas som alla andra. Kan man inte köra skall man låta bilen stå, den slutsatsen skall man kunna dra i hans ålder.
Vilka signaler skickar man annars ut?

Dom flesta måste väl idag veta att det är i princip riskfritt att köra ihjäl en mc-förare. Det gäller bara att komma med vaga antydningar om att mc-föraren körde fort och då ska man snarare ha en klapp på axeln än åtalas.
 
Du har inte målnr etc. så man kan spåra upp dom där besluten?
För om så är fallet ska jag använda dom nästa gång idioterna på Länsstyrelsen hör av sig! Kan knappt beskriva hur jävla trött jag är på dom dom där jävla tjockskallarna :mad:

Tyvärr inte.. Men det är offentliga handlingar så man borde kunna kunna söka sig fram till dom genom kriterier så som Trafikolycka, psykiskt sjukdom, pensionär, eller personer vållande till skada, olycka eller dödfall genom deras ålder.
 
min 75-åriga mor går sakta men säkert in i en allt djupare demens.
i början av förra året diskuterade jag länge med hennes läkare om att jag ville att han skulle dra in hennes körkort. han var mycket tveksam då detta sannolikt "skulle påverka patientens relation till läkaren". han tyckte att jag istället skulle göra hennes bil obrukbar. när jag då menade att hon faktiskt kan köra andra bilar än sin egen då hon har körkort, hamnade han tillbaka till ruta ett.
i höstas fick morsan äntligen en annan läkare som med en gång sa till henne att hon måste genomföra en lämplighetstest och att länsstyrelsen annars skulle dra in lappen.
morsan ville inte alls låtsas om det hela gentemot mig och p g a tystnadsplikt kunde jag ju heller egentligen inte veta om vad läkaren sagt (fast det visste jag ändå...).
något test genomfördes aldrig och jag kunde, efter diskussion, sälja bilen åt mor.
fortfarande kan hon säga hon tycker det var synd att hon sålde bilen...

flera gånger har jag kört efter min egen morsa för att se hur hon betett sig i trafiken, och det har inte uppstått några tokiga situationer. men vetskapen om hur hon kan "snurra te det" med annat har gjort mig minst sagt orolig. att som anhörig handgripligen ingripa är i princip olagligt så länge personen ifråga är myndig. att diskutera demens med en dement person är som att diskutera alkoholvanor med en alkis som inte vill erkänna sina problem.

äldre människor i trafiken är ett problem våra politiker och tingvallare ignorerar för att istället angripa de som sticker ut mer i mängden.
 
Tyvärr inte.. Men det är offentliga handlingar så man borde kunna kunna söka sig fram till dom genom kriterier så som Trafikolycka, psykiskt sjukdom, pensionär, eller personer vållande till skada, olycka eller dödfall genom deras ålder.

Mycket enklare än så, ring till västerås tingsrätt och begär att få ut domen + förundersökningen.
Åtal väcktes 25 januari, borde räcka som info.
Måste rimligen vara Västerås tingsrätt, ring till notarien

Funkar bara på den här sista incidenten
 
Last edited:
Det borde faktiskt vara något slags prov vid 50 års ålder, och sedan var 8:onde år.

Har själv lite erfarenheter när det gäller äldre människor som kör i trafiken.
Körde förrförra sommaren på en raksträcka,relativt bred asfaltväg på landsvägen, dock ingen mittlinje. Då möter jag en bil som ligger på fel sida (på min sida) och kör mot mig, jag bromsar tills jag stannar och rullar så långt ut mot kanten jag kan. Och kanske 4-5 meter innan mig, så svänger bilen bort från mig. Jag vänder och kör ifatt bilen och kollar in i bilen, då sitter det ju såklart en gubbe slickad mot ratten. Jag visar att jag vill att han ska stanna, och det gör han. Jag frågar vad i helvete han håller på med? Då svarar han "Jag vet inte..." och sitter och nästan småskakar med hela kroppen, då vänder jag igen och kör därifrån. Skakade nästan av ren ilska, så jag visste inte riktigt vad jag gjorde eller sa.

Bjuder på lite stavfel, är redigt sjuk.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top