Åsikter om Z1000

Shidoshi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 848
Funderar på att köpa en Kawasaki Z1000, kroppen kräver en upprätt hoj ...

Någon som har testkört den och har några åsikter? Jag har tyvärr inte själv haft möjlighet att testa den.

Det jag har hört om den som är negativt är att den är lite slö på låga varv ...

All info mottages tacksamt!

Jag tycker inte den känns slö på låga varv den är mycket starkare än zx9:an det lilla jag körde kändes den otroligt lättkörd på dock mycket lättrest så vill man inte åka på bakhjulet får man nog strypa den eller ge fan i att trycka fullt :-)

Alla recensioner jag laest i engelska tidningar har varit mycket positiva. Bike t.ex ansaag att det var det forsta riktiga alternativet till en stor sporthoj som japanerna byggt, och betydligt roligare aen t.ex Fazer 1000 och Hornet 900.
Har ocksa vunnit alla tester mot ovanstaende hojar.

Var oxå ut och testade den innan jag bestämde mig för en SV. Jag tyckte den var lite klen i början iaf..kör man över 100 km/h så ser man ut som en uggla med huvudet :rock I övrigt så gick den bra och gjorde iaf 270 km/h på mätaren, känns otroligt lättkörd och så. Är dock lite klen i fjädringen orginal om man kör lite hårt i kurvorna..börjar svaja bak. Det kan väl avhjälpas med lite justering av dämparen bak skulle jag tro. Så länge man inte ska på långkörning utan mest håller till i stan, så är helt klart en ball hoj :tummenupp

Men det är väl det den är tänkt för oxå..en stadsräser.

seg, seg......klonkig låda. har kört en hel del med den hojen och den ser bra cool ut inget annat. motorn är stendöd eller så har jag ribban högt. det händer lite mellan 10000-10250 varv, på lågvarv händer nada. tycker oxå att man sitter konstigt med bena långt bak, men ta och provkör och gillar du hojen så givetvis ska du köpa en sådan, men provör först.

Hittade en för provkörning.

Den var helt ok tyckte jag. Men visst var den lite "slö" om man jämför med Millen. Växellådan var helt ok tyckte jag och bromsarna tog riktigt bra. Fick tvärbromsa för en pensionär som tagit ut bilen ...

Sittställningen var bra, men man är ju van att ligga över tanken så det känns som man kör en tourer :p

Hmmm, vet inte riktigt hur jag ska göra ...

Det finns ju andra i samma kategori! Min känsla när jag provkört den var ju shysst hoj. Snabbt chassi och bra bromsar. Men var är motorn på låga och mellanvarv? Med den typen av hoj vill man ju ha mycket vrid på låga varv. (åtminstone jag) Och varför måste man ha flipperspel som instrumentering?

Ett alternativ är väl i så fall Tounon, Speed Tripplen eller en Ducce S4 Monster.

Dom har kört den och dom tycker att det är en underbar hoj, som har tagit priset mot Fazer, Hornet osv..Dom sa att den var en riktig bus hoj där bromsarna tar riktigt bra! stark sa dom också!
Dom nämde inte något med att den var slö i botten lite. Dom sa att det var en underbar hoj! :fakta snygg som fan också!!! :tummenupp och så har SV varit med i tester och den har fått uselt betyg!

Inga problem när det gäller Framhjulet och bakhjulet!

Köp en grön en!

:bow

Bifogat

• fo-z1000-grun-1b.jpg
    fo-z1000-grun-1b.jpg
    13.2 KB · Visningar: 462
Fantastiskt mopedlik på låga varv samt ryckig insprutning. Kul chassi och schyssta bromsar. Framförallt grym utstrålning.
Svart ska den vara såklart :tummenupp

GIXxXER skrev:
seg, seg......klonkig låda. har kört en hel del med den hojen och den ser bra cool ut inget annat. motorn är stendöd eller så har jag ribban högt. det händer lite mellan 10000-10250 varv, på lågvarv händer nada. tycker oxå att man sitter konstigt med bena långt bak, men ta och provkör och gillar du hojen så givetvis ska du köpa en sådan, men provör först.

Det är nog du som är van vid din Gixxer ;)

:hej :hej

Joker skrev:
Dom har kört den och dom tycker att det är en underbar hoj, som har tagit priset mot Fazer, Hornet osv..Dom sa att den var en riktig bus hoj där bromsarna tar riktigt bra! stark sa dom också!
Dom nämde inte något med att den var slö i botten lite. Dom sa att det var en underbar hoj! :fakta snygg som fan också!!! :tummenupp och så har SV varit med i tester och den har fått uselt betyg!

Inga problem när det gäller Framhjulet och bakhjulet!

Köp en grön en!

:bow

Vet inte vad du har läst för tester mellan SV och Z? Sitter med ett ex av bike nr 25 tror jag plus nr 6 av Allt om MC. Det finns även ett test i Vi Bilägare.

I Allt om Mc´s megatest hamnar SV´n på delad 4:e plats och Z1000 på 6:e. I bike kan jag inte hitta ett enda nedlåtande ord om SV´n från sida 18 t om sida 21. Tycker du ska köra hojarna innan du ger betyg..vad andra tycker behöver inte stämma in på dig precis. Visst är kawan cool och snygg, men det betyder inte att den är bäst.

När jag provkörde Z1000 så testade jag även en SV1000S.
http://www.shell.linux.se/knit/bilder/20030510/008.jpg

Min åsikt om SV1000S:en är att den kändes ruskigt stabil i kurvorna. Den var "lagom" på de flesta punkter. SV1000 är en sporthoj, Z1000 är en bushoj enligt mig. :)
Kommer förmodligen inte köpa en SV då jag inte riktigt är förtjust i twinmotorns vibrerande. Det kändes ju som att bruka en slagborrmaskin med allt vibrerande i styret :skrämd

Kryptonit skrev:
När jag provkörde Z1000 så testade jag även en SV1000S.
http://www.shell.linux.se/knit/bilder/20030510/008.jpg

Min åsikt om SV1000S:en är att den kändes ruskigt stabil i kurvorna. Den var "lagom" på de flesta punkter. SV1000 är en sporthoj, Z1000 är en bushoj enligt mig. :)
Kommer förmodligen inte köpa en SV då jag inte riktigt är förtjust i twinmotorns vibrerande. Det kändes ju som att bruka en slagborrmaskin med allt vibrerande i styret :skrämd

Precis, två olika hojar för olika ändamål. Tycker det är lite konstigt att båda ligger i kategorin "street"? En "Z" väljer man om åker mkt inne i stan, en SV om man gillar mkt vrid och förmånen att kunna åka lite långkörning. Z1000 är inte trevlig i närmare 200 km/h, speciellt inte i kurvor då den lätt börjar "jazza". En liten detalj på kawan är att den har stålram med aluminiumliknade platskåpor utanpå. Tycker inte min SV vibrerar speciellt mkt..visst känns det att det är en twin i handtagen men på intet sätt irriterande el jobbigt. Är man van radfyra kanske det märks mer, men det är nog mer en vanesak skulle jag tro.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!