Åsikter om Yamaha xjr 1300....?

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
cbr1000f-92
Lite nyfiken på en Yammaha xjr 1300 tror det skulle passa mig som handen i hansken...
Jag gillar nakna hojar utan en massa plast kåpor...
Snälla inga jämn förelser mer R6 eller liknande endas en objektiv annalys av denna hoj...osäker på tillverknings år men runt 02-04 hamnar vi nog tror jag
Är faktiskt sugen på en man kan väll alltid ha två hojar...Eller...:)
styrka & svagheter men jag överger alldrig cbf`en
Mvh:Quisten

Karaktärsmässigt så är den nog rätt lik din, bättre bromsar och måhända mer lättsvängd. Ganska tung

Levererar effekten rakt, mjukt o fint, relativt bra bromsar. Inget för aktivt kurvåka, men som touringhoj, gärna med toppkåpa. Och säkert kalas om man kör ofta med passagerare.

Som en stor snäll moppe upplevde jag den.

Kom just på att jag startat 2 trådar med samma ämne så glöm bort denna tråd är ni snälla............. :)

Fast svaren var lysande bra.. Tackar så mycket för all respons...:)

Kom just på att jag startat 2 trådar med samma ämne så glöm bort denna tråd är ni snälla............. :)

Fast svaren var lysande bra.. Tackar så mycket för all respons...:)

Även om tråden dubblerats tar jag tillfället att här tala mig varm för xjr 1300. Har en orginal-00 som jag är grymt nöjd med. Mycket kraft med en eller två. Blåsigt över 130, men nacken blir stark...
0,5 vid lugn körning, 0,8 vid "aktiv" körning. Tung att hantera stillastående, men oerhört enkel så fort det rullar. Garagesväng och lågfartsövningar är enkelt med den. Bra balans i den.

En fullvuxen hoj, både storleks- och motormässigt.

Med enkla och inte allt för dyra moddar kan du fort tjäna 15-25hk. Bra bromsar, kraftig ram, rejäl sving, hyffsade stötdämpare, osv. Framgaffeln är väl egentligen den svaga länken men den kan man ju med fördel byta ut till något roligare. :)

Finns väl egentligen inget negativt att säga om den. Väldigt pålitlig maskin som inte kräver ventilkoll var 500:e mil likt KTM och Ducce-twinnar. Bara fylla på bensin och köra.
Som sagt blir det lite blåsigt i högre farter, men säg vilken nakenhoj som det inte är lite fartvind på?

Köp en liten vindavvisare så klarar du dig bra om du ska ut på någon riktig långkörning.

Vad gäller en av föregående talares kommentar "Inget för aktivt kurvåka." så beror detta helt och hållet på vem som kör den och hur den körs. Det är definitivt inte maskinen som sätter gränser. Jag tycker den går att köra bra såväl rakt fram som på knixiga vägar.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025