Åsikter om safetyjacket

Lactox

LactoX
Gick med
14 Nov 2006
Hoj
Såld MC = ingen MC
Tjena,

Kom på mig själv att köra i huvtröja upprepade gånger förra året så i år tänkte jag investera i en safetyjacket (inte en saftyvest) och ha under.

Är det någon som kör med detta? Ger det lika fulgott skydd. Vissa säger att samma skydd! (minus glidskydd säger en del.... men de ser ganska heltäckande ut! Vilka ställen saknas i så fall vid en glidning??)

Modellen jag har tittat på: "sixsixone pressure suit -06" eller eventuellt
"Dainese safetyjacket"

Den stora frågan: Är det någon som har en konsumenttest på dessa produkter eller är det som vanligt att alla tycker de är bra men ingen vet...:confused:

Det var allt!

/LactoX

nått liknande du tänker på?

Dainese_Safety_Jacket_21__1057808.jpg

Kör downhill på cykel med sådan och har gått omkull otal gånger och måste säga att jag är mycket nöjd med skyddet man får och samtidigt hur smidig den känns att ha på. Båda dom två du nämner är riktigt bra grejor som jag varmt kan rekomendera, det finns billigare men då MÅSTE du prova dom på för där skiljer det väldigt mycke i passform och smidighet.

Edit: Glömde skriva att jag kör med min safety jacket på mc ibland också precis som du nämner när man bara vill ah på en skjorta eller tröja.

Jag har en safetyjaket som jag brukar ha när jag kör enduro/offroad.

När jag kör med den på gatan har jag alltid en jacka utan skydd över, jag tror att den slits sönder direkt om man börjar glida på asfalten utan jackan.

Jag har klotat med den en gång men det var på gräs i ganska låg fart, inga problem.:tummenupp

Men kör man lugnt och det är väldigt varmt så funkar det nog på gatan också...kanske.:gnissla

Okey, det är en typ enligt bilden jag tänkt på. Och ja det är till gatkörning jag har tänkt mig att använda skydden! Men själva idén är ju att slippa jacka varma dagar! Borde inte skyddna hålla då alla delar hålls ihop med remmar?

Lactox skrev:
2623617 Okey, det är en typ enligt bilden jag tänkt på. Och ja det är till gatkörning jag har tänkt mig att använda skydden! Men själva idén är ju att slippa jacka varma dagar! Borde inte skyddna hålla då alla delar hålls ihop med remmar?

Skydden hjälper inte om du glider på asfalten, de sitter bara ihop med et nätmaterial...

Som sagt kör du i stan och inte kör fort hjälper dom säker men det är ingenting jag skulle vilja glida med på asfalten i 100 blås...:skrämd

Lär inte ersätta säkerhetsställen i försäkringsbolagens ögon dvs lär inte bli nån premiesänkning eller så. Men jackan/västen är jäkligt bra skydd förutom asfalts skrap.

Men de är ju CE godkända... borde betyda att de räcker... enligt försäkringsbolagens normer?! Men sitter inte skydden ihop med remmar oxå inte bara nät...det gör i alla fall "sixsixone pressure suit -06"....

Lactox skrev:
2624507 Men de är ju CE godkända... borde betyda att de räcker... enligt försäkringsbolagens normer?! Men sitter inte skydden ihop med remmar oxå inte bara nät...det gör i alla fall "sixsixone pressure suit -06"....
Men för fan, det är skydd som man använder på crossbanan, i endurospåret och på grusvägar (möjligtvis), men att inte addera något slitskydd till detta slagskydd är ju lika smart som att svetsa med vanliga solbrillor. Rätt utrustning till rätt tillämpning.

skyddar ju lite mot skrap men inte nå 100+ repor kan jag tänka mig..man ska se till så det sitter bra överallt.
har provat mitt i ca 50 kmh o de va inga problem.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back