Åsikter om KTM 640 Adventure

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Ort
I ett tegelhus
Hoj
Turistbuss för grus.
Som vanligt när det börjar lida mot våran börjar suget efter att byta hoj dyka upp.
I nuläget är jag fundersam på en begangnad 640 Adventure, är det någon som har erfarenheter/åsikter kring denna? Mycket skruvande?
Duger den till pendling, bus och lite längre turer nån gång ibland?


edit: Kan någon låna ut ett reg. nr. så jag kan kolla försäkringen?
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Samma motor och mycket annat gemensamt med 640LC4 enduro/sm och Duke-II. Slitstark maskin med ganska långa serviceintervaller (för att vara enstånka). Den har ju gått som Dakar-hoj, så då funkar det nog för dig att pendla med och sånt ;)
 

bigmajk

schluurrp.... borta!
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Skogen
Hoj
0,65 l utan turbo men med laddtrycksmätare, dumpventil och kolasås
Äger ingen själv så jag kan inte uttala mig och service och sådant, men kåpan fungerar iaf. och ger ett uthärdligt klimat på sadeln i högre hastigheter.
Känns faktiskt lite som en motard.
 

Dr.EVIL

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Någonstans
Hoj
Brum...
USID skrev:
2041086 Som vanligt när det börjar lida mot våran börjar suget efter att byta hoj dyka upp.
I nuläget är jag fundersam på en begangnad 640 Adventure, är det någon som har erfarenheter/åsikter kring denna? Mycket skruvande?
Duger den till pendling, bus och lite längre turer nån gång ibland?


edit: Kan någon låna ut ett reg. nr. så jag kan kolla försäkringen?

Har haft en sådan och den var riktigt nice, lite skruva och så... Går att åka längre (hade en polare som körde Lule-kalmar ToR :fatta! :hihi ) Träsmak kan infinna sig. Köpendublirnöjd är det som gäller
 

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Ort
North yard street, West Man Land
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
USID skrev:
2041086 Som vanligt när det börjar lida mot våran börjar suget efter att byta hoj dyka upp.
I nuläget är jag fundersam på en begangnad 640 Adventure, är det någon som har erfarenheter/åsikter kring denna? Mycket skruvande?
Duger den till pendling, bus och lite längre turer nån gång ibland?


edit: Kan någon låna ut ett reg. nr. så jag kan kolla försäkringen?

Tjo!

Har haft nöjet att låna en sådan vid några tillfällen. Jag personligen tycker den är riktigt mumma att köra för det den är till för. Lite grusbus, lite gata och lite pendling. Är ju själv ingen fullfjädrad grussprutare så jag har egentligen inte så mycket att säga om det, men den var minst lika (om inte mer) rolig att köra grusväg som min LC4'a. Man kan få låååånga fina kontrollerade ställ om man vill :hihi

Plus att som tidigare talare sagt så gör kåpan att den är riktigt behaglig att köra längre turer på... Har kört t.o.r. till sthlm (20mil) plus en dags körning runt huvudstaden (säkert en 10-15 mil till) med endast lite träsmak i den bakre regionen.

Vet att det finns en 640 Adventure -01 till salu för cirkus 55 000kr, fint skick. PM'a om du är intresserad av mer info... Kan fixa Regnummer på den till dig tills i morgon.
 

blic

Det som inte dödar...
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Söder om
Hoj
EXC525 SM
Jag har ägt en Adventure i 2 år, men sålde den nyligen. Varit nöjd helt klart.
Kan säga att vill man ha en grussmiskare som man kommer långt på mellan tankningarna så är detta en riktigt fin hoj.
Chassit/fjädring är perfekt för grusväg, går att köra riktigt fort.
Den känns ju lite tävlingsinriktad. Körställning är åt endurohållet.
Går att köra asfalt längre också, men motorn går ju lite rått. Har kört 400 mil semester på under en vecka så jag vet.

+ Stor tank, 28 liter. Som ändå inte är ivägen.
+ Stabilt uppträdande på grus.
+ Instrumentering digital, 3 trippmätare bl.a.

- Vibrationer, dock något man vänjer sig vid.


Tycker dock inte att kåpan gör speciellt mycket, den är för låg för att komma till nytta.
Enda problemet jag haft är att totala trippmätaren lever sitt eget liv, något som inte är helt ovanligt på dem.
Något som måste göras är att byta blyklumpen (original ljuddämparen) samt öppna luftburkens kåpa. Att byta till 625 förgasaren ska också ge mer effekt.
Lycka till, perfekt äventyrshoj.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Mkt fin hoj, har inte ägt nån men provkört kompisens Adventure med Akra så ofta jag kan!

Passar på att skicka en bild på en moddad Adventure med Duke bakdel.
 

Bifogat

  • 11111111202494272-27596-1143148840.bild.jpg
    11111111202494272-27596-1143148840.bild.jpg
    19.4 KB · Visningar: 327
  • 11111111202494272-27596-1143148840_2.bild.jpg
    11111111202494272-27596-1143148840_2.bild.jpg
    16.5 KB · Visningar: 275
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top