Åsikter om Kawasaki J300

Provade också J300an i början av veckan och hade aldrig kört scooter innan.
Blev rätt positivt överraskad faktiskt.
Går att ha kul på kurvvägen och är rätt avspänd i 120 knyck på motorvägen med bra komfort.
Bromsarna tyckte jag var rätt bra - hade förväntat mig något i customväg.
Rutan kunde kanske vara lite högre och aningens mer plats för benen hade inte skadat.
Lite svajig uppåt maxfart (eller 140) men inte direkt otrevligt.

Har gått o lurat lite på scooter-jobbpendling ett tag och jag tror faktiskt den här hojen skulle funka.

//F
 
Gammal tråd, men vissa förtjänar en uppdatering:

Det blev inget denna säsongen. Både han och jag tyckte att det blev för dyrt för det lilla den skulle användas. I ärlighetens namn tror jag att han blev lite rädd. Om det nu ska bli någon körning ihop så blir det nog på varsin moped. Jag är lite sugen på en 50cc veteranare, så vi får väl se.
 
Det finns ju scootrar och scootrar, vissa kan man få att gå rätt jävla bra.. Jag har själv en sån här (Italjet Dragster 180) med extra allt men tyvärr ingen film på den men denna får demonstrera det hela, mycket nöje. :tummenupp Dessvärre tillverkas det ju inga roliga storscootrar längre som fortfarande är lätta utan nu ska det vara stora pråmar på 250 kg för att de ska gå lite iaf..

 
Ja alltså, en vinter blev jag less på snön. Slängde in min AkraInnova i bilskuffen, smiskade(tankpressade) autobahn en dag med den, tillbaka in i skuffen och sen hem :)

 
Även om långt ifrån alla småskotrar är lika vassa som i de här klippen ovanför, så även en helt standard 125:a ska väl åtminstone hänga med okej på 70 väg. Till skillnad från en helt laglig/standard 45 moppe som knappt hänger med på 50 väg.
Dessutom är väl försäkringen oftast billigare på 125:a än på moped, eftersom inte lika många krashglada 15 åringar har 125:a.
Så har gubben mc körkort, även om han fick det på köpet. Så är det väl i stort sett bara fördelar med att välja en 125 eller kanske något runt 150-200cc istället för en på 50cc.
 
Tack för feedbacken.
Som jag tangerat tidigare så handlar det mycket om en scooter i rätt storlek. Motoreffekt är nog inte relevant i hans fall, utan hanterbarhet vs passagerarkomfort. Tyckte på något sätt att J300:an verkade "lagom" i detta fallet. Dom större modellerna från Yamaha verkar vara fysiskt för stor för hans del.
I Början på 2000-talet körde jag Maxter 150, ett enmansband som nätt och jämt höll tempo på 90-vägarna. Accet fick det ju inte direkt att svartna för ögonen, men den fyllde en funktion som jag tror hade passat min far perfekt. Han får komma ut och känna friheten på två hjul, hänga på mig när jag ska ut och lufta mig, samt ta med morsan på en runda i den skånska landsbyggden.
Erbjuds det en billig mc-scooter så är jag inte sen att ställa den i stallet, men jag skulle aldrig slänga ut min DR, men om 30 år när jag är i farsans ålder så...

Nu fick jag aldrig uppleva scooterlivet från mer än 150cc, men tror att det är viktigt att kunna hänga med trafiktempot i alla lägen, så jag har sagt åt farsgubben att inte kika på något mindre än 250cc.

Du/din farsa har inte funderat på någon av de olika Vespa-modellerna från Piaggio? Finns från 125 cc upp till 300 cc. Har själv kört dessa en hel del, och de är oslagbara som stadsfordon, för att ta sig från punkt A till punkt B på ett lite roligare sätt än bil/buss/spårvagn. De är i mitt tycke också betydligt snyggare än de asiatiska skotrarna.
 
Farsan fick ju a-lappen på "köpet", så han är ju fri att köra vad som. Vi ser vad som händer .nästa säsong. Jag drog väl med honom lite medvetet på moppe-spåret då jag själv är sugen på en veteranare
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top