Åsikter om Honda Cbr 600f

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
Har tänkt inhandla en Honda cbr 600f till sommaren (förhoppningsvis 91:a eller senare). Vad har ni för åsikter om denna hoj, finns det något speciellt man ska akta sig för, barnsjukdomar m.m??

hur mycket ska man ge för en 91:a i bra skick??

vad är det för skillnader mellan dom modeller som kom 91 och dom innan (förutom att dom e bra mycket snyggare)???

All info om denna hoj, egna åsikter m.m skulle hjälpa

Tack på förhand

Det du ska se upp med är:
• Slutkörda bromsskivor på hojar före 95.
• Laddningsregulatorn
• Kamkedjesträckaren

Annars spelar inte milen så stor roll. Provkör, lyssna, känn. Det finns ingen bättre hoj i den prisklassen. Köp en!

laddningsregulatorn = likriktaren va?? kan väl inte kosta så många kronor om den skulle va paj va?? annars får man väl ta med sig multimetern och mäta :)

Vi säger att det är svårt att hitta en 91 eller nyare för mindre än 30000:-. Jag gav 34000:- för 94:an jag köpte i somras, då hade den gått 3300 mil. Jag fick byta hjullager och justera in reglage och sådär, men det är ju bara kärlek.

En 91:a borde ha gått nära 8000 mil vid det här laget, och jag skulle inte betala över 30' för en sån. Det borde gå att få tag i en sådan för 25000:- med lite prut. Men stirra dig inte blind på årsmodeller (såvida det är nyare än 91, alltså) och miltal, utan lyssna, kläm och känn. Verkar den schysst så är den med stor säkerhet det.

hur stor är skillnaden mellan den första modellen 87-91 och den senare som kom 91??

colik skrev:
laddningsregulatorn = likriktaren va?? kan väl inte kosta så många kronor om den skulle va paj va?? annars får man väl ta med sig multimetern och mäta :)

Runt 2000 spänn kostar den nog.

colik skrev:
hur stor är skillnaden mellan den första modellen 87-91 och den senare som kom 91??

Inte enorm, men visst är det skillnad. 91 och nyare kan med lite suddiga brillor se hyfsat modern ut. Allt är förfinat och förbättrat, och dessutom lär en 87 ha gått tre varv runt jorden vid det här laget.

en 87 är ju inget jag "vill" ha, men eftersom ekonomin inte är den bästa så vet man aldrig var man hamnar...

hur är reservdelarna, dyra eller??? borde väl vara ganska humana då det är en ganska vanlig hoj iallafall..

soppatorsken skrev:
Och vad säger CBR600-panelen om priser?

Mattias har väll redan sagt det mesta..
Eftersom jag själv har en -95:a så håller man ju koll på beg priserna lite.
De står tok högt i beg pris.. Både bra och dåligt.. (iallam fall när man ska sälja)Eller är det kvalitén man betalar för.. *duckar och springer* :rolleyes:

Min -95:a har gått snart 7000mil.. Men vad det kan vara värd har jag ingen aning om?? Skicket är/var jätte bra tills det blev lite repor på ena kåpan..
Men det ska fixas..

Ha en trevlig helg!

//Lännström

Fick byta regulator på min i somras. Kostade runt 1500:- har jag för mig plus att jag brände ett helt nytt batteri i onödan för jag trodde bara det var det gamla batteriet som lagt av :huvet . I övrigt en kanonhoj, min har gått c:a 5200 mil, varav c:a 700 mil i min ägo denna säsongen, Helt problemfria mil :)
Den har börjat rassla lite så kamkedjesträckaren skall bytas i vinter.
91-94 i stort sett samma hoj, bara små förändringar
95-98, andra förgasare, annan gaffel, ändringar på kåpor plus lite andra små saker.
Hojen var ganska oförändrad 91-98 vilket enligt mig tyder på en ganska lyckad konstruktion från början vilket också borde förklara att den håller priset så bra :yoparty

Har säkert massor med fel i det jag påstår men det bjuder jag på :banana
En riktigt bra hoj :tummenupp :Bugar

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP