Åsikter om CBR 900rr -92

Last edited:
cbr 600 ser i princip likadan ut 92- 98, ej 99, det var då den nya modellen släpptes som är i princip helt identisk med 00, toppfarten är på¨92-98 ca 240 km, o på 99-00, 253 km enligt honda själva!

// Niklas

När bike jämförde fireblade 92 med fireblade 98 så ansåg man att 92:an var minst lika bra. Tyska motorrad gjorde också en test mellan 92 och 98 och fann att dom hade exakt samma hästkrafts antal, men 92:an hade högre vridmoment. 92ans modell av fireblade går även snabbare på 400 meter än 94an. Fireblade 92 är en kulthoj som är jämförbar med gixxer 750 från 1985, honda cb750 från 1969, vincent black shadow från nån gång på 50-talet... Dom tyska hojarna har 100 hk, dom svenska och övriga länders har 124hk. om man ska ha fulleffekt ur dom tyska så måste man byta tändbox.

Last edited:
Fire skrev:
Fireblade -92, är värderad till 25000:- på hojtorget.... :gnissla

jag blev lite nyfiken så jag gick in och kollade vad min hoj var värderad till. 17.000kr. alla liknande hojar som säljs på blocket och andra ställen ligger lätt 10.000kr högre i pris.

det känns verkligen som att hojtorget värderar ner äldre hojar totalt.

Chrille skrev:
Att köpa en 92-a för 32 låter hiskeligt dyrt. Nu rasar andrahandsvärdena och det är dax att hamna där det borde vara.

Bjud 32 på den här istället http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=4527

Utan tjafs o snabba affär så..

Eller
http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=4761

Eller
http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=4747

Man behöver inte vara en gnällkuk bara för att man diskuterar pris. Säg "Jag har xxxxx:-. Om det är intressant kan du höra av dig"

Om man vill ha en -92 CBR 900 RR är väl en -97 CBR 600 F inget bra alternativ? :va

jag har en -92..

gillar den skarpt, känns modern att köra fast den har nårra år på nacken..

enligt mig e det ingen mening att köpa en lite nyare typ 96-97, för det e så lite som skiljer.. däremot är -92an billig att försäkra o sjunker nog inte så värst mycke mer..

är det stor skillnad i sittställning mellan de tidiga cbr och årsmodell 96 och frammåt? jag har hört att sittställningen ska ha blivit mycket bättre då. var den dålig på 92 och 93?

jag skulle gärna ha en skönare sittställning då jag är ganska trött min liggande ställning på gixxern. gixxern är helt extrem i obekväm sittställning. känns som att man sitter med hälarna tryckta mot stjärtskinkorna.

kom på en fråga till.

om man ska köpa en blade 92 eller 93, finns det då några särskilda saker man ska kolla på. några kända fel alltså, eller är det bara den vanliga generella kontrollen som gäller?

Fireblade

Jag har haft -92, -97, och nu en -00:a Fireblade, och har använt, och
använder dom till all typ av åkning förutom sk. "stunt på bakhjul och sånt",
så lite erfarenhet kan jag bidra med.
- 92:an har en lite lägre placering av styret i jämförelse med -97:an,
men i förhållande till min polares gixxer -88 så sitter man som en på en
touringhoj. Skillnaden är 10mm.
- Motorn på -97:an är lite större. 916cc, men det är inget man märker av
på något påtagligt sätt, den går lite råare bara.

Ingen av modellerna har några egentliga svagheter, växellådan bör du kolla
med avseende på framförallt att tvåan inte hoppar ur.
Det brukar bli en följd av att pojkarna tror det går fortare att växla utan koppling
eftersom man gör så i racing, men det enda som händer är just att man har sönder lådan.
Åkte en liten tripp till England med både -92:an och -97:an, och både fungerade
helt perfekt som touringlok också.
Med mina erfarenheter av -92:an och -97:an så skulle jag inte betala det en
-97:a kostar mer än en -92:a, man får egentligen inget mer för dom pengarna.

Vad priset sen ska vara på en -92:a beror mest på hur desperat säljare är
vi vet ju alla att det dröjer inte länge förrän en -99 /-03 är billigare än en
-92:a oavsett märke, eftersom ingen har möjlighet att försäkra en nyare hoj,
pga. kostnadsexplosionen för skador på nyare hojar.

Du kommer att bli riktigt nöjd oavsett vilken årsmodell du väljer.

KentW

O_Snabb skrev:
Sitter i groparna för att köpa en 900rr -92, den är importerad 98.
Den har ett yoshimura helsystem och en kolfiberskärm bak, servad för 300 mil sedan, då byttes oljor, belägg bak, lameller, filter och tändstift..

Tyvärr är däcken dåliga, blir till att byta..
Priset då?? 32.000:-

Komentera, egna erfarenheter??

Kan bara säga "en roligare motorcykel får man leta efter" För att ha ett par år på nacken hänger den fortfarande med nyare hojar och är relativt billig att äga i förs. och delar.Jag tycker att det verkar vara ett rimligt pris om den är okej förövrigt,visst det finns billigare men det brukar vara ras.
Lycka till med hojköpet

Kent Wmen i förhållande till min polares gixxer -88 så sitter man som en på en touringhoj. Skillnaden är 10mm. KentW[/QUOTE skrev:
låter jäkligt bra då det just är en gixxer 88'a jag kör. nu har jag nästan bestämt mig för att jag ska försöka få tag på en gammal cbr.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8