Årsmodell, VIN/chassinummer för Kawasaki

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag kollade upp mitt VIN-nummer på motorn, och får i träffarna veta att jag enligt 10:e siffran - som är ett P - har en årsmodell 1993?!?

Transportstyrelsen och nummerplåten anger årsmodell 1998.
fordon.PNG

Är det olika VIN-koder för Asien, USA och Europa...eller vad är det som gäller?


Går det se på bifogad bild vad det rimligen är för årsmodell?


ZX7R.jpg
 
Last edited:
Kan inte stämma.
Den modellen du har kom först 1996.
Men som sagt kolla ramnummret.
 
Utbytt motor någon gång under åren den är ju långt ifrån ny..
 
Kan inte stämma.
Den modellen du har kom först 1996.
Men som sagt kolla ramnummret.

- Chassi/ramnummer: JKAZX750PPA029007
Motornummer : ZX750NE022177

Motorcykeln svensksåld och tagen i bruk första gången 980528.
Besiktningsprotokollen med miltalen stämmer också år för år.

Vad tusan menas?
 
Kolla på fler sidor om det verkligen stämmer att numret är från en 93. Vet inte hur mkt som e samma på en 93 o en 98. Borde ju va en hel del skillnad.
 
"every ZX-7 made from 1996 to 2001 had a 748cc motor with a 73.0 mm bore. If the motor you have has an engine number starting with ZX750NE, then this is the motor you have."

- Då vet jag att åtminstone motorn är minst 1996-2001, men inte vilken årsmodell det är egentligen : (

Märkligt att ramnumret indikerar 1993 när hela hojen ser ut exakt som 98:an gjorde i originalskick...

Finns det något alls som skiljer motorerna mellan 96-01, som man kan identifiera dem på?
 
Last edited:
Verkat vara väldigt samma mellan 96 till 03 då den slutade tillverkas. Leta upp datablad så kanske du hittar några uppdateringar.
 
"every ZX-7 made from 1996 to 2001 had a 748cc motor with a 73.0 mm bore. If the motor you have has an engine number starting with ZX750NE, then this is the motor you have."

- Då vet jag att åtminstone motorn är minst 1996-2001, men inte vilken årsmodell det är egentligen : (

Märkligt att ramnumret indikerar 1993 när hela hojen ser ut exakt som 98:an gjorde i originalskick...

Finns det något alls som skiljer motorerna mellan 96-01, som man kan identifiera dem på?

Jag skulle maila kawasaki om jag vore du. Jag sökte på ditt ramnummer hos kawasaki och de säger "vin not found". Alla sökningar jag gjort säger att den är en -93

Hittade denna standard, men det verkar ju inte riktigt stämma på ditt ramnummer.

Digits 1,2,3 are World, Manufacturer, Identifier

1 = J ( Japan or whatever country the vehicle is made in )
2 = k ( Kawasaki or Y for Yamaha or S for suzuki etc)
3 = 1 or A ( code for motorcycle )

Digits 4,5,6,7,8 are Vehicle descriptor Section

4 = Vehicle category

C=scooter
B=business model or commuter
N=single cylinder sport/street
G=multiple cylinder sport/street
F=Family
S=Off road
V=V-Type engine, street, V2/V4/v6/v8 etc)

5= Engine displacement

A=49cc and less
B=50-69cc
C=70-79cc
D=80-89cc
E=90-99cc
F=100-124cc
G=125-149cc
H=150-199cc
J=200-249cc
K=250-399cc
M=400-499cc
N=500-599cc
P=600-699cc
R=700-749cc
S=750-849cc
T=850-999cc
U=1000-1099cc
V=1100-1199cc
W=1200-1299cc
Y=1400-1499cc
Z=1500 & up

6= Engine Type

1=2 stroke single
2=2 stroke twin
3=2 stroke triple or four
4=4 stroke single
5=4 stroke twin
6=?
7=4 stroke four

7=Design sequence or model version first version uses 1 then second version uses 2 etc... the tenth version would then be identified by the letter A then B etc..

8=Model version ( base model usually by an A, another letter would be used for special editions or different models of the ame vehicle )

9=Check digit ( 0-9 or X )

10= Year Code

80-A
81-B
82-C
83-D
84-E
85-F
86-G
87-H
88-J
89-K
90-L
91-M
92-N
93-P
94-R
95-S
96-T
97-V
98-W
99-X
00-Y
01-1
02-2
03-3
04-4
05-5
06-6
07-7
08-8
09-9 ( Don't know what happens after that )

11= Factory code ( manufacturer code for what plant it was built in )

12,13,14,15,16,17= Vehicle Identification Number ( serial number )


So for example a 2003 Kawasaki Ninja 500 would look something like this

JKA GM71A X 3 2 123456

JKA= Japan,Kawasaki,Motorcycle
GM71A= Multiple cylinder sport/street, 400-499cc, 4stroke four, Version1, Base model
X= Check digit
3= 2003
2= Plant #2
123456= Serial number
 
Last edited:
Jag skulle maila kawasaki om jag vore du. Jag sökte på ditt ramnummer hos kawasaki och de säger "vin not found". Alla sökningar jag gjort säger att den är en -93

Hittade denna standard, men det verkar ju inte riktigt stämma på ditt ramnummer.

text

- Ja när jag söker på VIN-numret får jag fram årsmodell -93, men det är ramen det.
På motornumret verkar inte gå att få fram årsmodell med någon liknande kodning..

Det jag vet är att motorn är minst -96 och som nyast 2001.
Bifogar en bild på tre hojar, där den upp till vänster är 1998 original, till höger är 93:an, och nederst är min då.

Min ser ut att vara identisk med 98:an, tycker jag:
ZX7R 98 vs 93.jpg
 
Din ram är minst en 96:a.
Ser hur ramen skiljer sig åt precis efter tanken där bakramen ska skruvas fast.
Även under "centrum" bult går sitter det på 93:a en extra skruv som även du inte har.
 
Din ram är minst en 96:a.
Ser hur ramen skiljer sig åt precis efter tanken där bakramen ska skruvas fast.
Även under "centrum" bult går sitter det på 93:a en extra skruv som även du inte har.

- Ja, det hela är märkligt alltså. Ramnummer som indikerar en -93:a och uppenbart nyare hoj både ram och motor. Jag blir inte klok på det hela..
 
Säg för fan inget på besiktningen. Jag anser att det är preskiberat, men så säger kanske inte lagens korta arm.
 
Säg för fan inget på besiktningen. Jag anser att det är preskiberat, men så säger kanske inte lagens korta arm.

- :hihi Nä jag är mest nyfiken på varför det sitter ett äldre ramnummer på en nyare motorcykel? OCH hur det kommer sig att ingen märkt det förrän nu när jag kollar och jämför VIN- och motornummer.
 
Kan det vara nå't försäkringsskojeri inblandat?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top