Årsmodell och försäkringsfråga

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Lämnade in cykeln på verkstad för några veckor sedan och verkstadskillen frågade vilken årsmodell det var. Jag sade att jag tror det är en 03:a, eftersom det står så i Vägverkets papper. Han tog då en titt på nummerplåten där det i ena hörnet stod 20020715 och sade att det var en 02:a.

Så vem har rätt: Nummerplåten eller Vägverket?

Upptäckte att försäkringen för en 02:a är ca 900:- mindre per år (ca 18 öl) så det vore kanske en fördel att ändra det hos Vägverket om det är möjligt?

Samtidigt har jag betalt för en 03-cykel, som kanske egentligen är en 02:a och blivit lite blåst, men det kan jag leva med. Däremot om jag reggar om den (om det är möjligt att göra det) till en 02:a, så tappar jag ett år enligt papperna ifall jag ska sälja den. Men å andra sidan, om jag behåller den ett par år så kanske det inte spelar så stor roll ändå i och med att jag sparar 18 öl per år på försäkringen?

Men än en gång, vem har rätt: Nummerplåten eller Vägverket? :va Och går det att ändra?

Man kan nu köpa 2008 årsmodell tror inte de gjordes 2008 utan i år (2007)..

Årsmodell och tillvärknings datum hör inte direkt ihop..

årsmodell har inget med tillverknings datumet att göra de är samma med bilar.

tex min bil är tillverkad 93 men såld 94 står i pappren att de är en 94a

Fordonstillverkare har väl av tradition (rätta mig gärna om jag har fel) brutet modellår? Nästa årsmodell introduceras på hösten. Därför kan en 03:a vara tillverkad på hösten 02. Juli verkar väl tidigt iofs tycker jag så lite konstigt är det.

Det datum du har på plåten är väl när den registrerades första ggn? Eller är jag ute och cyklar nu? :va

Min bil är iaf en 08a och den hämtades ut 2:a juli i år (07), så det är inte för tidigt med juli för nästa årsmodell, vilket betyder att din hoj mycket väl kan vara en 03a.

Det stämmer säkert, jag hade för mig att de nya modellerna kom först runt augusti/september.

Det datum du har på plåten är väl när den registrerades första ggn? Eller är jag ute och cyklar nu? :va

Min bil är iaf en 08a och den hämtades ut 2:a juli i år (07), så det är inte för tidigt med juli för nästa årsmodell, vilket betyder att din hoj mycket väl kan vara en 03a.

Tack alla för era svar! Ringde för säkerhets skull Vägverket och fick följande information:

Det var en gång två biltillverkare (vi kan kalla dem Volvo och Saab) som släppte sina nya modeller till sommaren, oftast i juli månad. Så när Volvo släppte sin nya bil 1974-07-01, så var det en ny modell som fick årsbeteckningen 75. Bilhandlarna kallade sedan denna årsbeteckning för 75B efter årskiftet 74/75, sedan kom "nästa" års modeller sommaren 75, som då kom att betecknas med 76.

Nu har dock världen globaliserats, så den årsuppdelning som förekommit i Sverige är på väg att luckras upp - för bilar har det mer eller mindre redan gjorts eftersom andra EU-länder inte har "juli-regeln", men för motorcyklar hänger det kvar - eftersom till exempel Toyota kanske släpper sina nya modeller i mars månad och så vidare.

Så, Yasha, det förklarar varför din bil är en 08:a, trots att den hämtades ut 2007-07-02. Men det visar också att, tvärtemot vad Vv-killen sade, att årsmodellbeteckningarna hänger kvar än så länge i vårt lilla Sverige.

Alla här har mer eller mindre haft helt rätt och jag tackar den delmängd av SH:s skarpa hjärnor som svarade! :)

PS: Skit också! Jag som hade hoppats på att kunna köpa 18 extra öl nästa år. :huvet

Näe, det datumet är när skylten tillverkades.
Beställer man en ny skylt så blir det nytt datum och inte blev cykeln/bilen nyare för det.....

Den 8:se siffran räknar från höger på chassinummret är tillverkningsåret.
Detta dock efter år 2000 givetvis, innan -00 så är det bokstäver dom kan jag tyvärr inte sådär rätt upp och ner

Årsmodell och tillverkningsår är inte samma sak nuförtiden.

Den 8:se siffran räknar från höger på chassinummret är tillverkningsåret.
Detta dock efter år 2000 givetvis, innan -00 så är det bokstäver dom kan jag tyvärr inte sådär rätt upp och ner

Årsmodell och tillverkningsår är inte samma sak nuförtiden.

Då ska jag ta mig en titt på ramen istället, som antagligen säger 03, och strunta i den där registreringsskylten. :)

Nja.......

Inte riktigt, e det en 03:a så hittar du bara 3:an

Du kan även kolla på siffrorna till vänster på regskylten, det är en del av chassie nr faktiskt.

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...