Kurvmakaren
en helt vanlig medlem
På en bana är det specialasfalt. Först "vanligt lager" och därefter ett så kallat slitlager. Har för mig att vi fick höra att underarbetet inte ingår.
Det funkar inte att bara "bygga sig" en egen bana på sin mark. Det måste till ok från miljönämnden hos den kommun och massa annat. Det har med miljö, buller, osv att göra.
Det är långt ifrån alla banor som använder en s.k specialasfalt.
Det "vanliga" lager du nämner är ett s.k bundet bärlager (AG-lager oftast kallat). Detta är för att ge konstruktionen en hållfastare överbyggnad samt ta upp och sprida ut vertikallaster. Detta material utgörs av en asfaltmassa med 16 mm stenstorlek eller större.
Slitlagret är där det kan bli dyrt. det här materialet ger en slithållfasthet och med vissa typer erhåller man även en dränerande effekt (man får bort ytvattnet som föranleder vattenplaning). Många motorbanor använder här en "standardasfalt" som inte är dyrare än den som läggs på normala vägar (och till och med på små gång- och cykelvägar).
Om banägaren står i en omasfalteringsfas så är det väldigt lätt att välja det billigare alternativet före det dyrare när man inte är införstådd i vad de olika asfalttyperna har för egenskaper.
.Annars håller dom som är där reda på om det tystnar på banan....