Års Rapport för #88 i TeamX3M STCC Pro Superbike 2011

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Års Rapport för # 88 i TeamX3M

Historik 2009/2010

2009 började med en serie som heter rookie på en 600cc som resulterade i vinst efter första tävlingen.
Direkt därefter klassade man upp sig till A-Licens men kände då att det inte var någon ide att köra rookie serien om jag skulle fortsätta utvecklas som förare. Därefter var jag med på två Superstock tävlingar där jag placerade mig på 4:e plats som bäst. Banrekordet låg inom hundradelars räckhåll.

Framåt hösten 2009 blev jag uppringd danderssonracing.com och fick erbjudande att testa en Superbike vilket jag aldrig gjort tidigare, varken bana eller 1000cc. Allt slutade bra och 17 plats fick duga. På denna väg blev det STCC Pro Superbike.

2010 körde jag fyra tävlingar samt placerade mig på första plats som bäst i Privat Cuppen.
Med detta i bagaget var jag nu redo att satsa inför 2011.
Då jag inledde ett samarbete med TeamX3M.com som var till stor hjälp med att supporta mig och hade erfarenheten inom racing. Allt var klappat och klart…

Race 1 av 5 ”Premiär” Anderstorp
2011 inledde med att jag fick lämna återbud för bokad/betald tränings läger i Spanien eftersom Mc:n stod i tusen bitar och förra mekanikern hade prioriterat annat.
Det tog tid att vänja sig med höga hastigheter eftersom man på Anderstop kommer upp i närmare 300km på flygrakan. Premiären slutade godkänt och andra platsen kom i privat cuppen.

Race 2 av 5 Ring Knutstorp
Detta är min hemmabana så målen var höga och nya personbästa tider skulle noteras.
Mycket riktigt en första plats var faktum och nere på 1.01.4 som bästa tid.

Race 3 av 5 Mantorp Park
Denna bana var ny för mig eftersom jag aldrig varit där tidigare på tävlingar.
Efter tusendelar efter på transponder tid och protest inlämnad så vann man första pris, men efter besiktningen så blev det något fel på bränsle analysen och blev ifrån tagen pokalen. Det visade sig att man inte lyckas tömma hela tanken på vanlig bensin eftersom vi kör på miljö bränsle Aspen. Jag var säker på att jag hade gjort rätt och överklagade för en extra analys på fabriken. Dock har jag inte fått besked om något resultat.

Race 4 av 5 Ring Knutstorp
Tillbaka till hemma bana igen och till denna helg hade jag lånat en Honda CBR , eftersom hela året varit fullt av mekaniska/ elektriska problem. Jag kände att jag inte ville förlora något eftersom detta är min favorit bana.
Jag fick support av Andreas Mortensson som kom tvåa i Serien och vann på knutsorp och jag vann i privat cuppen detta race samt satte nytt person bästa 1.01.02
Med tanke på att allt var nytt och det tar tid att köra in sig på en annans mc så var detta godkänt.

Race 5 av 5 ”Final” Mantorp Park
Nu var man tillbaka för andra gången och målet var att plocka hem segrar. Min ordinarie mc hade varit på servis och skulle tip-top…
Startade mc och hörde direkt att något inte stämde och att gick på två cylindrar. Efter lite varmkörning så kom alla fyra och så höll det på hela helgen. Fick fylla på vatten vid varje körning och det visade sig att toppackningen läckte.
Och som att det räcke så var jag enormt förkyld och fick inte sova ordentligt, men vad ska jag göra. Presterade en andra plats som bäste denna helg.

Summering2011
Eftersom jag endas kört ett år tidigare på 1000cc och med dom problem som uppstått under resan gång får jag ändå vara nöjd och konstatera att det jag lyckas prestera är godkänt.
Nu måste jag ta motgångar med mig och ha detta som en erfarenhet i bagaget när jag siktar på nya mål inför 2012

Värt att nämna är samarbetet med skolan som ställt upp med elever under race helgerna.
Jag hoppas att dagens racing mekaniker har dragit nytta av vad STCC tävlande innebär och kommer vidare ut i dom stora teamen

#88 Roger Hansson
379528_293073370732327_108192122553787_892479_1621986486_n.jpgÅRSRAPPORT.jpg

Ajabajja, inte pinka i bensinen:mattias

Och inte illa pinkat vad det gäller säsongen heller:)

Snyggt jobbat och snabbt marscherat till toppen i svensk roadracing!:yoparty:Bugar

Men, med risk att trampa på några tår vill jag i all välmening! tycka att du bör låta någon korrekturläsa texten innan du skickar ut den som ett officiellt PM till samarbetspartner m m som jag antar du avser. Texten innehåller en del stav- och syftningsfel, särskrivningar m m.
Detta kommer hjälpa till en proffsig framtoning mot sponsorer och samarbetspartners.

Tackar Juleruff & Hoztic, ska kolla över detta :)

Bra med denna sida, man får både goda (ifrån Er) och dåliga råd.

Inför 2012 är inget klart och allt är sålt, så en Fet sponsor nu skulle sitta fint :)

Roger

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul