Årets sommarpyssel.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Idag så tog jag tag i att riva ur maskinen ur ramen på min 450. Hittade lite spännande saker under rivandet. Trasigt insugsgummi var inte särskilt roligt o hitta.

Så lite frågor.

* Vart får man tag på blå slang till att ersätta dom smälta genomskinliga slangarna ?

* Göra rent blocket, bara vanlig bensin som gäller ?

* Ska man plocka ner förgasare och göra rent den i detalj när man ändå håller på?

Bifogat

• husarenovering_2.jpg
    husarenovering_2.jpg
    217.6 KB · Visningar: 105
  • husarenovering_3.jpg
    husarenovering_3.jpg
    196.3 KB · Visningar: 93
* Måste det vara blåa? Biltema har stort sortiment annars, eller vanlig järnhandel också men kostar väl mer.

* Jag tycker Bräkleen eller motsvarande fungerar mycket bra för att göra rent i motorer. Löser snabbt upp oljan och skit, dunstar sedan.

* Såklart!

Blåa är snyggt värre. Köpte mina från trumpertalk.com. Bör ju finnas här hemma nånstans med.

Bifogat

• visabild.jpg
    visabild.jpg
    82.8 KB · Visningar: 83
  • 002.JPG
    002.JPG
    175.4 KB · Visningar: 99
Last edited:
Jo, jag tänkte just blåa, för o matcha Husaberg temat ;) Får kolla på Feltema en vända.

Bräkleen tänkte jag inte på, får handla ett par burkar imorrn.

Då har vi sakta börjat riva då. Man upptäcker en massa spännande saker, bland annat rost på svänghjulet.

Dagens frågor är som följer:

1: Är svänghjulet rätt inmåttat mot pickupen, se bild.

2: Är låsbulten till veven bara en vanlig lång M8 ?

3: hur får jag då lös svänghjulet, är det orginal avdragare som gäller eller hur gör man ?

Bifogat

• husarenovering_4.jpg
    husarenovering_4.jpg
    79.3 KB · Visningar: 69
  • husarenovering_5.jpg
    husarenovering_5.jpg
    208.9 KB · Visningar: 69
.

Dagens frågor är som följer:

1: Är svänghjulet rätt inmåttat mot pickupen, se bild.

Ja,det finns ingen justermån där.

.

2: Är låsbulten till veven bara en vanlig lång M8 ?

M8 som du slipar lite spetsig.

.

3: hur får jag då lös svänghjulet, är det orginal avdragare som gäller eller hur gör man ?

Med original avdragare.Tänk på att muttern är vänstergängad.

Mekmanualen tycker man ska köpa ett kvartsdrev för 600:- för o hålla fast lådan när man demonterar dreven där. Antar det finns nått alternativ till detta, typ nån som har ett trasigt drev eller så ?

Mekmanualen tycker man ska köpa ett kvartsdrev för 600:- för o hålla fast lådan när man demonterar dreven där. Antar det finns nått alternativ till detta, typ nån som har ett trasigt drev eller så ?

Har massor i min "offerlåda till fartgudarna" En femtioöring funkar, men det är inte rätt. Sen tar du din balansaxel som du ändå byter ut. Och vips så har du ett mothåll för framtida bruk.

Humm, fint att man är så rookie på sånt här. Första rivningen ever. Finns det nått annat sätt än att nita ihop 2 skivor ur kopplingen för att hålla fast kopplingskorgen ? Vill inte riktigt nita min koppling bara därför...

Imorgon bär det av till Karlströms för lite shopping av packningar och annat. Frågan är om man ska byta kolv och ringar nu efter 100h, har inte mätt upp orginal ännu så jag vet inte skicket ?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park