Årets julklapp suger...

Aha, så i år har handlarna köpt in mer robotdammsugare än vad de lyckats sälja. Det var ju intressant. :hihi

Bättre grej än den där bakmaskinen som lanserades som guds gåva till mänskligheten i slutet på 80-talet.

De är väl ingen dammsugare???... Är inte såna me roterande borstar... Då är de väl en robotborste....:D

Var inte sånna redan det för nåra år sen? :va

De har iaf redan hittat till loppisarna så nya är de definitivt inte.

Personligen kan jag säga att den hade funkat dåligt i mitt hem för den hade varken kommit in under soffbordet eller skrivbordet eller matbordet eller kökssoffan. Förmodligen hade den inte tagit sig över trösklarna heller.

Däremot bodde jag för många år sen med två polare i en lägenhet med många kvm, få möbler och inga trösklar. Perfekt att starta igång robotdammsugaren (som vi faktiskt hade redan då för minst 10 år sen) när man gick till jobbet. Sen körde den runt där från rum till rum hela dagen.

De har iaf redan hittat till loppisarna så nya är de definitivt inte.

Personligen kan jag säga att den hade funkat dåligt i mitt hem för den hade varken kommit in under soffbordet eller skrivbordet eller matbordet eller kökssoffan. Förmodligen hade den inte tagit sig över trösklarna heller.

Däremot bodde jag för många år sen med två polare i en lägenhet med många kvm, få möbler och inga trösklar. Perfekt att starta igång robotdammsugaren (som vi faktiskt hade redan då för minst 10 år sen) när man gick till jobbet. Sen körde den runt där från rum till rum hela dagen.

Jag kan då mycket väl tänka mig att modifiera mitt hem om jag slipper en massa städjobb. Men jag har ju sambo... :crash

Jag kan då mycket väl tänka mig att modifiera mitt hem om jag slipper en massa städjobb. Men jag har ju sambo... :crash

En jag pratade med för en tid sen hade byggt ungefär som en centraldammsugare fast med inbyggt utsug i väggen i golvhöjd. Hon behövde bara sopa dit smutsen och skicka in det i hålet, ungefär som en del frisörsalonger har.

Ingen dammsugare, inga slangar, bara en sopkvast :)

Fördelen med centralsug är ju att man faktiskt får ut smutsen från rummet, istället för att bara cirkulera den...

Eller har dessa robotar HEPA filter nuförtiden?

Suger den bra då??? Eller hur stor är påsen, som en tändsticksask???

Jag skulle nog inte skaffa mig en sån sak efter 20 års användning av centraldammsugare...
Den i har suger riktigt bra till och med. :) Behållaren är på 0,5 liter så tömning efter varje städning är ett måste hemma hos oss iallafall. Anledningen till att vi skaffade en är att vi har en Rottweiler som fäller kopiösa mängder hår. Men det funkar mer som ett komplement. Man får köra med den vanliga dammsugaren ett par gånger i veckan ändå. Roboten tar inte riktigt längst med kanterna. Men det är skönt att slippa det varje dag.

Jag kallar min för "drönaren" :) . Har inte dammsugit manuellt på över ett år och jag har aldrig bott någonstans renare. Min är av den D-formade typen så den kommer även åt i hörnen.

Vad tusan har du för typ av bord egentligen?

Far och Mor hade en robotdammsugare för en sisådär 10år sedan. Romba tror jag den hette? Funkade bra bortsett från att den inte gillade fransar. Sen efter ett tag la automatladdningen av (att den sökte upp stationen själv) och något år eter de dog batterierna. Batterierna var dyrare än en ny maskin...

Men som Jompa säger är det ju mest ett bra komplement. Man kommer nog inte ifrån att göra en riktig dammsugning själv någon gång nu och då.

Robotdamsugare är ju skitbra.Brukar möta min egen då och då här hemma så jag har inget att klaga på.Men undvik att köpa dom versionerna som inte kan söka av hur rummen ser ut.Don brukar mest studsa fram och tillbaka rent sporadiskt och kan missa samma fläck varje gång.

Vi har en Irobot Roomba med Hepa filter som kör två gånger i veckan medans vi är på jobb. Vi ser i princip aldrig damm längre och som bonus tar det mycket längre tid innan det blir dammigt på högtalare etc.

Vardagsrumsbordet har fått möbelfötter och soffan fick förlängda ben, så nu tar den sig under överallt det behövs. Väldigt skönt att slippa dammsuga under dubbelsängen också :Bugar

Vilken är bäst då?

Bortsett från Roomba, jag köper av princip inget som börjar med ett litet "i"

En jag pratade med för en tid sen hade byggt ungefär som en centraldammsugare fast med inbyggt utsug i väggen i golvhöjd. Hon behövde bara sopa dit smutsen och skicka in det i hålet, ungefär som en del frisörsalonger har.

Ingen dammsugare, inga slangar, bara en sopkvast :)

Finns som tillbehör till varenda jävla centraldammsugare. Har ett sånt i sockeln i köket, använder det.... aldrig. Centraldammsugaren med slang är det som gäller.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2