Årets idiot!!! (Moppe fucko)

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Hornet 600 (2004)
Jag tror att jag redan kan utnämna årets pucko trots att endast halva året har passerat.

Jag ligger och kör bakom en moped och känner hur det luktar bensin och blir först rädd att det är något fel på min bil, jag noterar sedan att den RINNER bensin (inte droppar utan rinner) från mopeden framför.
Jag kör om mopeden och stannar vid busshållplatsen framför, hoppar ur bilen och vinkar åt moppeföraren att stanna, dialogen förlöper:

-"Det rinner BENSIN från din moped !!!"

-"Jag vet det....jag skall hem och fixa det." (motorn fortfarande igång med en växande pöl av bensin under moppen)

-"Det är ju för fan LIVSFARLIGT, med en varm motor kan bensinen antända !!! ???"

-"Jag vet det..."

Moppeföraren skruvar på sig och vill avsluta konversationen, vill antagligen komma hem innan bensinen tar slut...

Jag sätter mig i bilen igen med ett ansiktsutryck som en fågelholk..."Jag vet det"....

Ja... lite spännande måste det ju vara :näsblod

Han kanske vill bli stuntman när han blir stor. man måste ju börja så tidigt med allt nu för tiden om man ska bli nå stort. :hihi

Ni har sett allt för mycket amerikansk film. En bensintank exploderar inte. Det enda som skulle kunna brinna är den lilla mängd bensin som ligger på motorn. Det krävs en stråle med högt tryck för att det ska bli riktigt farligt.

KjellF

kjellf skrev:
2272994 Ni har sett allt för mycket amerikansk film. En bensintank exploderar inte. Det enda som skulle kunna brinna är den lilla mängd bensin som ligger på motorn. Det krävs en stråle med högt tryck för att det ska bli riktigt farligt.

KjellF

Säkert helt ofarligt alltså :gnissla

Testa häll ut lite bensin under din cykel och tänd på sammtidigt som du låter slangen till tanken vara lös från förgasaren(insprut)

Sen för andra i trafiken kan det också bli obehagligt.

Själv hade jag tur för en månad sen då jag såg i god tid innan en kurva att det låg något flytande genom hela kurvan ca 1m brett. En grävmaskin som stod efter kurvan med papper och försökte få stopp på skiten :3freak

kjellf skrev:
2272994 Ni har sett allt för mycket amerikansk film. En bensintank exploderar inte. Det enda som skulle kunna brinna är den lilla mängd bensin som ligger på motorn. Det krävs en stråle med högt tryck för att det ska bli riktigt farligt.

KjellF

Det rann rätt bra med bensin, "nästan" som en stråle när man pissar.

Sen så måste inte tanken explodera för att det skall bli farligt, några droppar på byxbenet så kan det bli djäkligt varmt... :fatta!

Äh. Det hör till att tänka annorlunda som femtonåring. Om min moppe hade pissat bensin så hade jag också kört - så länge den gick.

Det fanns ju iofs morsgrisar som ringde efter hjälp om dom inte orkade köra hem men de flesta hade en skön inställning till problem här i livet.

Jag saknar den tiden när jag kunde sitta på en moppe som det pissa bensin ur och den enda oron var "Undras om jag kommer hem innan skiten stannar...."

Gjorde typ så när jag va mt fucko...(3 år sen :tungan ) :rodnar På den tiden va livet okomplicerat. Varken fysiken eller trafikens regler gällde än trode man. Nu är det bara gramatik regler som inte gäller mig.

Last edited:
Chrille skrev:
2273055
Jag saknar den tiden när jag kunde sitta på en moppe som det pissa bensin ur och den enda oron var "Undras om jag kommer hem innan skiten stannar...."

:klappar Me too! :)
/Jörgen

när ja va 15 (hockey frilla tiden) så minns jag en lirare som inte hade alla indianer i kanoten.. vi skulle grilla men fick inte fjutt på våran lilla brasa som bara brann LITE.
då tar han sin moppe å kör över elden å sliter bort bensin slangen från förgasarn å låter soppan rinna rakt ner på elden!

det blev större elds lågor än vad jag har gaddat på mina armar vill jag lova!

den nissen sitter på psyket fick jag höra för nåt år sen..det ska börjas i tid :hihi

Det var väl inte så farligt? Brukar bli så när flottören hängt sig också på motorcyklar. Det är inte amerikansk film det här. Även om det ser lustigt ut så är det relativt ofarligt.

när jag va 15 och körde moppe så iallafall vad jag kommer ihåg så gjorde man en massa korkade saker :hihi men lär ju sig ofta av sina misstag :tummenupp eller :rolleyes:

Är det inte så att bensin har väldigt svårt för att självantända? Alltså väldigt hög termisk flampunkt? (Heter det så? :4skrika)

Snacka om att det finns värre kandidater till den utmärkelsen, det finns väl just nu i detta ögonblick hundra gamla moppar som läcker bensin.

Tror du den sprängs eller? Han största problem är soppapriset, tro mig.

lorkan skrev:
2273081 Är det inte så att bensin har väldigt svårt för att självantända? Alltså väldigt hög termisk flampunkt? (Heter det så? :4skrika)
Hej
Termisk tändpunkt tror jag du är ute efter. Det är den lägsta temperatur vid vilken självantändning sker utan gnista, pilotlåga eller dylikt.
För 95 oktan bensin är tex den termiska tändpunkten 400 grader C, för dieselolja, mineralsmörjolja, mineralhydraulolja mm är den runt 225 grader C.

Det farliga med bensin är mer det höga ångtrycket och den låga flampunkten i kombination med slutna utrymmen. Men det visste du ju.

Mvh
Jörgen

Chrille skrev:
2273055 Äh. Det hör till att tänka annorlunda som femtonåring. Om min moppe hade pissat bensin så hade jag också kört - så länge den gick.

Det fanns ju iofs morsgrisar som ringde efter hjälp om dom inte orkade köra hem men de flesta hade en skön inställning till problem här i livet.

Härligt härligt.. Moppetiden var nog den roligaste tiden man haft. :hihi :brinnerup

-PLM- skrev:
2273071 Det var väl inte så farligt? Brukar bli så när flottören hängt sig också på motorcyklar. Det är inte amerikansk film det här. Även om det ser lustigt ut så är det relativt ofarligt.
Eller som när min hoj flödar när jag kör på slangen. :(

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back