Årets i-landsproblem

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Årets i-landsproblem : Biltema

Varför i he**** avrundas inte priserna och man skriver det på prismärkningen på en gång??
29:90, 19:90, 199:90. 00:90
Vad jag vet finns inte 10-öringarna längre.
Grymt irriterande och småaktigt.
Perkele½! :4skrika :6surkart

Last edited:
SM 570 RR skrev:
Varför i he**** avrundas inte priserna och man skriver det på prismärkningen på en gång??

Det är bara för att det skall verka billigare... :banana

SM 570 RR skrev:

Därfär att många 10-öringar små blir kronor när man storhandlar!
Dessutom så drar en del butiker oavrundad summa när du handlar på kort.

Det är en ren psykologisk effekt som butikerna utnyttjar.

Det värsta är att folk sväljer det här med hull och hår. Man kan till och med gå omkring med folk i affärer och säga "kolla på den där istället, som kostar 2000:-" varvid man blir rättad: "den som kostar 1995:-, menar du?". Skrämmande!

Det man ska göra är att läsa 20 om det står 19,90; 200 om det står 198 osv. Så länge man tänker och pratar i avrundade siffror så är det lugnt :tummenupp

SM 570 RR skrev:
Ska du köppa en massa varor så kan du ju typ tjäna en 10:a eller nåt när det står tex.29.90 istället för 30:- :tungan

Tex. 29.90 * 9 = 269
30 * 9 = 270
Du sparar ju hela 1 krona på 9 varor :arsele

ZX-9R skrev:
Nej! Det har att göra med en väl dokumenterad psykologisk effekt. Den typiske köparen är mindre benägen att plocka ner en viss vara i kundvagnen om det står 40 kr på den istället för 39,90 kr, även om 10-öringen saknar någon som helst relevant betydelse.

Last edited:
på ica så avrundar dom vara för vara, alltså köper man tio saker för 9:90 så blir det 100kr exakt... det känns inte helt hundra? :va

Jo sett ur konsument synvinkel är det rent psykologiskt 39,90 ser och känns bättre.Men varför inte bara 39,00 då?

För att dom sista 90 ören är fina att få på sin vinst för om man säljer 9000 st så är marginalökningen markant.

Och glöm inte inköpspris har ALDRIG med försäljningspris att göra.

Farbron,med prissättning som arbete.

Mitt största i-lands problem jag upplevt är:

Jag hade köpt Pringles chips (Hot&spicy :tummenupp )

När jag kommer hem är allt smulor !!!!! Tog evigheter att äta upp :mad:

Livet e förbannat hårt ibland..

fluppen skrev:
Mitt största i-lands problem jag upplevt är:

Jag hade köpt Pringles chips (Hot&spicy :tummenupp )

När jag kommer hem är allt smulor !!!!! Tog evigheter att äta upp :mad:

Livet e förbannat hårt ibland..

På tal om Pringles. Har ni inte sett reklamen för Pringles med en en "skåra"? Dom är gjorda så att man ska kunna få med största möjliga mängd dip med varje chips, där kan vi snacka om ett i-lands problem. :lol

Långe farbrorn:

Jag håller med, en marginalökning på 2.3% är mer än vad man tror. :fakta

Last edited:
En annan liknande sak som jag stör mig på är det här med pant på grejjer.
Jag vill det nummer som står på prislappen är det antal kronor jag behöver för att köpa saken i fråga. Jobbigt att behöva lägga på 2 kronor här och 4 kronor där hela tiden.

Tyro skrev:
Jag vill det nummer som står på prislappen är det antal kronor jag behöver för att köpa saken i fråga. Jobbigt att behöva lägga på 2 kronor här och 4 kronor där hela tiden.
Nja... vi har väldigt låg pant i Sverige. Skamligt låg för att vara ett land som säger sig prioritera miljön. När systemet fungerar som det ska så får man ju ändå tillbaka de där pengarna.

Tyro skrev:

Har 3 stora svarta säckar du kan komma o panta om du vill... jag vågar inte. De får står här tills nån tar dem - det är ju skamligt o komma som nån slags zigenare o panta i ett par timmar....

zappen skrev:
Långe farbrorn:

Jag håller med, en marginalökning på 2.3% är mer än vad man tror. :fakta

Jopp, 2,3% är gigantiskt :3freak men få till en såda ökning rakt över på ett sortiment med 5000 artiklar så ge det i alla fall en spänn eller två. :fakta

Last edited:
ZX-9R skrev:
Dessutom så drar en del butiker oavrundad summa när du handlar på kort.

Jag kan betala fört om det är så.
Bara dom prismärker på rätt sätt. Dessutom har jag aldrig storhandlat på Biltema. Nu därimot är det sluthandlat! :kulspruta

Mavve skrev:
Har 3 stora svarta säckar du kan komma o panta om du vill... jag vågar inte. De får står här tills nån tar dem - det är ju skamligt o komma som nån slags zigenare o panta i ett par timmar....
Även jag hade så hemma förr. Sen insåg jag att det är så mycket lättare att skicka ut alla burkar och flaskor tillsammans med allt annat skit. Känns inte som det är värt besväret att panta för att få ihop en extra 50-lapp.

Långa farbron skrev:
Och glöm inte inköpspris har ALDRIG med försäljningspris att göra.

Farbron,med prissättning som arbete.

Bara du inte jobbar på biltema o prismärker för då kommer jag o spinner med hojen i din rabatt (blomrabatten alltså. Inte priset :rolleyes: :va )

SM 570 RR skrev:
Bara du inte jobbar på biltema o prismärker för då kommer jag o spinner med hojen i din rabatt (blomrabatten alltså. Inte priset :rolleyes: :va )

Nej en helt annan bransch(färg),och jag har bara blomlådor och dom ger du f*n i :rofl :rofl

Last edited:
psykologisk marknadsföring?

Nästan lika jobbigt som att en öl kan kosta 44:- för att man sak ge 6:- i driks

Back