Årets första startproblem-tråd..?

andersbrink skrev:
Är det CDI eller vanligt tändsystem? Vad är resistansen på primärsidan? Är det mer än 8 ohm är det CDI.

Om det inte är CDI kan du jorda ena sidan av spolen, den sida av spolen som har annan färg på båda spolarna. Förmodligen har du orange/vit eller röd till båda spolarna och sen blå och vit eller nåt till andra sidan. Jorda den blå och vita och se om du får gnista när du ta bort jorden, dvs "dutta" jord med en läs kabel. I vilket fall som helst ska du ha +12 volt på den sidan som har gemensam färg. Har du inte 12 volt, leta rätt på +12 genom att gå baklänges i kabelhärveriet. Nånstans finns den.

Hmm, vad du menar med "vanligt" tändsystem är jag inte riktigt med på, men resistansen på primärsidan ska vara 1.8 till 2.8 Ohm står det i boken här.
På den vänstra spolen (se bilden ovan) har jag 12 V när jag mäter över svart och röd. På den högra får jag ingen spänning mellan röd och grön, men mellan röd och jord på den spolen är det 12 V. Det är vad jag har mätt än så länge i alla fall (tidigare ikväll då), men jag vet inte om det gav så mycket då.

Den gröna kabeln går i alla fall hela vägen tillbaka till den svarta lådan som kallas för IC igniter i Haynes, och det verkade inte vara några avbrott där när jag "ohmade" kabeln förut. :va

Tack för dina tips så länge, ska testa. :tummenupp

Jag hade mätt spänningen ifrån pulsspolen om du har en sådan(glöm inte bort att det är växelspänning), larm och dödarknappar osv brukar vanligtvis kortsluta pulsspolen till jord så att cdi'n är blind. På så sätt kan man utesluta allt sådant och då ligger felet antingen hos cdi, tändspolar, tändstift eller kablar däremellan.

Last edited:
En liten uppdatering då:
Jag har nu vart nere i garaget och lite snabbt mätt spänningen mellan jord och insignalen (från tändstyremheten, inte CDI) till respektive tändspole, med oscilloskop då. Det visade sig att det verkar komma pulser till båda tändspolarna, så nu får jag titta närmare på själva spolarna och tändkablarna. Inte just precis nu då, eftersom jag borde plugga å inte hålla på med hojen. :rolleyes:

Andersbrink:
Nu har jag läst på lite och har lite hum om vad du menar med "vanligt" tändsystem, som jag mycket riktigt har på min hoj. Inte CDI alltså. Ska testa att "dutta" till jord med tändspolarna som du sa.

Här är föresten lite att läsa om CDI, om nån är intresserad:
http://www.vw-resource.com/cdi.html

Där står bl.a. följande att läsa:
"The CDI module doesn't claim to be anything special, just a good basic ignition system. If all you want is a good, reliable ride, it's the best idea since beer in cans." :hihi

Last edited:
Nu går faktiskt hojen igen. Verkar bara ha varit nån lös kabel eller nåt ändå, för plötsligt så hade jag tändning igen. Kom tyvärr aldrig på vilken kabel det var, men jag kollade igenom allt en gång extra, satte ihop det å sen var det bara att tuta och köra.

Nu är säsongen igång.... nästan. :3freak

Ta oxidspray på alla kontakter, du kanske har tvättat hojen innan du ställde in den för vintern, har hänt mig nämligen.... bara en tanke

Lånar tråden(om d e ok):

Har en mc som inte går att starta med elstart. Typ dekompen går inte i!
Vet inte så mycket om hur den funkar o så, men jag kan få in dekompen manuelt och då startar den inte heller! Kan det vara felinställda förgasare (det sitter dubbla på den-en cylinder) eller nåt i den stilen? ska tilläggas att den går att kicka igång men absolut inte när den e varm.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka