Årets första Norgetripp!

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hallåj gott folk! Årets första Norge-tur genomfördes i sedvanlig ordning igår. Söndagen bjöd på kanon fint väder och jag stack från stan vid 10-tiden.

Att ta sig på roliga vägar ut från Göteborg är inte det lättaste men jag brukar åka upp till Kungälv via Säve på Hisingen, sedan Nordre älv. Helt klart den tråkigaste biten men snabbast om man inte tajmar färjan vid Kornhall precis. Sedan bär det av mot Marstrand innan jag tar av mot Jörlanda och sedermera Stenungsund.

Efter denna raffinaderistad vid Tjörn, där även hojen får sig en smula soppa, fortsätter jag upp mot Uddevalla, här gör jag även mitt första fotostopp med utsikt över Byfjorden och Uddevallabron.
10320896_10151978602760989_1918522928826639765_o.jpg

Efter Uddevalla är tanken att jag ska köra en mindre parallell väg till 172 mot Frägelanda i Dalsland men jag kör fel och kommer in på ett militärt område. Jag försöker förgäves hitta var på den förbaskade lokalkartan jag befinner mig men det står ju självklart inte utmärkt så jag får snällt vända om och köra rätt även om lite grusbus inte hade varit fel men jag vet att jag får nog av den varan så småningom. :)

Jag åker förbi utanför Färgelanda och tar sedan av mot Hedekas i Munkedals kommun, alltså tillbaka in i Bohuslän men den visiten blir kortvarig för strax innan Hedekas svänger jag mot Dals Ed. Nu ligger det 7 mil framför mig med slingrig asfalt innan jag når Norska gränsen.

Innan jag kommer fram till Ed tar jag någon mil riktigt grusig grusväg, jag får stanna och lugna ner mig några gånger för att inte dra med mig sladden ner i diket.

I Ed väntar påfyllning av reserverna både för mig och för hojen, jag har bara 13 liters tank så jag måste planera tankstoppen väl och jag vill inte tanka i Norge av förståeliga skäl. :död
Innan jag ger mig av knäpper jag några bilden ut över Stora Le som sjön heter.
10177972_10151978603450989_2530893233726114903_n.jpg 10157181_10151978602785989_1818745367327434618_n.jpg

Sedan tar jag av mot Nössemark, ca 3 mil från Norge. Vägstandarden här uppe är inte allt för bra men den blir bättre för var dag. Första biten är rätt hoppig och ojämn, andra biten nyasfalterad och skitfin (känns som den längsta biten) och de sista kilometerna är byggarbetsplats med gropig, tidvis ren grusväg men denna bit håller på att breddas och läggas ny fin beläggning på, inget oljegrus här inte! :tummenupp

Väl uppe vid Nössemark svänger jag mot Norska gränsen. Jag kör dock inte fram till gränsen utan svänger höger mot ett ställe kallat Dalen strax innan. Nu har jag 2 mil grus framför mig och vid detta laget har jag ingen aning av vad som väntar mig i slutet av vägen.

Efter att ha passerat ett litet samhälle, troligen detta "Dalen" kommer jag till en förbudsskylt. Motorfordonstrafik förbjuden tänker man, men icke! Här har dom anstängt sig och satt upp en skylt som bara förbjuder biltrafik! :lol
Jag fortsätter och vägen blir snabbt riktigt stening med grovt makadam och jag får köra långsamt för att undvika att spränga mina redan slitna däck. Men efter lite lerig skogsvägs körning kommer jag ner till ett litet hus som ingen tyckt bo i, troligen någon K-märkt stuga som står öppen för allmänheten sommartid.
10269654_10151978603380989_1749697388767003678_n.jpg 10273286_10151978602875989_245976922926102450_o.jpg

I lugn och ro sätt jag mig nere vid Stora Le och äter min matsäck bestående av banan och bullar.
10277458_10151978603245989_3257623265228115165_n.jpg

Tro det eller ej, men på andra sidan vattnet här ligger Norge.
10300707_10151978603290989_1244439287665758815_n.jpg

Efter att ha stoppat i mig lite käk ska jag försöka hitta mig en väg in över gränsen, det är vinna eller försvinna för jag kommer inte tillbaka upp för backen och den leriga stigarna med mina däck. Jag har verkligen tur, 30 meter från stugan ligger gränsen och med den en farbar skogsväg, t.o.m. för en HD om så hade önskats. Nu måste jag dock passera två små vårbäckar och inte är bredare än halvmetern något som inte hade varit så kul med en HD.
Efter att ha passerat den första bäcken hamlar jag här, med framhjulet i Sverige och bakhjulet i Norge.
1908285_10151978602930989_1693044265155824124_n.jpg
 
Last edited:
200 - 300 meter innanför gränsen går en Norsk grusväg som tar mig vidare in i Norge och ner mot ett samhälle som heter Fossby. Här köper jag mig som vanligt två Solo, en slags norsk apelsindricka likt Fanta fast mycket godare.
Sedan kör jag mot gränsen som jag var så nära att passera några timmar tidigare, det hade säkert gått snabbare om jag inte hade segat vid stugan vid gränsen i 2 timmar men det var det värt!
10257264_10151978602955989_7825868103280023391_o.jpg

Efter ha passerat gränsen igen och kört någon mil förbi Nössemark så lyckas jag tajma färjan över Stora Le på sekunden, hinner precis åka på innan bommarna trillar ner.
10169240_10151978603200989_8984919955739352077_n.jpg

Nu väntar grus och asfalt ner igenom Dalsland denna gången blev det huvudsakligen grus men det hår att lägga rutten som ren asfalt också. Jag tog iaf av mot Lennartsfors starx efter att jag kommit av färjan och sedan följde jag varenda vägvisning mot Bengtsfors. Här gjorde jag även mitt tredje och sista tankstopp innan det bär vidare mot Dals Långed och roate (nummer som jag inte kan komma på)
10269130_10151978602985989_9023330466902108931_o.jpg

Innan denna väg kommer ut på 166an svänger jag höger mot "Motorcrossbanan", någon motorcrossbana har jag aldrig sätt röken av men vägen leder en till samhället Dalsskog där jag kör rakt över 166an och kör sedan vidare mot Forsebol. Ännu någon mil grusväg väntar innan jag kan bestiga Kroppefjälls vackra utsiktsplats Borekulle, eller som lokalbefolkningen säger "Böreköl". :hihi En vacker dag som denna ser man enda bort till Kinnekulle.
1836657_10151978603125989_2885416187589450241_o.jpg

Nu är jag trött efter dagens åkande så tempot på resterande vägar är ohälsosamt högt. Nu finns inga mål kvar under resan men jag väljer att ta mig ner längsmed Göta älv och vidare hem till Göteborg, allt fixat på ca 10 timmar. :tummenupp
 
Last edited:
Fin tur och en trivsam berättelse! Det är fina trakter att hoja i. Även för en asfaltsåkare. :)
Dalsland/norra Bohuslän är väl värt ett besök för den som inte kört där. Massor av sköna landsvägar mitt ute i ingenstans. Vägstandarden är dessvärre ibland "svensk" (dålig, lagad asfalt), men kurvorna och vyerna kompenserar för det.

Vill man sedan över gränsen till "norskarna" så har de gott om goa vägar där med. En trakt värd en omväg, som sagt.
 
:tummenupp

jag vill inte tanka i Norge av förståeliga skäl.
Fast bensinen är billigare i Norge....

Hur tänker jag nu då... :va
Jo, i Sverige så får du inte 1 liter bensin när du tankar 1 liter bensin. Du får 7-9 dl bensin + 1-3 dl etalnol.
I Norge så får du däremot 1 liter bensin när du tankar 1 liter bensin.
Slår man sedan ut det så är bensinen billigare i Norge.
Samt att med etanol i tanken så förkortas sträckan du kan färdas med hojen. Dvs. tankar du i Norge så kommer du längre på varje tank än du skulle göra med tank svensk bensinsprit.
 
:tummenupp


Fast bensinen är billigare i Norge....

Hur tänker jag nu då... :va
Jo, i Sverige så får du inte 1 liter bensin när du tankar 1 liter bensin. Du får 7-9 dl bensin + 1-3 dl etalnol.
I Norge så får du däremot 1 liter bensin när du tankar 1 liter bensin.
Slår man sedan ut det så är bensinen billigare i Norge.
Samt att med etanol i tanken så förkortas sträckan du kan färdas med hojen. Dvs. tankar du i Norge så kommer du längre på varje tank än du skulle göra med tank svensk bensinsprit.
Hade ingen aning om att norrmännen inte blandar ut sin soppa, nästa gång ska jag tanka där då, kronan är ju nästan lika stark som den norska. En liter kostade för övrigt 14,68NOK. ...Och en 250 grams hamburgare 160NOK :fyllisar
 
Back
Top