Åretrunthoj för nöjesåkning?

Cyne

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2008
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki GSX-R750 -06
Klass 1 varning för höga temperaturer nu i juli. Min Gixxer750-06 får rulla så mycket det går. Kan dock inte låta bli att tänka på att MC-säsongen någon gång i höst kommer att ta slut, och det kan ju vara bra att planera för redan nu så man inte står där i november och tvingas åka med 4 hjul...

Skulle därför villa ha tips på någon bra hoj som man kan använda året runt. Antingen på grusvägar på sommaren alternativt på snö/is på vintern. Minimalt med asfalt men ibland kanske det blir någon kortare transportsträcka och att man kan ta sig över en större väg för att komma till skogsvägarna. Eftersom jag redan har en "sommarhoj" så är fokus på att kunna köra vintertid, även om man kanske kör lite grus på sommaren. Räknar med att dubba upp ett par crossdäck till vintern.

Prioriteten är som följer:
1. Landsvägsreggad
2. Billig!
3. Driftsäker
4. Lättmekad
5. Låg vikt
6. Kick
7. Luftkyld?

Jag har mest kört landsvägshojjar, men har även testat en "riktig" 125-cross på crossbana och på is ett par gånger. Även 2014 KTM450 och 530 på crossbana. 125:an har väl kring 35 hästar om jag minns rätt, men den kräver ju mer tid i garaget än på vägen och det har jag varken tid eller kunskap till.

Jag tänker mig en offroadhoj med c:a 250-400cc och kanske 15-20hk eller så. Har tittat på Blocket och blir inte riktigt klok på vad som är "bra". För 10'000 kronor kan man få en 200cc Kinacross som har ett par år på nacken, alternativt en Japanare som är 20-30 år gammal!

Vilka hojar ska man titta efter och, framförallt, vad är ett rimligt pris för dessa?
 

Cyne

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2008
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki GSX-R750 -06
Det är en hoj som ofta nämns när man googlar på vinterhoj. Den är ju lite i största laget, men det kanske fungerar. Frågan är då vilka årsmodeller som är vettiga, och vilka priser som är rimliga. Billigast på blocket idag är En XTZ 660 -92 för 10'500, eller en XT660R -05 för 24'500. Jag gillar priset på den första, men vet inte om XTZ är samma typ av hoj. Hur driftsäker är en 22 år gammal hoj?

Förutom att den måste vara landsvägsreggad är priset viktigast.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Kolla tt600r eller tt600re också, re med elstart, r är kick men bättre dämpare. Xr600 och xr650 är inte helt fel dom heller, xr650 är det lite mer klipp i jämfört med dom andra.
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
Yamaha XT 600 hade jag valt.
En vän hade en XT 600 från mitten på 80-talet, den var som en traktor, stark som en iallafall.

Kanske inte det snabbaste eller lättaste, men slitstark, billig och "enkel" var den allt :tummenupp

Annars har du ju Suzuki DR 600/650, Honda XR 400/600 också :)
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
XT 600 fram tom 90 har kick o rejäl fjädring. Sen blev den tyngre o fick elstart. Mer som kan gå snett.

XT 350 kvalar in där också, markant smidigare, lite surrig på motorvägen.

Har du tur får du en DR 350 för de pengarna.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Hur driftsäker är en 22 år gammal hoj?
Om det är en xt går dom inte sönder fören du går ut med en slägga och slår ihjäl den. Svag överdrift men slitstarkare hoj har jag aldrig haft:fakta.
Lite tung är den, vägde min med olja o ett par liter i tanken och siffran blev 150kg, gamla versionen och aningen lättat så gått det går på en xt. Annars är 350 ganska bra för vinterbruk, xt / dr / tt. (xr400 om du får tag i nån till rätt pris köp)

XT 600 fram tom 90 har kick o rejäl fjädring. Sen blev den tyngre o fick elstart. Mer som kan gå snett.

XT 350 kvalar in där också, markant smidigare, lite surrig på motorvägen.

Har du tur får du en DR 350 för de pengarna.
Var det inte -90 dom fick elstarten och ändrad fjädring? Kanske var på gränsen att vissa hade andra inte eller tillverklingort. Eller så minns jag helt fel:gnissla
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top