Året-runt försäkring

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Hoj
-07 Honda CBR
Är det många med mig som betalar (dyr) försäkring för helår men bara använder hojen 7-8 månader? Varför har f-bolagen försäkring som man ej kan kliva ur eftersom man ändå inte kör på vintern?:va

Min är försäkrad året om, dock kostar den inte mer än ca 350spänn/mån under vintern (nov-mars)..
Du får flytta så att du kan köra 8-9månader/år istället ;)

Tja, jag fick ett erbjudande om avställningsbar försäkring från Trygg Hansa och 7 månader påställt skulle kosta mig 3622:-
Motsvarande helårsförsäkring hos Svedea kostar 3724:-

Lägg sen på påställningsavgiften på 50:- så skiljer det bara 50:- mellan försäkringarna. För de 50 spännen slipper jag tjafsa och kan rulla ut hojen så snart väglaget tillåter.

Hojen är f.ö. en Street Triple.

Jag hade landsvägarn hos ett separat FB (Folksam) pga att dom var de enda som försäkrade 25kW och inte ursprungseffekten 81kW och att där kunde jag välja en avställningsförsäkring, betalade ca 7000/år dvs typ 670kr/mån i 4-5 sommarmånader = 2680kr/år + 63kr/månaden avställd (garage+brand+skadegörelse+stöld). Trygghansa, LF skulle ha närmare 30k.

Nu åker jag motard å då blev de LF på ursprungeffekten helårsförs. 2411kr/år 311:- 4 sommarmånader och billigare på vintern.

Mvh J

Det är väl en direkt effekt av att folk ställde på försäkringen på morgonen och ställde av den igen när dom kört klart för dagen. Adminstrativ mardröm som dom satte stopp för.
Men visst finns det bolag som erbjuder avställningsbar försäkring fortfarande?

Jag förstår inte frågan.
Bolagen behöver få in en viss slant per hoj av en viss typ på årsbasis och ägaren kör grovt sett april-september.
Vill du betala t.ex 6000:- och krångla med av- och påställning så varsågod, själv betalar jag hellre 6000:- utan att göra ett skit med bonusen att kunna ta en sväng en fin marsdag.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

Vad är problemet?

Helårsförsäkring är oftast billigare så om du ändå kör mer än säg halva året så blir den billigare totalt, om du bara kör några få månader och sedan ställer av så finns andra avställbara försäkringar som dock oftast är betydligt dyrare per månad. Bara att välja vilket du föredrar och skulle du hitta en avställbar till samma pris som en helårsförsäkring så är det bara att välja den avställbara.

Sen finns det folk som tecknar helårsförsäkring och varje höst säljer hojen avställd till frugan varpå dom får tillbaka det som är "kvar" på försäkringen, och sedan på våren köper tillbaka och ställer på men då får hojen en massa ägare i historiken vilket sänker värdet, även om man kan berätta för köparen varför den har många ägare. Dock inte riktigt så det är tänkt att fungera och vissa försäkringsbolag drar i sådana lägen av betydligt mer från en sommarmånad än en vinterdito.

Jag räknade på det och kom fram till att brytpunkten då helårsförsäkring blev billigare än avställbar är 6mån... jag kör mars-nov så det var en no-brainer.

Att böka med på och avställning är inte värt det för mig... speciellt inte när man sett deltagare som gått omkull och då kommer på i ren skräck att de missat att ställa på hojen för dagen. :huvet:brinnerup

Jag har en avställningsbar försäkring från TryggHansa nu, den kostade ungefär lika mycket som Folksams försäkring.

Skitsamma, det jag vill dela med mig av är att Transportstyrelsen har en app till smartphones där du enkelt går in och ställer av eller på hojen, detta med tre (ja, det är sant, tre (3)) knapptryck.

Allt sker dirr och det funkar kanon. Dock så finns det ingen mening med att slå på och av hojen varje dag, det kostar ju 50 spänn per tillfälle tror jag.

Jag har helårsförsäkring på min hojj, det skiljde inte många kronor mellan det och avställningsbart... varför inte ha helårs försäkring då lixom? givet val för min del, säker annorlunda för andra men ändå. bara ut å köra som folk redan sagt här en fin dag tidigt på våren =)

Tittar du på fakturan (om du betalar varje månad) så betalar du inte så mycket under vintermånaderna.

Avställningsbar kostar mig 515 kr/mån på högsäsong och 67 kr/mån garagefösäkrad. Har inte hojen där jag bor och ställer på nån månad i taget när jag kör mest. Småturer (under 30 mil) kör jag knappt utan när den körs så är det längre rundor. Årsförs ca 5000 kr. Den har inte kostat mig över 3000 kr/år de senaste åren, halvförsäkrad ska tilläggas.

Köpte en hoj till. Samma bolag skulle ha 48000 kr/år för avställningsbar. Årsförs rena fyndet, bar 10000 kr.
Märkesförsäkring utan krav på garage 3800 kr/år. Helförsäkring i detta fall. Lätt val.

Min tanke är att dra igång en verksamhet så att svenska hojåkare kan köra mellan oktober och mars i Spanien.
Jag bor där sedan ett år tillbaka och har garage till ett 30 tal hojar.:tummenupp

Och ni som har betalningen uppdelad per kvartal eller liknande kan helt enkelt strunta i att betala när säsongen är slut så sägs försäkringen upp med automatik typ 10-14 dagar efter påminnelsen.. Glöm dock inte att ställa av hojen därefter..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT