Ångest - är det bara jag?

Vet inte om ER6an är din första hoj men det är nog lite av en instegsmodell, så förr eller senare blir det oundvikligt att byta upp sig (eller ner sig, helt beroende på intresse). För allt i världen lyssna inte på "ja"-sägare omkring dig, iallafall ta dem med en nypa salt. En förnuftig person köper inte en hoj utan att först kollat upp försäkringskostnader (flera bolag) och jämfört och provkört flera olika modeller. Man köper inte bara något och byter ifall man är missnöjd, vissa resonerar så och det är därför restan av Sverige kan se program som Lyxfällan på TV. Du kanske inte måste ha det senaste värsta, de kunde bygga hojar även för 7-10 år sedan och vissa är riiktigt billiga att både köpa och äga.

Så, sätt en budget och ut och provkör! Besök olika mc-firmor i första hand (de har ofta begagnade grejer också) men finns inte den modellen du är intresserad av så får du besvära privatmarknaden, finns inget köptvång.

PS. Jag tror inte du är sjukt nöjd med hojen :)

Trampbil eller GT3a.. Ja, valet är ju självklart, men vad händer när man lessnat på en GT3 då? Eller tröttnar man inte på 1000cc och ~150 hästar?

nja man tröttnar nog inte på motorn "ÖSET" , blir nog mer att man söker sig till bättre chassin. och där har du ju mycket att erövra jämt mot en er-6:a

åk och prova nya aprilia om du nu vill ha en fighter . passa även på att prova en rsv4

http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...Aprilia/Aprilia-Tuono-V4-R-APRC-2011-current/

Jag trode den typen av ångest var permanent när man var hojintresserad och inte miljonär :confused:

Ruskigt skönt med MC dagar när man inte är miljonär iaf :katt

Jag skulle dock råda dig till att se över din ekonomi först, har du råd att ha mer kul. Ja åk då för böveln ut och provkör! Om du känner att du vill ha roligare men inte riktigt ha råd, behåll hojen. ER-6'an är ingen dålig hoj (provkörde den för första gången i söndags och måste säga att jag vart positivt överraskad) och ge fan i att provköra nya... det börjar nämligen klia i plånboken något fördjävligt när man provkör nya bushojar :huvet

Grejen är ju den att tipset om provkörning falerar å det grövsta när man börjar kolla på lite äldre hojar. Det är ju faktiskt så att en hoj som är ~5 år är relativt svår att hitta hos firma. Visst, man kan utsätta privatmarknaden för mina tester, men jag personligen skulle bli irriterad om någon gjorde detsamma mot mig, så jag avstår nog den.

Jag kommer givetvis räkna fram och tillbaka flertalet gånger innan ett byte, men jag kommer frigöra en hel del utrymme i ekonomin iom en försäljning av snöskotern.

Känns som att man kommit till vägs ände på nåt vis, sluta kolla blocket/sporthoj/youtube helt och hållet och bara nöta med sin egen eller så byter jag..
Näe, det är väl så - man är kanske inte sjukt nöjd med hojen, man vet helt enkelt inte bättre :P
Suget efter en radfyra är faktiskt rätt stort även om jag rådiggar motorkaraktären hos ER6:an. Men jag är så sjukt impad av literfyran. Både mosig botten och massor på topp :yoparty

Last edited:
Jag måste nog försöka provköra så mycket det bara går den närmsta månaden. Testade en CB1000RA i lördags, vilket ös!

Där är du ju nått på spåren. Den har allt du behöver vill ja nästan påstå. Vridet från låga varv, tillräckligt med mos för bra tryck i kurvorna och grymt lättkörd för nybörjaren!! Sen att försäkringskostnaden är riktigt bra är ju bara ett plus..=)

Välja

Välj alla:tummenupp.Att köra mc är lite som välja mc,resan är roligare än målet. Det låter som du storm trivs med din nuvarande mc, men det är kanske daxs att testa något nytt! Att köra Mc är en underbara känsla, så varför inte köra på känsla?. Jag prata med en hel del mc folk och ingen verkar direkt missnöjd med sin mc. Jag tro inte du kommer att välja "fel" hoj som nästa hoj kanska bara mera rätt!:va
Lycka till

Lätt! Byt till en av samma märke & årsmodell. Jag är inne på mn tredje gula 900SS från -97 (ett av bytena var iofs ofrivilligt...)

Man vet vad man får :D

Men sen är det ju så här, om jag har lika roligt på min ER6a för 40k som på en naken literhoj för 60-65k så är det ju waste of money?

Självklart kommer du har roligare på en hoj du gillar. Nu snackar vi ju bara en prisskillnad på 20k, det är ju peanuts. Inte 100k precis.

Klipp till på en fet hoj som ditt hjärta klappar för. När du sen testat en tid och du (ev) känner att det inte var värt det så sälj och köp en "vettigare" hoj.

Edit: Om din hobby grumlas av ångesttankar kanske du ska byta hobby? Samla frimärken kanske?

Last edited:
Självklart kommer du har roligare på en hoj du gillar. Nu snackar vi ju bara en prisskillnad på 20k, det är ju peanuts. Inte 100k precis.

Klipp till på en fet hoj som ditt hjärta klappar för. När du sen testat en tid och du (ev) känner att det inte var värt det så sälj och köp en "vettigare" hoj.

Edit: Om din hobby grumlas av ångesttankar kanske du ska byta hobby? Samla frimärken kanske?

Fyfan vilket bra peptalk!

Nu jävlar ska det bytas hoj! :gnissla

Eller varför inte Street Triplen? Samma motor som Daytonan, fast lite mer inriktad på bottenvrid. Betydligt bekvämare körställning för gata också.
Grymt skön liten hoj för rimliga pengar :tummenupp

Vart helt såld nu i helgen när jag provkörde en streettriple R med arrow helsystem, gick ju som ett skållat!

satt i precis samma tankar som du för 3 veckor sen.... Sen sa jag till mej själv att Sluta Vela ! JAg vet ju att jag ville ha Z750'in så jag ringde bara firman o sa att jag Tar Hojen .... Så löser vi rästen sen :) ångrar mej inte något alls idag 3 veckor senare....

Jag provkörde hojar på flera olika firmor som hade den typen av hoj jag ville ha, Dvs Streetfighter, Jämnförde Z750 z1000 Cb1000R osv osv
Men den beg 750n jag hittade låg bäst i pris och var fan så myckter roligare än den jag hade :)

Man tröttnar fort på Hojjar men lika fort går de att byta till något roligare :)

Last edited:
Trampbil eller GT3a.. Ja, valet är ju självklart, men vad händer när man lessnat på en GT3 då? Eller tröttnar man inte på 1000cc och ~150 hästar?

SGM - Jag håller med, kurviga och slingriga vägar är dess styrka. Den är fruktansvärt lättsvängd och trycker ifrån bra mellan kurvorna.

Tyvärr så är det 40 mils (t o r) halvtråkig körning till knixkurser för mig, så det blir inte alltför många på en säsong.

Jag måste nog försöka provköra så mycket det bara går den närmsta månaden. Testade en CB1000RA i lördags, vilket ös!

Och det gjorde dig inte mer sugen på att byta? Jag körde en bmw f800st förra säsongen, men på hösten provkörde jag en cb1000ra och var fast direkt!
Så en snabb kalkyl om ekonomin skulle klara det, och ett samtal till banken så var saken biff! Nu kör jag min gröna sköna och njuter varje mil av en roligare hoj! :yoparty

Jag har bytt hoj varje år sen jag tog körkort -05. som nån sa innan, inte tänka bara göra. Jag ser en hoj o tänker: den vill jag ha, sen jobbar man lite övertid och köper sig en sådan. Om man inte gillar den när man köpt den, det är då man ska få ångest :rolleyes:
Men det har inte hänt än iallafall! Men min superduke stannar nog här nåt år till om inget oförutsett händer.. :tummenupp

Jag har bytt hoj varje år sen jag tog körkort -05. som nån sa innan, inte tänka bara göra. Jag ser en hoj o tänker: den vill jag ha, sen jobbar man lite övertid och köper sig en sådan. Om man inte gillar den när man köpt den, det är då man ska få ångest :rolleyes:
Men det har inte hänt än iallafall! Men min superduke stannar nog här nåt år till om inget oförutsett händer.. :tummenupp

Superduke R kanske händer? :)

CB1000RA gjorde mig sanslöst sugen att byta, dock är det lite för mycket pesetas för att lösa ut en sprojlans hoj för min del, åtminstone just nu.
Men begäret efter en 1000CC radfyra blev stort, djävulskt stort!

Det är väl lite som ni säger, man bör sluta vela och bara byta.
Sen kan man faktiskt byta i princip varje år, och testa lite olika hojar.

Just nu, så måste jag säga att jag är motiverad till ett hojbyte :)

Lättaste sättet att få igång bytesruljansen är att sälja hojen när man haft nåt problem med den. Då är ångesten inte lika stor över om man fick tillräckligt betalt osv. Mer känslan "skönt att bli av med skiten!" Funkar utmärkt på andra typer av åkdon också. Men ibland behöver man ju inte vänta in problemen heller, du kanske hittar nåt som känns euforiskt rätt, då brukar man glömma ångesten. Lite som att vara nykär!
Lycka till!

Många kloka ord i tråden, och jag läser igenom alla era inlägg och tar åt mig - tackar ödmjukast!

Ja vafan, det är väl så - man lever bara en gång och provar man inte annat så kommer man aldrig få veta hur det är, eller hur? ;)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park