Ångest - är det bara jag?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Morsning kamrater!

Har en liten fundering som jag måste få lufta med likasinnade. Jag har provat prata med utomstående, men de är helt oförstående för min ångest och tycker att jag har ett lyxproblem.. :va

Jag går i tankar angående ett eventuellt hojbyte, men varje gång jag tar tanken ett steg längre och börjar fundera på försäljning, inköp, försäkring osv osv så får jag ångest.. En mäktig och kvävande ångest som får mig att bara lägga tankarna åt sidan för en stund och fortsätta åka ER6a.

Jag menar, jag är sjukt nöjd med hojen. Jag har åkt 600 mil på den sen inköp i Augusti, och börjar bli nyfiken på annat. En radfyra kanske, nåt med mer mos. Jag tror att största ångesten handlar om att byta, slanta upp en rejäl summa extra och sen känna "vafan, det här var inget speciellt"..

Hur fan gör ni när ni bestämmer er för hojbyte?
Jag menar, det vore ju lugnt om jag var missnöjd..

Hoppas på att jag inte är ensam om denna ångest.... :huvet
 
Provkör, provkör, provkör.... Ta ett par dagar ledigt och åk runt bland hojfirmorna och testa allt som ser intressant ut :tummenupp
Jag brukar också få det där suget att byta hoj varje år, men nästan varje gång jag har provat något annat, känns det lika bra att hoppa upp på MT-01:an igen :)
Skulle i och för sig inte tacka nej till nya Triumph Tiger 800XC, men det känns som lite för mycket pengar imellan just nu.
 
Blir du missnöjd är det ju bara att byta igen.
Jag skulle velat haft kvar Er-6f jag körde som första hoj, men det gick inte.
Köpte sen RF600:n jag har nu.
Nu funderar man på att byta. Mest för att en daytona 675 verkar så urkul att ha.
Men då ställer man frågan
"Kommer jag att ha så mycket mer kul att det är XXtusen kr mer i årskostnad?"
till sig själv...
Svaret blir varje gång "Troligen inte"
suck!
Men då svaret blir "javisst" då byter jag :D
 
Om du gillar ER6ans motor och register så ska du fundera på en Daytona. Om du nu ska ha en sporthoj fullt ut och ingen liter hoj.
Du kommer ha gott om pulver samtidigt som botten är betydligt bättre på en Daytona jämfört med motsvarande radfyra på 600cc.
Dvs motorn har liknande egenkaper som ER6an men betydligt rappare.
Sen har du en ruggit sportig körställning men det vänjer man sig vid.

I vilket fall provkör den så du inte väljer bort den utan att ha provat den.
Överkomlig premie när det gäller helförsäkring med via IF så läbge du inte väljer R modellen.

Mvh
Andreas

Blir du missnöjd är det ju bara att byta igen.
Jag skulle velat haft kvar Er-6f jag körde som första hoj, men det gick inte.
Köpte sen RF600:n jag har nu.
Nu funderar man på att byta. Mest för att en daytona 675 verkar så urkul att ha.
Men då ställer man frågan
"Kommer jag att ha så mycket mer kul att det är XXtusen kr mer i årskostnad?"
till sig själv...
Svaret blir varje gång "Troligen inte"
suck!
Men då svaret blir "javisst" då byter jag :D

Klart du kommer ha så mycket mer kul.
Om inte så byt igen!
Bytte från Buell XB9R till Daytonan och gick upp i försäkringskostnad med ca 8k. Ångrar det inte en enda sekund!

Mvh
Andreas
 
Last edited:
Om du gillar ER6ans motor och register så ska du fundera på en Daytona. Om du nu ska ha en sporthoj fullt ut och ingen liter hoj.
Du kommer ha gott om pulver samtidigt som botten är betydligt bättre på en Daytona jämfört med motsvarande radfyra på 600cc.
Dvs motorn har liknande egenkaper som ER6an men betydligt rappare.
Sen har du en ruggit sportig körställning men det vänjer man sig vid.

I vilket fall provkör den så du inte väljer bort den utan att ha provat den.
Överkomlig premie när det gäller helförsäkring med via IF så läbge du inte väljer R modellen.

Mvh
Andreas

Eller varför inte Street Triplen? Samma motor som Daytonan, fast lite mer inriktad på bottenvrid. Betydligt bekvämare körställning för gata också.
Grymt skön liten hoj för rimliga pengar :tummenupp
 
Eller varför inte Street Triplen? Samma motor som Daytonan, fast lite mer inriktad på bottenvrid. Betydligt bekvämare körställning för gata också.
Grymt skön liten hoj för rimliga pengar :tummenupp

Helt klart ett grymt allternativ om du ej efterfrågar kåporna.
Håller med till fullo!
 
Hade också samma tankar under våren.. tänkte vara lite smart och få 3 ggr billigare försäkringskostnader osv genom att tjacka en kåplös hoj. Men vafan, vara smart och förnuftig är ju tråkigt.




Så jag sket i det och beställde en fabriksny gixxer 750 k10 :D:Bugar

(man lever bara en gång, pengar är bara pengar osv)
 
Problemet sitter inte direkt i vilken hoj jag är sugen på, utan mer om det ens är lönt att byta.
Jag är väl lite inne på samma spår som dig jensobert. Ett liv, en chans att roa sig. Pengar på banken gör mig inte heller särskilt glad, så..

Men sen är det ju så här, om jag har lika roligt på min ER6a för 40k som på en naken literhoj för 60-65k så är det ju waste of money?
 
..jag är likadan. :hihi

Fast jag går och grunnar på att avyttra 1098an till förmån för något billigt japanskt skit att åka bana/kurser (och tisdagskörning med Köpingsligan :yoparty ) och komplettera med en 690 SMR (och kanske något mysigt cafébus...men det vet inte frugan om :hihi ).

Men det räcker med en tur, och oftast bara en liten stund i garaget för att glömma allt sådant.

Problemet sitter inte direkt i vilken hoj jag är sugen på, utan mer om det ens är lönt att byta.
Jag är väl lite inne på samma spår som dig jensobert. Ett liv, en chans att roa sig. Pengar på banken gör mig inte heller särskilt glad, så..

Men sen är det ju så här, om jag har lika roligt på min ER6a för 40k som på en naken literhoj för 60-65k så är det ju waste of money?

Jag skulle säga att vägen gör hojen. :) Du har en skitkul hoj för krokigare bus, och har du inte provat knixkörning med smc än - gört.
 
Last edited:
Problemet sitter inte direkt i vilken hoj jag är sugen på, utan mer om det ens är lönt att byta.
Jag är väl lite inne på samma spår som dig jensobert. Ett liv, en chans att roa sig. Pengar på banken gör mig inte heller särskilt glad, så..

Men sen är det ju så här, om jag har lika roligt på min ER6a för 40k som på en naken literhoj för 60-65k så är det ju waste of money?

in your dreams !! he he som och jämföra en trampebil mot en GT3:a
 
Du är inte ensam av att ha ångest av att sälja saker, har jag varje gång jag sålt en dyrare vara, o efter man sålt den sitter man o grublar va detta rätt.
 
Har du råd så är det väl bara att köra på. Skulle du sedan ångra dig så är det bara att byta igen.

Jag bytte från RSV Mille till Ducati Monster förra säsongen. Blev inte riktigt nöjd, så i år bytte jag tillbaka till en Aprilia igen. Fast en nyare, bättre och tyffare modell. :yoparty

Svårare än så behöver det inte vara. Vad det gäller pengarna så har de ju alltid en förmåga att ta slut ändå, så då kan man lika gärna lägga dem på något roligt.:tummenupp
 
Provkör provkör för det första är det skitkul för det andra så kan du inte läsa dig till hur en hoj är att köra. Även om du hittat hojen du vill ha testa några andra. Samt fundera på vad du kommer använda den till så den är ändamålsenlig. Köper du större kommer du inte ångra dig en hoj ska kännas som det är lite mer än jag kan kontrollera. Håller du ofta stumt på er-6:an är det dags att byta. Det är också de fina med att börja med mindre hojar man kan byta upp sig rätt länge.
 
Problemet sitter inte direkt i vilken hoj jag är sugen på, utan mer om det ens är lönt att byta.
Jag är väl lite inne på samma spår som dig jensobert. Ett liv, en chans att roa sig. Pengar på banken gör mig inte heller särskilt glad, så..

Men sen är det ju så här, om jag har lika roligt på min ER6a för 40k som på en naken literhoj för 60-65k så är det ju waste of money?

Det är enorm skillnad, speciellt en literhoj dom går nåt så in i helvete :D, eller daytona 675 - vass som satan (provkör den)

Provkör ett par hojar du inte tänkt på innan så hittar du garanterat nåt som du har dubbelt så kul med som en er6. Garanterat :banana
 
Trampbil eller GT3a.. Ja, valet är ju självklart, men vad händer när man lessnat på en GT3 då? Eller tröttnar man inte på 1000cc och ~150 hästar?

SGM - Jag håller med, kurviga och slingriga vägar är dess styrka. Den är fruktansvärt lättsvängd och trycker ifrån bra mellan kurvorna.

Tyvärr så är det 40 mils (t o r) halvtråkig körning till knixkurser för mig, så det blir inte alltför många på en säsong.

Jag måste nog försöka provköra så mycket det bara går den närmsta månaden. Testade en CB1000RA i lördags, vilket ös!
 
En sann hojåkare handlar inte med hjärnan utan med hjärtat! Köp nåt som du ler varje gång du ser och kör.
Har du råd så köp, det går ju alltid att sälja..
 
Jag kände lite som dig fram tills förra veckan. Så jag blundade för prislappen och hålen i plånboken (allt går ju att lösa med nudlar).

Det slutade i att jag tog släpkärran från stockholm till göteborg och spontanköpte en KTM 990SM istället för min gammelgixxer. Och shit, jag ångrar det inte en sekund! Den här är så jävla rolig att köra, passar mig perfekt! :yoparty

SÅ! Leta upp en hoj och byt! Ångrar du dig kan du alltid byta tillbaka eller till något annat. ;)
 
Provkör, provkör, provkör.... Ta ett par dagar ledigt och åk runt bland hojfirmorna och testa allt som ser intressant ut :tummenupp
Jag brukar också få det där suget att byta hoj varje år, men nästan varje gång jag har provat något annat, känns det lika bra att hoppa upp på MT-01:an igen :)
jag har också sån ångest en-två gånger om året. Då gör jag som ovan, prova-prova-prova, och till sist så tycker jag inte att det som jag har provat är SÅÅ mycket bättre att det skulle löna sig. I ditt fall dock, ER-6:an e fin, men radfyrorna är ett rejält snäpp bättre. Vissa hävdar det motsatta, att bottenvridet i ER6 är bättre än en skrikande rad4. Åk till en firma, prata med säljare, och säg att du e jäkligt sugen på att byta men du vet inte riktigt vad du vill ha, så du skulle vilja prova några hojar de har hemma. Gillar du nån av de, kan du slå till direkt. Lovar att ångesten lägger sig när du kör din nya hoj
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top