Ångbåt på 3 cylindrar

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Min ångbåt går på 3 cylindrar. Den har 4 som skall gå ivanliga fall. Tänkte börja med att kolla tändstift och sådant men vart skall man fortsätta om det inte är det? Den går på 3 cylindrar hela tiden, inte bara vid låga varv, utan HELA tiden. Det sista som gjordes med den var en förgasarsynk och då gick alla 4 men nu säger en retsam kollega att den går på 3. Själv är jag född med tummen mitt i näven och fick en kirurg att flytta ut den så jag kan inget själv. HILFE!

Vet du om den går på tre cylindrar eller är det kollegan som säger det?
Känner du skillnad på hojen? För går han på tre så märker du det.
Känn på krökarna vid uppstart, den som inte blir varm eller blir varm sist är den cylindern som inte går som den ska. Mycket möjligt att det är dax att byta stift.

Om man säger såhär:

Kollegan kan och jag är stendum i huvudet när det gäller sånt här så jag tror blint på honom. Sen skall väl han säkert erbjuda sig att meka med den för en dyr penning så han kan tjäna pengar på detta. Vi skall börja med att kolla stift och lite sånt så får vi se hur vi går vidare.

Innan du börjar meka. Ta reda på vad som är fel alt vad som ska göras. Ingen ide att bara strömeka lite för skojs skull utan att veta vad man gör.
Känn på grenrören(kallhoj) så känner du om alla fyra rören blir lika varma lika fort.
Att byta stift efter ett gäng mil är ingen dum ide oavsett men det kanske är onödigt om dom gammla är hela och bara rullat ett fåtal mil.

Min gamla GSXR750 85´a gick plötsligt på 3 cylindrar en dag... anledningen nålen i en av förgasarna hade gått av och trillat ned i munstycket.. vilket resulterade i dåligt med bensin till en cylinder....

Efter jag fixat detta gick den kanon igen!

Akn78 skrev:
Min ångbåt går på 3 cylindrar. Den har 4 som skall gå ivanliga fall. Tänkte börja med att kolla tändstift och sådant men vart skall man fortsätta om det inte är det? Den går på 3 cylindrar hela tiden, inte bara vid låga varv, utan HELA tiden. Det sista som gjordes med den var en förgasarsynk och då gick alla 4 men nu säger en retsam kollega att den går på 3. Själv är jag född med tummen mitt i näven och fick en kirurg att flytta ut den så jag kan inget själv. HILFE!

Att du född med tummen mitt i näven är en sak, men du hör väl för hela friden om maskinen går rent eller inte :confused:

Om problemet beror på synkningen av förgasaren så är det väl läge för snubben som gjorde jobbet att fixa problemet. Personen i fråga måste ha gjort någonting mer än att justera spjällen annars skulle maskinen gå på samtliga cylindrar när du gasar.

SirCastic skrev:
Att du född med tummen mitt i näven är en sak, men du hör väl för hela friden om maskinen går rent eller inte :confused:

Om problemet beror på synkningen av förgasaren så är det väl läge för snubben som gjorde jobbet att fixa problemet. Personen i fråga måste ha gjort någonting mer än att justera spjällen annars skulle maskinen gå på samtliga cylindrar när du gasar.

Nä, jag hör inte om den går rent eller inte, jag är lomhörd. Jag stod och tittade när han synkade förgasarna och såg att han bara pillade på luftskruven och såg att alla 4 burkarna gick när jag vart där.

Akn78 skrev:
Nä, jag hör inte om den går rent eller inte, jag är lomhörd. Jag stod och tittade när han synkade förgasarna och såg att han bara pillade på luftskruven och såg att alla 4 burkarna gick när jag vart där.

Där ser man, jobbigt läge…

Ta hojen till killen som synkade förgasarna, någonting har uppenbart blivit fel. Annars får någon som du litar på kontrollera hojen eller lämna den till en verkstad.

Låter märkligt att en cylinder lägger av om någon ”försöker” att synkronisera förgasarna.

Men du kan ju själv kontrollera:
• Om det är någon tändkabel som inte sitter fast som den skall
• Kontrollera så att bränsleslangen inte har kommit i kläm
• Gasa och kontrollera att spjällen rör sig som de skall

Men som sagt, tycker nog att synkroniseringssnubben skall ta en titt och försöka fixa till problemet.

Jag vill inte skrämma dig, men det kan för det första vara vanlig service som ska göras. Stift osv.

Eller som jag, upptäcka att ventilerna inte rör sig på en cylinder. Det visade sig att en lyftare hade gått av till en insugsventil. Ganska deprimerande upptäckt. Men nu flyger jag fram igen! :banana

Var ute och gjorde det omtalade avgassystemstestet nu. Alla 4 rören blev sketvarma på 10-15 sek, kunde inte uppfatta att något dröjde längre än något annat. Betyder det att cylindern går eller vad? Skall kolla tändstift och tändateraljer på torsdag morgon med min kamrat tillika kollega Maestro H-C så får vi se vart det barkar.

För alla er som haft ont i magen och vart oroliga för hur det går för mig så kan jag meddela att gummit till insuget var sprucket och den drog tjyvlyft så det skrek om det. Intendent H-C tog på sig badshortsen och hjälpte mig att meka imorse. 4 nya gummin beställda och kommer tisdag nästa vecka. Tack för mig!

Akn78 skrev:
För alla er som haft ont i magen och vart oroliga för hur det går för mig så kan jag meddela att gummit till insuget var sprucket och den drog tjyvlyft så det skrek om det. Intendent H-C tog på sig badshortsen och hjälpte mig att meka imorse. 4 nya gummin beställda och kommer tisdag nästa vecka. Tack för mig!
Bra att det löser sig, hoppas det blir till att åka lite på fyra fungerande cylindrar snart då! :tummenupp
/mvh Johan

EDIT: Själv har man ju bara en. :blah

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!