Åmål med omnejd!

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Slutkört för min del också, gjorde oljebyte och tvättade hojen igår.
Blir inställd i hallen under veckan i väntan på våren :)
Frågan är väl om det blir nytt eller en säsong till med FZ1:an, är grymt sugen på en s1000rr.
Nån som vill köpa FZ1:an ? 1800 mil, arrow slipon. Nyservad och nästan nya däck. PM:a eller 0706208842
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Så där ja nu när ni ställt undan skrevraketerna ta nu och handla upp er på var sin geggmoppe med spik i däcken, så är ni välkomna ner till F-fors för lite is-pisk om någon månad.

Vi plogar så det ska passa hojar bättre än bilar som det ju vimlar av på Mörtebol.

Bara isen ligger en dm tjock så är det åkning varje helg dec-mars i princip.:banana

/Christer
 

TRS

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Åmål
Hoj
1985 XT-350
Så där ja nu när ni ställt undan skrevraketerna ta nu och handla upp er på var sin geggmoppe med spik i däcken, så är ni välkomna ner till F-fors för lite is-pisk om någon månad.

Vi plogar så det ska passa hojar bättre än bilar som det ju vimlar av på Mörtebol.

Bara isen ligger en dm tjock så är det åkning varje helg dec-mars i princip.:banana

/Christer

Kanon! :tummenupp

Var köper du dina däck?
Vilka däck tycker du jag ska köpa som kommer köra max 5 ggr i vinter.
Har en xt-350 från 85.
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Kanon! :tummenupp

Var köper du dina däck?
Vilka däck tycker du jag ska köpa som kommer köra max 5 ggr i vinter.
Har en xt-350 från 85.

www.finndubb.se eller http://www.kisarengas.fi/talvihinnasto.html#valikausi i is-racingens hemland.

Jag antar att du har 17" bak på din XT så utbudet är sådär, finndubb tror jag inte finns men man kan finndubba själv med "skruvfinndubb" det är dock dyrt. Finndubb är nog dessutom overkill på en XT350 men med endurodubb så blir det nog kul.

Hemmadubbat funkar bra (skruv från Biltema enligt speciella instruktioner som finns lite här och där).

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5371268&postcount=16

/Christer
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: TRS

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Så där ja nu när ni ställt undan skrevraketerna ta nu och handla upp er på var sin geggmoppe med spik i däcken, så är ni välkomna ner till F-fors för lite is-pisk om någon månad.

Vi plogar så det ska passa hojar bättre än bilar som det ju vimlar av på Mörtebol.

Bara isen ligger en dm tjock så är det åkning varje helg dec-mars i princip.:banana

/Christer

Vi kör på isen här i Åmål också, mest bilar men en och annan hoj är ute där också. Har införskaffat en Terrano som ska bli plogbil :)
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Bilar är ett gissel om du frågar mig!!:gnissla Drar ut en massa snö eftersom de hela tiden envisas med att köra i snövallarna istället för på banan + att de är långsamma och farliga för hojåkarna. Även om de håller sig i spåret så sabbar de fästet för hojarna.

Har vi bilar på besök så brukar vi åka i omgångar. Tror kanske att det blir en mycket smal påfart till sjön i år.

Undantaget är om man har minst 400hk och rallydubbat på bilen då är man välkommen om man skjutsar plogmästaren några varv runt banan.:D:tummenupp

Terrano som plogbil är ju inte dumt men jag skulle vilja ha en Subaru Trendy eller pick-up med rallydubb på pga vikten.

/Christer
 
Last edited:

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Vi kör i omgångar när det är nån här med hoj som vill köra, känna lurigt att vara ute samtidigt.
Denna terranon är nog många kg lättare nu än när den var ny, brutalt sönderrostad :) Blir nog snökedjor på den
 

JTN

Så kan det gå.......
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Norge
Hoj
2001 Honda CBR 600, 2019 Honda CBR 1000 Fireblade SP1
Nu är det slut för i år och det är dags för en sammanfattning.

Motorcyklarna är tvättade och fastkedjade i förrådet, med underhållsladdaren påslagen.
Nu blir det inget mer, inte ens en tur runt i staden. Sprutgrus överallt och som vanligt inga skyltar.

Runt 850 mil blev det. Mest på 600:an förstås. Endast 5 mil på xt:n. Dyrt nöje hehe... men jävligt dirty.
Det ska bli dubbat i vinter dock!

Det blev en ganska bra säsong ändå, men jag har saknat några Norgeturer och spontanåka och naturligtvis JTN.
Kanske är det den där s-kurvans fel att det inte blev mer. Ni vet den strax innan Gustavsfors.
Kanske regnets fel. Knixkurserna regnade in. Hann bara med en detta år.

Bikedagarna på Gelleråsen var nog årets höjdpunkt.
Vädret var ju helt fantastiskt och det var kul att träffa lite bekant folk. Vi gjorde några mil där.
Kommer ihåg att jag knappt kunde ta mig av hojen efter hemresan tredje dagen.
Hela kroppen värkte och jag tittade inte på hojen på en vecka sen.

Det tog sig sedan med köttfrossa och rött vin, samt några kanonturer runt i vackra Dalsland.
Det är med sådana minnen man överlever vintern.

Vi hörs!

Har varit en veldig velig sensommar/höst för min del.
Har blivit två turer på mig efter s-kurvan, dom två första veckorna va det s-kurvans fel kanskje, sen när suget kom lite smått tilbaka så började höften och krångla, klarade knapt kliva på hojen. Och regnet då.:huvet
Då tappade jag suget helt, va inne på att sälja, till en början va det för att köpa nåt annat, men det ändrade sig till at jag inte skulle åka hoj mer.

Sen så va det en dag jag tänkte att faan, jag provar en gång till, drog på mig stället, klarade komma på hojen, tog en liten runda, åkte hem och tog bort annonsen direkt. Faan va skönt det va!! :yoparty:yoparty

Så jag kommer tillbaka, förhoppningsvis nästa år.

Har ochså saknat turerna, skall forsöka klura ut nåt tills nästa gång vi träffs på hojarna igjen.

Sköt om er nu i höstmörkert.
 
  • Gilla
Reaktioner: TRS

Nisén

Lite vass ;)
Gick med
3 Jul 2008
Ort
Åmål
Hoj
FireBlade Repsol
:ajjabajja Grabbar, grabbar, grabbar! Va äre för trams? Varför skylla på en s-kurva??!! Säg som de ä, skyll på mej istället! De va ju jag som missbedömde vägen o farten, klantade mej o klotade! :huvet Men det gick ju jättebra!!! :tummenupp :) Är helt återställd i lilla handen, som fick stryk, för övrigt inget! Jag la det till historien direkt o skaffade ny HOJ! :D Absolut hade jag änglavakt :angel, men som ni redan vet så jag ju en ängel, klart mina kompisar hjälper till! :rofl :hihi
Endera älskar man att köra HOJ, och tar de medföljande riskerna med det! Alla vet vad det handlar om! :död Är man inte beredd att ta riskerna, så ska man inte köra HOJ!
Har inte kört så mycket efter att jag blev dikestant, men det har berott på andra saker! :va Men nästa år, då j-vlar! :cdevil :2cool :hihi

Tack för en halvgo säsong! :D :yoparty
 

I-kapp

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åmål
Hoj
Honda SP1, Honda xr650L -94
Det blev inte så många mil för mig i år heller. Kan inte skylla på någon s-kurva. Förutom er, vänner, så är ju kurvorna det enda jag gillar på vägen. Det är nog bara så att det är roligast med bankörningarna. Det blev inte så många men slapp regn på allihop :)
Höjdpunkten för mig var också 2 dagar på gelleråsen under bikedagarna!

Kunde inte låta bli att köpa en grusgris till den kalla säsongen.
Hoppas på is så jag äntligen kan få lära mig sladda lite också. :D
Nyjusterade ventiler och fixad oljeläcka :tummenupp
Hoppas hinna provköra lite i morron:banana
 

TRS

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Åmål
Hoj
1985 XT-350
Kunde inte låta bli att köpa en grusgris till den kalla säsongen.
Hoppas på is så jag äntligen kan få lära mig sladda lite också. :D
Nyjusterade ventiler och fixad oljeläcka :tummenupp
Hoppas hinna provköra lite i morron:banana

Hann du?
Om inte har jag lust att köra lite grus idag. Bara att höra av sig. ce också kanske?
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Jasså va det ni som hade åkt av vid järnvägspåret innan gustavsfors i somras, kom förbi med motarden o såg att det satt en massa mc folk alldeles vid vägkanten vid spåret och fick läsa på nyheterna senare att det varit nån som kört av där. Gott att hörra att det gick bra iaf
 

I-kapp

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åmål
Hoj
Honda SP1, Honda xr650L -94
Hann du?
Om inte har jag lust att köra lite grus idag. Bara att höra av sig. ce också kanske?

Hann inte, testade lite på söndan.
Körde du nåt?

Har i alla fall förstått att jag måste ändra inför isen, hög som en häst. Hade redan tänkt göra om till mer väganpassad, ska ju inte hoppa direkt. Kommer nog börja med kortade fjädrar fram samt en distans så den inte fjädrar ut så mycket. 18-19" hjul skulle vara snyggt.
Bak känns svårare, byta dämpare kanske. Den behöver vara 2-3cm kortare.
Blir resultatet så här tillslut har jag lyckats bra...
http://street-tracker.blogspot.com/2009/07/near-complete.html :yoparty
Hänger upp en bild i garaget.
 

TRS

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Åmål
Hoj
1985 XT-350
www.finndubb.se eller http://www.kisarengas.fi/talvihinnasto.html#valikausi i is-racingens hemland.

Jag antar att du har 17" bak på din XT så utbudet är sådär, finndubb tror jag inte finns men man kan finndubba själv med "skruvfinndubb" det är dock dyrt. Finndubb är nog dessutom overkill på en XT350 men med endurodubb så blir det nog kul.

Hemmadubbat funkar bra (skruv från Biltema enligt speciella instruktioner som finns lite här och där).

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5371268&postcount=16

/Christer


Funderar på att testa att dubba själv enligt tipset ovan.
Mitt problem är dock att biltemas däckdimensioner inte stämmer med min moppes spec.
Funkar dessa alternativ? Nån som har koll?

Xt 350 1985:
Fram: 3.00-21
Bak: 110/80-18

Biltemas däck: (http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-Slang/Crossdack-82359/)
Fram: 80/100-21
Bak: 110/100-18

Trevlig helg!
 

Nisén

Lite vass ;)
Gick med
3 Jul 2008
Ort
Åmål
Hoj
FireBlade Repsol
God H-Jul & Gott Nytt Hoj-År!

Märkte ni att det var ljusare i morse? H-Jultomte.jpg

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR på Er alla! :tomten :fyllisar
 

ce

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Åmål
Hoj
Kawasaki zx9r -96, Husaberg 450FE -10
God jul till er alla. Det är lite dålig aktivitet här på sidan, inklusive från mig men det blir väl lite ändring på det igen när det börjar närma sig sommarn.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top