Åldras däck?

åzkar

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Street Triple, 2009
Kan man köpa däck nu eller ska man vänta så länge som möjligt för att få "färska" däck? Kan däcken försämras om dem bara står i några månader (inomhus då) utan att användas? Blir däck som sitter på hojen sämre över en vinter eller har dem samma vägegenskaper som ett nytt däck?

däck åldras ja....

men förvaras de i rätt temp så e de väl ingen fara, o livslängden innan dem slits o behöver bytas e ju inte så värst lång heller så dem hinner nog inte bli för gamla inte, ingen fara..

Förvaring nämndes ovan.

Lite krasst kan man säga att åldringprocessen startar efter man har börjat använda dem.

okej! tack för svaren.. är michelin pilot road eller pilot power att föredra? Tänkte köpa däck nu när man äntligen har fått in lite pengar!!

okej! tack för svaren.. är michelin pilot road eller pilot power att föredra? Tänkte köpa däck nu när man äntligen har fått in lite pengar!!

Pilot Road = hårdare och håller betydligt längre. Bra regnegenskaper, ingen höjdare på bana eller vid extrem körning. Får ur 1200 mil+ med dessa på min 600a, att jämföra med 500-700 med mjukare däck på min 750... (båda uppgifterna gäller sjävklart bakdäck)

Pilot Power = har jag inte kört själv men vad jag förstår ska det vara mjukare, sämre livslängd men bättre vid aktiv körning.

Om det är en SV650 du har, så rekommenderas Metzeler Roadtec Z6 (OBS inte Z4!!!) som det absolut bästa allrounddäcket till din hoj (enligt britterna på sv650.org).
Har just lagt på mina nya Z6:or, så jag har tyvärr inte hunnit prova dom än p.g.a. snödrev och blankis.
Annars är det väl som vanligt en avvägning mellan grepp och livslängd. Jag har alltid varit nöjd med greppet på Pilot Road på tidigare hojar, men jag är inte heller någon extremt avancerad förare även om jag inte kör direkt sakta...

Däcken åldras mest av uv-stråling och av förbränningen som blir när man svetsar så vinterförvara inte hojen hos en svetsverkstad :) .
Främsta skillnaden mellan Power och Road är hurpass hårt du kan gå på gas med nerlägg och uppvärmningen. Road jobbar ju "svalare" och kör du lite hårdare bankörning tex så kommer de att överhetta tidigare och tappa greppet än Power som behöver mer temp för att funka optimalt. Ett power är också mer lättsvängt. Jag har kört Power på min gsxr 1000 och de är mycket sköna med bra grepp även från kalla.

Kan inget annat än rekommendera power.. :yoparty

Visst.. du får byta oftare men det är ju roligt att köpa nya saker till hojen. :tungan

Jag rekomenderar road. Bra grepp i väta. Tillräckligt bra om du kör på allmänna vägar. Det går att vrida på bra med dem, utan släpp. Du blir någon sekund snabbare på favvovägen, och det kan ju vara värt en tusenlapp. Särskilt om man har vadhållning.

jepp, man kanske kan säga att däck åldras. Det rätta är väl att säga att gummiblandningen hårdnar och bli lite spröd. Be din däckhandlare att visa dig datummarkeringen på däcksidan. Är inte ovanligt att däckhandlarna kränger fjolårsdäck eller äldre strax innan säsongen börjar för att få oss åkare att bli sugna och tro att vi fyndar....Höööörs

Hej;

Sålänge det skydande lagret sitter kvar på däcken så bör de ha klarat sig, om de inte har utsatts för direkt solljus (uv-strålning) och extrema temperaturer (som kan påverka däckens ålder drastiskt).
Har de däremot varit förvarade på rätt sätt som nån sa så är det nog ingen fara med de.

Angående Pilot Power eller Road så är de olika däck gjorda för olika ändamål. Pilot Road är mest för sport tourer, medan Pilot Power är för mer sportig körning. De lämpar sig för bankörningar bättre än P.Road, men slits däremot något snabare, men ändå klarar sig ganska långt innan man behöver byta de.
Har kört på mina P.Power i snart 600 mil och ändå är det runt 2-300 mil kvar innan de är slut :tummenupp

MVH

Varför inte Pilot Sport som ligger mellan dessa två?[/QUOTE/]
Om de inte har gjort om dessa så är det en gammal konstruktion som är lömska på gränsen och speciellt när de är kalla. Isf är det Power som gäller. Jag vill tillstå att jag aldrig har haft problem med våtgreppet med sportdäck, Power är erkänt bra i väta dessutom. Alla hojar är värda ett snabbstyrt däck, körningen blir roligare. Numera kör jag bara Rennsport/Supercorsa, håller lika länge som sportdäck men kostar hälften (bankörda) och är mer kvickstyrda.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back