Åldrande hos fjädring, varför?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag är lite nyfiken på varför en dämpare blir slappare med ålder. Det jag främst funderar på är vad det är som händer med oljan i den, som orsakar ändrade dämparegenskaper. Att fjädern slappas kan jag förstå och acceptera. Skulle vara skoj om någon kunde förklara det här då jag är elektroingenjör och ingen kemist ;)

Det är väl framförallt fjädern och packboxarna som ska hålla oljan på rätt ställe som blir dåliga.

Jag är inte heller kemist, men oljan består väl av molekyler som bryts ner efterhand, och som gör att oljan tappar sin viskositet och smörjande egenskaper.

sen blir ju nya dämpare bättre oxå än va de äldre är som kanske är tillverkade för 10 årsen?

Lite beroende på hur dämparen är byggd med justeringsmöjligheter så finns det gummiblåsor och gas i dämparen, och gummit går sönder och gasen försvinner. Ventiler kärvar och hänger sig. Oljan blir också gammal och bryts ner. Packningar blir torra och spricker och släpper in fukt och smuts. Sen åldras ju även stålet i fjädern så att den blir mjukare. Jag är varken ingetgör eller kemist, jag är byggslusk :tungan

zilog skrev:
Jag är lite nyfiken på varför en dämpare blir slappare med ålder. Det jag främst funderar på är vad det är som händer med oljan i den, som orsakar ändrade dämparegenskaper. Att fjädern slappas kan jag förstå och acceptera. Skulle vara skoj om någon kunde förklara det här då jag är elektroingenjör och ingen kemist ;)

Elektroingenjör i Gbg.... :va ......gissar att du har gått på Chalmers ganska nyligen då. :) Själv kämpar jag på i E3 just nu.

Liten OT-varning:
Jag har en fråga som oxo har liite med saken att göra iaf. I min Haynes-bok står det att sprinten som man fäster länkaget i svingen med, ska vara vriden åt ett visst håll. (Ska finnas markering på sprinten.) Eftersom den ser ut att vara helt rund i boken kan jag inte förstå varför den skulle behöva vara orienterad på något visst sätt. Nån som vet nåt om det? :)

EDIT: En tanke som slog mig var ett det kanske har att göra med att man vill att sprinten slits på samma ställen hela tiden. Markeringen skulle alltså vara ett sätt att veta att man sätter ihop det hela på samma sätt som det var tidigare?

Bifogat

• pinne.jpg
    pinne.jpg
    48 KB · Visningar: 61
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage