Åldersgräns på att åka bakpå?

TLR-00

Medlem
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
.................
Nån som vet vilka regler som gäller angående skjutsning på mc?
Kottarna börjar komma i den åldern att dom vill åka med. Finns det nån åldersgräns och isf vilken? Och finns det nåt mer krav än hjälm i utrustningsväg? Är ju ett tag sen man tog lappen så det finns en del luckor i kk-teorin :3freak

Har för mig att det är så här.
Är passageraren under 15 är det du som har ansvaret att dom har på sig hjälm
Är dom 15 eller över så är det passagerarens eget ansvar, alltså passageraren som får böter om man blir stoppad av polis.

För övrigt så tror jag man får skjutsa hur unga människor som helst, dock så är det ju en fördel om dom är starka nog att hålla fast sig själva.

Läste precis i teoriboken och där står det även att hjälm är enda kravet.

Du bör kanske även kolla upp vad gäller försäkringen, om både du som förare och passagerare täcks av försäkringen, hos vissa bolag måste man teckna en extra försäkring för passagerare.

Last edited:
TLR-00 skrev:
Och finns det nåt mer krav än hjälm i utrustningsväg?

Spelar det någon roll, tänker du låta barn åka utan full utrustning? Känns mycket tveksamt tycker jag.

Burner : tack för svar. Trodde dock att det fanns en lägsta ålder för att få åka med.

URRninja: Du kanske drar lite förhastade slutsatser??
Och vad är "full" utrustning? Givetvis används mc-ställ av nåt slag, hjälm stövlar handskar men hur är det med tex ryggskydd? finns väl knappast så korta så de passar till ett barn?
Har även funderingar på hjälm till barn. Har hört nån gång att vanliga glasfiberhjälmar kan orsaka nackskador pga att barn har vekare nacke än vuxna och dessa hjälmar väger rätt så mycket , ofta 1400-1600 g.Kanske är en plasthjälm bättre?? någon annan som funderat på detta med säkerheten för knattarna när dom åker med därbak eller är jag bara ovanligt nojig?
Vill ju inte neka dom att åka heller.

Finns ryggskydd och skinnställ för barn, även stövlar handskar och hjälmar.

Satt och skummade igenom mc boken lite igen.
Det står även passagerare under 7 år inte behöver ha 'riktig' hjälm utan för de
går det även bra med ridhjälm eller cykelhjälm.

Ville bara informera...

Therudeboy skrev:
Finns ryggskydd och skinnställ för barn, även stövlar handskar och hjälmar.

Vet du om det är särskilda hjälmar utvecklade för barn eller "vanliga" hjälmar i liten storlek? Och vet du var isf ?

TLR-00 skrev:
Vet du om det är särskilda hjälmar utvecklade för barn eller "vanliga" hjälmar i liten storlek? Och vet du var isf ?

Jag tror det finns det men är inte säker. Hör med närmsta gokartklubb dom borde ju veta då det finns många kids som tävlar.

Såg en barnsits en gång.. på en bmw tror jag det var. Fast dom här knattarna kanske inte är så små?

LillOrvar skrev:
Stämmer under 7 år behövs ej hjälm, åtminstone enligt lagen.

Ringde VV och frågade för nått år sen och det sa att p.g.a att hjälmarna är så tunga kan de vara till mer nytta än skada...

Jag har i alla fall köpt både "barn"ryggskena och barnhjälmar till båda ungarna.
QUOTE]

Hjälm har jag köpt en (nolan plast strl small). Ska in och kolla vad motoro i mjölby har imorgon.Om nån här på sh.com har mc-utrustning till salu i storlek mindre så pm:a.

Konstigt nog finns det inga direkta regker före 10 år. Du kan låta din 9 åring åka naken bakpå utan att bryta någon lag.

TLR-00 skrev:
Nån som vet vilka regler som gäller angående skjutsning på mc?
Kottarna börjar komma i den åldern att dom vill åka med. Finns det nån åldersgräns och isf vilken? Och finns det nåt mer krav än hjälm i utrustningsväg? Är ju ett tag sen man tog lappen så det finns en del luckor i kk-teorin :3freak

Detta gäller på moppe kanske är lika sjukt på mc. Den som kör ska vara över 18 då får man ta med 2st som är under 6 år dom behöver ingen hjälm du som kör ska ha hjälm. :dummer

LillOrvar: Tack för länkarna..ska kolla där oxo. :tummenupp

BugEyes: Märkligt egentligen...med tanke på hur gärna våra kära politiker lagstadgar om allt möjligt annars. :va

hej läste nåra inlägg i början så vet itne ifall någon redan har sagt detta. Jag har kört gokart sen jag var liten å det finns bra hjälmar som är lite lättare.. Har en här hemma som bara väger 900g tror jag men är godkänd iaf av svenska bilsportförbundet osv. Tror bra mkt mer på en sådan en cykelhjälm.

Peltor heter hjälmen, finns en "gammal" och en "ny" version av hjälmen, den gamla borde vara ganska mkt billigare och ett bra val! Närmsta gokartklubb borde ha bra koll.

kosmic skrev:
...Tror bra mkt mer på en sådan en cykelhjälm...

Det gör jag också. Jag skulle aldrig låta min unge (om jag hade nån) åka på motorcykel med cykelhjälm. De är inte gjorda för sådana hastigheter, fattar inte hur man kan tycka att det är "ok" med ridhjälm eller cykelhjälm på mc. På t.ex. snowboardhjälmar och sånt står det varningstexter att man inte ska använda hjälmen till annat än den är avsedd för. Säger sig självt varför de ser olika ut och kvalitén varierar.

Det finns säkert mycket bra hjälmar till barn för billiga pengar. Utrustning till brudar och barn är ju billigare...

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien