Åldersgräns 24 år

Jag kan alltså redan nu, innan jag gjort risketta och risktvåa, boka både teoriprov och körprov? Det är ju awesome i så fall!

Självklart kollar jag även andra orter för att slippa långa väntetider. :)

Ciao så länge, nu ska jag ut och köra en sväng!

Inte körprovet men teorin kan du boka.
Den måste dock ligga EFTER båda riskutbildningarna i tiden.

Och om du bokar den så den hamnar på morgonen direkt efter (eller kanske kvällen samma dag) så se till att få ett fysiskt utbildningsbevis med dej för om du inte hunnit registreras i systemet så får du inte göra provet och måste således boka om det.

Finns det inga intensiv-kk som förr i tiden? Vet iofs att det kunde ta tid även på min tid men flera månader?
Det hade jag aldrig accepterat. (Nu för tiden kanske man inte har nåt val ens?)

Skiljer det mellan mc och bil tro? Vi bokade förrförra veckan uppkörning privat och riskettan samt risktvåan. Sedan anmälde vi tösen till körskolan.
Är tänkt att ta körkortet i slutet av Augusti.

Du måste ha gjort ett godkänt kunskapsprov innan du kan boka tid för uppkörning för MC tyvärr.

Det är andra regler för bil, där kan man boka in allt i förväg och bara kötta på.

Jag håller på och tar A begränsad nu (20 år). Kommer jag få aut. tung när jag fyller 20 eller måste jag då vänta till 24?

För enligt de nuvarande reglerna är det väl att om man tagit a begr. så blir det tung efter 2 år, eller om man fyller 21 va?

Jag håller på och tar A begränsad nu (20 år). Kommer jag få aut. tung när jag fyller 20 eller måste jag då vänta till 24?

För enligt de nuvarande reglerna är det väl att om man tagit a begr. så blir det tung efter 2 år, eller om man fyller 21 va?

Om du tar kortet i år under gällande regler så är det dessa regler som kommer att gälla även framöver för din del. Med andra ord så behöver du inte bekymra dig om alla nya tokigheter de hittar på om du bara fixar uppkörningen innan januari eller vad det nu är :tummenupp

Inte "eller om man fyller 21". Tar du A begränsad dagen innan du fyller 21 får du vänta tills dagen innan du fyller 23 innan du får köra obegränsade hojar. Men som redan sagts så påverkas årets körkortstagare inte av nästa års regler, så du behöver inga fler uppkörningar om du fixar mellankort i år.

Ett tips ifall det blir dåligt med uppkörningstider är att ringa flera gånger per dag ifall någon avbokat provet. Jag lyckades få en annan chans på det sättet några dagar innan uppkörningstiderna upphörde för året :)

Många tror att man måste ringa in för att se lediga tider för uppkörningen, eftersom att man måste ringa för att boka. Men man kan se alla tider på nätet, och sedan ringa in och boka en ledig tid för uppkörning.

Då kan man gå in flera ggr om dagen och kolla utan att behöva sitta i långa telefonköer flera ggr om dagen. Bara ett litet tips!

Ett annat tips är att ta den tiden som finns, oavsett hur sent det är. Jag gjorde det misstaget med bil för flera år sedan, fanns en tid men tänkte att de kommer säkert finnas tidigare.. när det datumet passerat så fick jag istället en senare tid.
Gå gärna direkt till receptionen från salen för teorin och boka en uppkörning på en gång.

Vad säger du pojk! Kan man inte boka uppkörning på nätet!? Hur som har jag bokat teoriprov nu, den 30 augusti, tre dagar efter jag gjort risktvåan. :) Fanns hur många lediga tider som helst, redan nästa vecka!

Ringde först och skulle boka tid, och idioten till tjej på trafikverket sa att jag inte kan boka teorin innan jag har gjort riskettan och risktvåan för att de måste veta att jag klarat de delarna innan jag skriver. :S Då argumenterade jag emot, arg som satan, att de kan ju ändå se i sin dator när jag kommer på provdagen ifall jag har gjort riskerna eller inte. Då gav hon med sig. Sjukt wierd med tanke på att man kan ju boka på internet utan att behöva argumentera sig förbi trafikverkets anställda.

Frågan till er är nu, kan jag boka körprov nu i förväg också eller måste jag vänta tills teorin är klar? Uppenbarligen kan jag inte ringa trafikverket och fråga, och körskolan ljög ju också för mig om vad som gäller..

Vad säger du pojk! Kan man inte boka uppkörning på nätet!? Hur som har jag bokat teoriprov nu, den 30 augusti, tre dagar efter jag gjort risktvåan. :) Fanns hur många lediga tider som helst, redan nästa vecka!

Ringde först och skulle boka tid, och idioten till tjej på trafikverket sa att jag inte kan boka teorin innan jag har gjort riskettan och risktvåan för att de måste veta att jag klarat de delarna innan jag skriver. :S Då argumenterade jag emot, arg som satan, att de kan ju ändå se i sin dator när jag kommer på provdagen ifall jag har gjort riskerna eller inte. Då gav hon med sig. Sjukt wierd med tanke på att man kan ju boka på internet utan att behöva argumentera sig förbi trafikverkets anställda.

Frågan till er är nu, kan jag boka körprov nu i förväg också eller måste jag vänta tills teorin är klar? Uppenbarligen kan jag inte ringa trafikverket och fråga, och körskolan ljög ju också för mig om vad som gäller..

Terorin måste vara avklarad och godkänd innan du kan boka uppkörningen.

Jag hatar dem där nya jävla reglerna... :4skrika

Min plan för mc körkort började förra sommaren, gjorde både risk1 och2 och skrev upp i september! Planen var att ta ett begränsat körkort och köra hela sommaren eftersom jag fyller 21 i september så tänkte jag köra upp för tung då. Bokade första bästa uppkörning i våras i maj och misslyckades på en riktig skitsak (jag körde för lugnt i trafiken)

Krigade för en till uppkörning eftersom det är riktigt tajt med tider och misslyckades med "Du låg lite för nära bilarna på motorvägen" Självklart är inte det bra, och är inte helt fel att kugga mig av den anledningen men efter en perfekt körning borde han kanske bara gett mig en anmärrkning men men.

Sen nu har jag försökt få en ny tid, tänkte ta obegränsat i september istället nu när sommaren nästan endå är över. Men då min teori räcker bara till 1 september, och jag fyller 21 den 3dje :död

Så nu måste jag vänta tills min teori tar "slut" för att boka en ny skriving, skriva upp igen och snabbt boka en ny tid och försöka hinna detta innan tiderna tar slut (om det går)

Klarar jag inte det nu så kanske det är dags att köpa trike:hihi

Ni hinner nog köra upp i år, ni kanske får köra upp på olika platser om det skulle skita sig första gången.

Har ni egna hojar att köra upp på så är det bara att ta första bästa tid, sen får ni väl åka land och rike runt kanske, säger som gunde, "ingenting är omöjligt" =P

Jag hatar dem där nya jävla reglerna... :4skrika

Min plan för mc körkort började förra sommaren, gjorde både risk1 och2 och skrev upp i september! Planen var att ta ett begränsat körkort och köra hela sommaren eftersom jag fyller 21 i september så tänkte jag köra upp för tung då. Bokade första bästa uppkörning i våras i maj och misslyckades på en riktig skitsak (jag körde för lugnt i trafiken)

Krigade för en till uppkörning eftersom det är riktigt tajt med tider och misslyckades med "Du låg lite för nära bilarna på motorvägen" Självklart är inte det bra, och är inte helt fel att kugga mig av den anledningen men efter en perfekt körning borde han kanske bara gett mig en anmärrkning men men.

Sen nu har jag försökt få en ny tid, tänkte ta obegränsat i september istället nu när sommaren nästan endå är över. Men då min teori räcker bara till 1 september, och jag fyller 21 den 3dje :död

Så nu måste jag vänta tills min teori tar "slut" för att boka en ny skriving, skriva upp igen och snabbt boka en ny tid och försöka hinna detta innan tiderna tar slut (om det går)

Klarar jag inte det nu så kanske det är dags att köpa trike:hihi

Du borde kontakta trafikverket (eller vem det då är som håller koll på sakerna) och ansöka om dispens av nåt slag. Vore ju fan annars.

Allvar? Men om du gör teorin igen innan ett år har gått så borde ju räkneverket på ett år börja om på nytt??

Har ni egna hojar att köra upp på så är det bara att ta första bästa tid, sen får ni väl åka land och rike runt kanske, säger som gunde, "ingenting är omöjligt" =P

Det var precis det jag tänkte! Men när jag fick hem registreringsbeviset till min zx600 så står det 592cc, och kravet är 595cc. Förbannade jävla låtsaskubik de lägger till då! Hur ska jag nu göra!?

Det var precis det jag tänkte! Men när jag fick hem registreringsbeviset till min zx600 så står det 592cc, och kravet är 595cc. Förbannade jävla låtsaskubik de lägger till då! Hur ska jag nu göra!?

Fan vad surt! Ett tips är att kolla runt på lite olika körskolor, kolla om de har den hoj modellen du är van vid, alt börja köra några gånger på en körskola så att du blir van med den hojen (blir betydligt lättare på lågfarts provet då) och sen hyra den hojen, lasta in den i en skåp bil och åka och köra upp. Det erbjöds iallafall på min körskola, inte helt gratis kanske, men en möjlighet.

Fan vad surt! Ett tips är att kolla runt på lite olika körskolor, kolla om de har den hoj modellen du är van vid, alt börja köra några gånger på en körskola så att du blir van med den hojen (blir betydligt lättare på lågfarts provet då) och sen hyra den hojen, lasta in den i en skåp bil och åka och köra upp. Det erbjöds iallafall på min körskola, inte helt gratis kanske, men en möjlighet.

Om jag får hyra hojen kan jag väl lika gärna hyra läraren också och köra till uppkörningen? :D

Hoppas dom höjer ännu mer!!!Va fan,en 21-åring på en Retta=död!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8