Åldersgräns 24 år

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag är 22 år, har köpt hoj och håller på att ta kort. Om det skulle skita sig totalt med uppkörningen, kan jag då få dispens och göra uppkörningen nästa år istället? Om jag alltså klarat allt annat, risketten, risktvåan och teorin.

Nej. Om du inte tar kortet i år så är det tyvärr bara rätta sig efter de nya reglerna nästa år.

Står dessvärre ingenting på körkortsportalen.se eller trafikverket.se om nån form av dispens, iallafall inget jag som jag kunde hitta. Du kan ju alltid slå trafikverket en signal och höra efter. Hur långt har du kommit med lappen då?

Attans bananer! :( aja, får hoppas att jag hinner i år då. Jag har kommit så långt som att jag har köpt hoj och pers.utrustning, skickat efter lämp och bokat fyra körlektioner på trafikskola. Även bokat risketta och risktvåa på stora holm "privat", den 22 och 27 augusti. Har tagit ut hojen på en kortare tur än så länge bara, och tvåhjulsvanan hänger kvar i ryggmärgen känner jag. Körde mycket moppe, 125/250cc cross osv för några år sedan. Så egentligen är det väl bara väntetiderna för alla jävla grejer man ska göra som är ett problem. Tydligen får man ju inte boka teoriprov förrän risktvåan är genomförd t.ex. Och inte körprov förrän teorin är godkänd. WTF

Tydligen får man ju inte boka teoriprov förrän risktvåan är genomförd

Det där känns rätt korkat. Ibland kan man undra om de som bestämmer reglerna vill få så få nya körkortstagare som möjligt...

Riskutbildningarna kom inte förrän efter jag hade tagit mitt A kort så det drabbade inte mig. Men kan tycka att det är dumt och omotiverat ändå.
Men att alla andra moment ska vara klara innan uppkörningen tycker jag är ganska rimligt.

Jag skulle bli väldigt förvånad om du får någon dispens för att ta A obegränsad nästa år. Så det är bara att sikta på att ta det i år. Eller att köra på A2 kortet nästa år.

körprovet kan du dock int boka förrens teorin är godkänd
Jag har hört att de går att ta körprovet före teorin nu för tiden, fast det kanske bara var för bil hmm

Vet att jag tyckte det lät helt uppåt väggarna, men visst kan de väl bedöma hur någon hanterar ett fordon och följer trafikregler ute i den riktiga världen utan att den har avlagt ett godkänt teoriprov även om det kanske låter mer vettigt att ta de i omvänd ordning.

jag håkler också på att ta kortet och har bara uppkörning kvar i slutet av augusti! Dock är jag måttligt nervös om det är så att jag skulle kugga den och är tvungen att köra upp igen. För mig tig det ca. 6 v att få uppk tid men det känns ändå ok nu då jag har tid att öva på tex. lågfarten! Men när du gjort teorin ligg på så kanske du kan få någon smabb tid ifall det är någon som avbokar sin! Stort lycka till och jag tror du fixar det :-)

alla ni som får vänta flera veckor på lika delmoment, ni är väl så pass smarta så ni ringer runt till grannkommuner och hör om det finns någon tid där?
Hade jag tagit allt mitt på orten där jag bor så hade jag också fått vänta flera veckor. Men istället så gjorde jag risk1 i Piteå (8mil bort) risk 2 i Luleå (4mil bort) teoriprovet i Haparanda (13mil bort)
Och körde upp i Arvidsjaur (14mil bort)
Och tack vare att jag gjorde så, så hade jag kortet i maj månad i fjol :banana

jag håkler också på att ta kortet och har bara uppkörning kvar i slutet av augusti! Dock är jag måttligt nervös om det är så att jag skulle kugga den och är tvungen att köra upp igen. För mig tig det ca. 6 v att få uppk tid men det känns ändå ok nu då jag har tid att öva på tex. lågfarten! Men när du gjort teorin ligg på så kanske du kan få någon smabb tid ifall det är någon som avbokar sin! Stort lycka till och jag tror du fixar det :-)

Vad jag förstår så brukar dom hålla ett par platser i slutet av säsongen för såna som kuggat en uppkörning redan.
Det var iaf vad jag fick höra när jag körde upp.

Sen så är det ju mindre tryck på tiderna i slutet då fler och fler som hållit på med kortet har lyckats.

Och ring varje dag och hör med trafikverket om dom fått något återbud.

Om det nu behövs :)

Jag har hört att de går att ta körprovet före teorin nu för tiden, fast det kanske bara var för bil hmm

Vet att jag tyckte det lät helt uppåt väggarna, men visst kan de väl bedöma hur någon hanterar ett fordon och följer trafikregler ute i den riktiga världen utan att den har avlagt ett godkänt teoriprov även om det kanske låter mer vettigt att ta de i omvänd ordning.

Det stämmer inte alls för hoj, och såvitt jag vet stämmer det inte för bil heller. Dock så är det ju några år sen man tog bilkortet nu och jag har inte hållit mig helt a jour med regelverket runt att ta bilkortet.

Det stämmer inte alls för hoj, och såvitt jag vet stämmer det inte för bil heller. Dock så är det ju några år sen man tog bilkortet nu och jag har inte hållit mig helt a jour med regelverket runt att ta bilkortet.

Oh oh denna frågan kan jag!

Man måste boka båda proven ihop och man måste göra kunskapsprovet innan körprovet.

Man kan alltså boka båda, klara körprovet men kugga teorin.
Då har man en väldigt kort tid på sej att klara teorin innan man måste göra om båda två :D
2 månader tror jag det är.

Man kan dock boka dom innan man gjort riskutbildningarna sålänge dom ligger efter dom i tiden.

Jag kan alltså redan nu, innan jag gjort risketta och risktvåa, boka både teoriprov och körprov? Det är ju awesome i så fall!

Självklart kollar jag även andra orter för att slippa långa väntetider. :)

Ciao så länge, nu ska jag ut och köra en sväng!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8