Åldersdiskriminering förbjuden?

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Hm, säger inte lagen numera att både köns och ålderdiskriminering är olagligt, dvs man får inte ta olika betalt för olika åldrar/kön osv (blev juh rabalder hos frisörerna osv ang könsgrejen)....

Nån som provat denna infallsvinkel hos försäkringsbolagen?

/Jocce

Eh? Rabalder hos frisörerna..Hårigt värre då eller?

Frisören kan väl motivera sitt beslut med att det är svårare att klippa tjejer och därför är det dyrare... eller menar du att du inte blev anställd som frisör...eller??
Tjejtaxa på taxi blev ju förbjudet eftersom det inte är svårare att skjutsa brudar hem från krogen än killar...

Blev det ett permanent tjafs hos frisörerna eller bara lite hårklyveri?

Det var väl så att fallet hamnade mellan två (frisör) stolar..

Är det någon större prisskillnad hos försäkringsbolagen om du är tjej eller kille när man vill försäkra sin R1-09 och bor mitt i stan?

Allt handlar ju inte om kön. läs hans inlägg igen.
tex så tar vissa salonger betalt efter ålder.
lika så buss- biljetter och taxirundor. osv.

Frisörer ska inte kunna ta olika priser. De flesta har löst detta problem genom att helt enkelt höja priserna för män. Att säga att det är svårare att klippa kvinnor är indirekt diskriminerande eftersom det finns långhåriga män.

Åldersdiskrimineringsdirektivet borde egentligen ha implementerats i Sverige för länge sedan, och jag tror att en EG-rättslig process kan få regeringen att få tummen ur arslet.

Försäkringar är dock olika höga beroende på i princip en enda sak - benägenhet att vara med i olyckor. Män smäller oftare än kvinnor. Unga män smäller oftare än sina fädrar. Det är inte en fråga om diskriminering av någonting, det är en fråga om rent och skärt faktaunderlag.

Så, nej, du kan inte anse att de nuvarande försäkringspremierna är diskriminerande mot unga.

Last edited:
Det här om olika kostnader kontra kön eller ålder kan diskuteras i evighet.
Är det fel att ta högre avgift för en pensionsförsäkring för gruppen som lever längre än andra?

lugn gubbar när jag blir president över världen ska jag se till att lagen om sunt förnuft införs överallt och allt kommer bli bra, alla lyckliga osv...

Det blev lite fail! där för alla kvinnosakskvinnor när dom höjde både åldersgränsen på krogen och taxipriset för dom. :hihi

Det är inte tillåtet at diskriminera pga kön eller ålder i sverige, men av nån obegriplig anledning gäller detta inte försäkringsbolag. Jo det är sant dom är undantagna regler som alla andra måste följa.

SAXAR in.....! Jag lovar...det är KLIPPT för den som inte ger mig rättvisa. Du lär inte dra många STRÅN i stacken (läs: nacken) genom att ta upp detta här!

PS: Vill du bli KLIPPT så kan jag fixa PERMANENT bra pris....

Är det någon större prisskillnad hos försäkringsbolagen om du är tjej eller kille när man vill försäkra sin R1-09 och bor mitt i stan?

Kan skilja tiotusentals kr, länsförsäkringar har t ex s k tjejförsäkring
Försäkeingsbolag är som sagt "undantaget" reglerna om diskriminering.

Last edited:
SAXAR in.....! Jag lovar...det är KLIPPT för den som inte ger mig rättvisa. Du lär inte dra många STRÅN i stacken (läs: nacken) genom att ta upp detta här!

PS: Vill du bli KLIPPT så kan jag fixa PERMANENT bra pris....

Jag vill gärna ha en stödpermanent så frisyren håller sig ett tag :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman