Åksjuk på MC ??

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Fredag, veckan är snart över, besöken in på sporthoj.com har blivit lite mer frekventa då jag inte är en självplågare i den utsträckningen att jag medans hojjen är i ide huserar dygnet runt på sporthoj...

Iaf till min fråga. Har nyligen träffat en vän... ( :tuttar )
Allt är bra, riktigt bra. Men har upptäckt en sak som oroar mig.
Hon blir kanonlätt åksjuk. Inför stundande hoj-säsong börjar man fundera.. Blir man lika lätt åksjuk på båge som i en bil, i ett tåg, på en båt osv...?

Någon här som har lite erfarenhet av liknande ?

Sen så ser jag kommentarer som att lämna bönan hemma osv komma farande och hoppas genom att påpeka det redan nu skjuta ner de flesta av dessa här. :tungan

snart, snart....så är det "släpp fångarna loss".......

//M

Tabletter mot åksjuka, prosfen el vad de heter, kan hjälpa.
Börja med att åka mkt mjukt, att hon ser bra framåt, att hon har bra vätskenivå så kanske det går över efter 2000 mil.

Beror på vem som kör antar jag.
Själv har jag stannat och spyt en gång när jag själv körde.:va

äääh de e lugnt, kör bara som man brukar på en sporthoj, då kommer hon va för rädd för att bli åksjuk, funkar de inte så köp en snabbare hoj :tungan

Robban

Fredag, veckan är snart över, besöken in på sporthoj.com har blivit lite mer frekventa då jag inte är en självplågare i den utsträckningen att jag medans hojjen är i ide huserar dygnet runt på sporthoj...

Iaf till min fråga. Har nyligen träffat en vän... ( :tuttar )
Allt är bra, riktigt bra. Men har upptäckt en sak som oroar mig.
Hon blir kanonlätt åksjuk. Inför stundande hoj-säsong börjar man fundera.. Blir man lika lätt åksjuk på båge som i en bil, i ett tåg, på en båt osv...?

Sen så ser jag kommentarer som att lämna bönan hemma osv komma farande och hoppas genom att påpeka det redan nu skjuta ner de flesta av dessa här. :tungan

snart, snart....så är det "släpp fångarna loss".......

//M

Ett tips som kanske kan hjälpa är att hon lutar huvudet åt motsatt håll du lutar hojen! Så att hon ser vägen "rakt" så att säga. Visa henne hur och låt henne öva innan...tex kolla på en film med landsvägsåka... Hon ska sitta koncentrerat och titta och luta på huvudet åt motsatt håll i svängarna.
//Linn

Se bara till att hon har en öppen hjälm och vrider på huvudet när gallan kommer så är det inga problem. :)

E....tex kolla på en film med landsvägsåka... Hon ska sitta koncentrerat och titta och luta på huvudet åt motsatt håll i svängarna.
//Linn

:rofl

Sååååå svårt är det inte att böja på huvudet att man måste öva på det i förväg va? :tungan

Det där gör nästan kroppen automatiskt om jag inte minns helt fel. Det hjälper iaf att lura kroppen att det inte lutar så mkt.

:rofl

Sååååå svårt är det inte att böja på huvudet att man måste öva på det i förväg va? :tungan

Det där gör nästan kroppen automatiskt om jag inte minns helt fel. Det hjälper iaf att lura kroppen att det inte lutar så mkt.

Om man inte har det i kroppen kan det vara svårt jo! Särskilt om man kanske är lite nervös eller rädd. Ta bara alla som åker bakpå som inte kan följa med i ett nedlägg utan stretar emot.... Dessutom, om man nu är åksjuk och ska försöka slappna av så kan det vara bra att vara lite varm i kläderna innan. Det ligger inte för alla att följa med naturligt och risken finns att man gör det värre för sig genom att göra fel.

2809692 Om man inte har det i kroppen kan det vara svårt jo! Särskilt om man kanske är lite nervös eller rädd. Ta bara alla som åker bakpå som inte kan följa med i ett nedlägg utan stretar emot.... Dessutom, om man nu är åksjuk och ska försöka slappna av så kan det vara bra att vara lite varm i kläderna innan. Det ligger inte för alla att följa med naturligt och risken finns att man gör det värre för sig genom att göra fel.
Ja så kanske det är, jag såg det bara framför mig när flickvännen satt framför teven o övade på att böja på huvudet :hihi

kwasten skrev:
Blir man lika lätt åksjuk på båge som i en bil, i ett tåg, på en båt osv...?

Eftersom jag bara kan se utifrån mig själv och min åksjuka, så ja, iallafall jag blir lika åksjuk på båge som i bil, båt, buss osv. Men det varierar också med hur nacken mår.

Apotekets åksjuketabletter fungerar inte alltid för mig, men om så är fallet kan man be sin läkare skriva ut.

Sen kan även åksjukan bero på hur föraren kör. Kör någon illa och ryckigt kommer åksjukan som ett brev på posten. :zpy Är det däremot någon som kör mjukt kan det fungera bra.

Jag har blivit åksjuk när jag kört själv, och kan även bli det om jag ser en film med "onboard"kamera, eller spelar en särskild typ av dataspel. :näsblod

Tror dock inte alla fungerar som mig..:rolleyes:

Prova er fram. Har hon inställningen innan att hon kommer bli åksjuk så kan jag nästan garantera att hon blir det. Få henne tänka på något roligt istället!:tuttar

/Anneli

Last edited:
Ja så kanske det är, jag såg det bara framför mig när flickvännen satt framför teven o övade på att böja på huvudet :hihi

:tungan jorå, det SER roligt ut! Jag visade en kompis som tyckte det var besvärligt att åka i svängar även utan nedlägg. Men hon fattade galoppen efter det. iofs vill hon fortf inte åka..:hihi

Ta bara alla som åker bakpå som inte kan följa med i ett nedlägg utan stretar emot....

Då underlättar det ju om man tittar på "rätt" sida :D
Om kroppen lutar o synintrycket säger motsatsen, då kan jag tänka mig att hon bli dålig om hon inte var det innan :rolleyes:

"Följ med" i körningen, så reder det dig :tummenupp

Då underlättar det ju om man tittar på "rätt" sida :D
Om kroppen lutar o synintrycket säger motsatsen, då kan jag tänka mig att hon bli dålig om hon inte var det innan :rolleyes:

"Följ med" i körningen, så reder det dig :tummenupp

:D Nu tog jag ju det där som ett annat exempel i fråga om att alla inte har det naturligt i kroppen att "följa med". Det är en konst i sig att kunna åka bakpå utan att det känns som ett hinder för den som kör.
Ang att undvika att bli åksjuk genom att placera sitt huvud på olika sätt så tänkte jag att det vid "normal" körning kanske kunde hjälpa då de jag känner som är åksjuka gärna vill ha vägen rak i synfältet. Själv är jag inte åksjuk :) Inte heller finner jag det obehagligt vid nedlägg eller svängar :) tvärtom! Så egentligen, vad vet jag ;) Kan ju kanske vara värt att testa iaf om flickan är åksjuk.

Tabletter mot åksjuka, prosfen el vad de heter, kan hjälpa.
Börja med att åka mkt mjukt, att hon ser bra framåt, att hon har bra vätskenivå så kanske det går över efter 2000 mil.

Ap ap ap :ajjabajja

Åksjuketabletter är neråttjack, jag har själv provat mig fram i djungeln, och det enda jag skulle rekomendera någon som ska åka MC är tuggummit "Calma".

Käkar jag postafen så kan jag somna ståendes med en halväten varmkorv i mungipan.
Jag blir så jäkla trött att jag sover bort resten av dagen av dom.

Skulle jag ta postafen innan någon skjutsade mig på mc skulle jag trilla av i sömnen efter ett tag.

:D Nu tog jag ju det där som ett annat exempel i fråga om att alla inte har det naturligt i kroppen att "följa med". Det är en konst i sig att kunna åka bakpå utan att det känns som ett hinder för den som kör.
Ang att undvika att bli åksjuk genom att placera sitt huvud på olika sätt så tänkte jag att det vid "normal" körning kanske kunde hjälpa då de jag känner som är åksjuka gärna vill ha vägen rak i synfältet. Själv är jag inte åksjuk :) Inte heller finner jag det obehagligt vid nedlägg eller svängar :) tvärtom! Så egentligen, vad vet jag ;) Kan ju kanske vara värt att testa iaf om flickan är åksjuk.

DU.. du vet mycket.. framför allt hur man gör för att knappt märkas bakpå :yoparty

tror som du.. är man åksjuk behöver man se vägen. Många brudar bakpå sitter och gömmer sej bakom killen. och att försöka titta på samma sida som man lägger ner på funkar nog inte eftersom hon då måste lite utanför föraren.. så jag håller med tippset och att få henne kolla över axeln på motsatt sida (utan att streta emot ).

Beror på vem som kör antar jag.
Själv har jag stannat och spyt en gång när jag själv körde.:va

Jag har stannat och spytt en gång när jag åkt som passagerare med pappa. Fast det var nog inte föraren det var fel på.

Jag skulle inte heller rekommendera åksjukemedel till hojpassagerare. Man vill ju inte gärna att dom ska bli somnolenta och trilla av.

Lånar pojkvännens inloggning för att svara på din undran

Efter en cykelolycka för några år sedan så har jag stora problem med åksjuka. Jag blir jättelätt åksjuk i bil, tåg, tunnelbana, buss osv. Minsta lilla och jag blir yr i huvudet, bara jag sitter i baksätet på bilen. Så första gången jag skulle åka med bakpå var jag rätt orolig men det gick hur bra som helst. Inte en enda gång under de två säsonger jag åkt med har jag kännt något illamående. Troligtvis för att man har bra uppsikt över vägen och kan hänga med lätt i körningen. Sen beror det säkert också mycket på chauffören...

// L

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...