Åklagare vill ta friad polis till HD

problemet är att folk inte tar ansvar för sitt eget handlande men alltid ska skylla på någon annan. om så polisen hade kört på denna här kille hade det varit hans eget fel. han valde att bryta mot lagen o då får man ta konsekvensen. han valde... han betalde.

Ja, han som drar snuten här får skylla sig själv. Men polisen bryter mot en direkt order, vilket i mina ögon är mycket värre än att köra för fort. Att sedan polisen innan ingripandet mot motorcyklisten i det här fallet betedde sig som en hormonstinn fjortis hjälper ju inte heller.

Om man så minsta som pekar på en snut på staden så skriker dom vold mot tjänsteman ock konsekvenserna enorma, om dom prejar någon, eller pressa någon apa till att köra ihjäl sig så kommer dom undan med skiten. Varför oppför dom sig som några jävla översittare? Inte konstigt man hatar snuten och alla jälvla åtalare

Jag ser det som så här:

Polisen är skyldig för tjänstefel och ska straffas.
Lagen ska ändras så polisen får jaga ALLA brottslingar
ge dom en ak47 i bagaget så kan dom stoppa bankrån också

Har ni sätt Cops? där jagar polisen bankrånare utan special poliser
dom plockar fram dom stora puffrorna bara ;)

SLUTA DALTA MED BROTTSLINGAR

Jag måste nog försvara polisen.

Poliserna är för att stoppa lagbrytare i detta fallet en hoj åkare.
tittar man på videon så har hojåkaren alla chanser att stanna lungt o fredligt.

Hade det varit någon ny stulna hoj som polisen jagade tjuven på så hade det säkert varit mera ok att preja föraren så att hojen kommer tillrätta.

Tittar man på hoj förarens körteknik så borde denna veta att han inte kan köra som fursten o en del andra väg bombare.

mvh

Som jag kommenterade på Youtube ...

"Oavsett vad man tycker om MC föraren så tycker jag bara att polisen beter sig helt vansinnigt.

Det spelar ingen roll hur bra du är på ditt jobb att köra polisbil, att ligga i 170+ 2:07 på en 60 km/h väg i ett villaområde där det finns massa lekande barn borde ge fängelsestraff.

En polis som inte kan sköta sitt jobb bättre än så borde bli av med jobbet, en sån person vill inte jag ska hjälpa till att hålla mitt samhälle säkert!
"

Tittar man på hoj förarens körteknik så borde denna veta att han inte kan köra som fursten o en del andra väg bombare.

Ja det jag ser är en ung kille som inte har kläder, inte kan köra, troligen precis tagit körkort samt kör R1 då han borde åkt typ 400-500 cc..

Så visst hade han haft vett så borde han stannat direkt! Men hade man så mycket vett själv i den situationen och i den åldern? Njaääää :va

Killen blev tokstressad helt enkelt och då brukar ju det högre kapitalet hamna på efterkälken..

Det jag ser är två st gubbpoliser som har lite roligt på jobbet med en nervös yngling som sen nästan kör ihjäl sig. Inte OK!

Vad jag minns så orsakades kraschen av att MC-föraren skadat R1an under "terrängkörning mellan husen och gatorna i södra Växjö" så kylarvätskan läckte ut. Vad som hände precis innan kraschen var att motorn skar i vänsterkurvan. :confused: Och föraren inte var snabb nog med att dra in kopplingen. :gnissla
Något väl ingen här på SH utom noobs (som jag :gnissla) hade misslyckats med i en sådan här situation.
Jag försvarar inte att han drog från polisen. Dumt gjort.
Jag är förvånad polisen dömd i tingsrätten blev frikänd i hovrätten. Skulle vilja se hovrättens motiveringar. Om nån har en länk. :va

Lägger till en länk som visar hur det kan gå på tävling när bakhjulet låser sig.
http://www.youtube.com/watch?v=Y07yt87lhEA&NR=1

Last edited:
Äntligen en Åklagare med integritet & civilkurage

Mycket intressant, man valde att åtala polisen, troligen p.g.a. videon som visar hela händelseförloppet inklusive radiotrafiken & som spridits till allmänheten via TV & på nätet; om det är samma inciden vi talar om. Han döms i första instans till böter för tjänstefel. Frias i nästa Hovrätten alt. Kammarrätten beroende på om han åtalats för brott (Domstol) eller tjänstefel begånget som tjänsteman (Förvaltningsdomstol) hur som helst så beslutat Åklagaren att begära prövningstillstånd i högsta instans HD eller Regeringsrätten( fast jag är rätt övertygad om att detta drivs som ett brottsmål).
Ja det är bara att lyfta på hatten, då detta visa att det finns åklagare med integritet & civilkurage.
Däremot är jag inte övertygad om att han får prövningstillstånd, men det näst bästa scenariot är att fallet återremitteras till hovrätten för ny prövning & att beakta de bevis man valt att bortse ifrån i sin tidigare dom.:banana

Annars avskrivs liknande fall rutinmässigt, med motiveringen förundersökningen läggs ned då inget brott kunnat styrkas eller i brist på bevis/vittnen.:mad:

Den som tiger samtycker till fullo med det som står i inlägget - Tackar & bugar

Last edited:
Varför inte bara stanna om snuten jagar dig? Jag förstår folks aggression över just detta fallet, och jag tar inget parti överhuvudtaget just i denna diskussion. Men om du har en polisbil som ligger bakom med blåljus? Varför inte stanna?

Vad är det värsta som kan hända om du kör för fort i Sverige? Böter/indraget k-kort och i värsta fall nån månads villkorligt?

Var i huvudet kommer tanken? "bäst att gasa, jag kan ju köra i från dem!" Det är bara korkat och livsfarligt. Satsa sitt eget liv för att slippa böter? Förstår inte hur man kan argumentera för sånt beteende?

Har du kört för fort, och du blir tagen? Stanna hojen och ta ditt straff. Du visste ju om att du bryter mot lagen när du gasar, och blir man då sedd av snuten så får man ju ta sitt straff?

Sen att polisen i detta fallet brister i omdömet och gör som han gjorde är inte alls acceptabelt, han lär ju få sitt för denna insats..

Blåljus = Håll till sidan eller stanna!

Eller är jag helt ute och cyklar? :)

Vet inte om det stämmer, men efter vad jag hört så var piloten en välkänd slusk utan körkort på en stulen hojj.
Växjö är inte så stort.
Polisen i fråga tröttnade antagligen efter att ha släppt iväg honom flera gånger, samt sett honom frigiven någon timme efter tidigare gripanden.
Förståligt.
Men: Detta var fel tillfälle att sätta dit honom.

Varför inte bara stanna om snuten jagar dig? Jag förstår folks aggression över just detta fallet, och jag tar inget parti överhuvudtaget just i denna diskussion. Men om du har en polisbil som ligger bakom med blåljus? Varför inte stanna?

Han körde utan blåljus. :gnissla

Vet inte om det stämmer, men efter vad jag hört så var piloten en välkänd slusk utan körkort på en stulen hojj.
Växjö är inte så stort.
Polisen i fråga tröttnade antagligen efter att ha släppt iväg honom flera gånger, samt sett honom frigiven någon timme efter tidigare gripanden.
Förståligt.

Ja fast det leder ändå inte till att man ska få prejja honom. Följ efter med allt som finns, men prejja inte. Om det nu inte är så att han/hon sitter med en ak-5a och skjuter från hojjen, då kan dom få prejja bäst dom vill.

Har ingen relevans över huvudtaget då polis får köra utan sirén och blåljus om de vill under utryckning.

läs här om du vill
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4772618

Jo visst MEN han kommer från ingenstans med en ofärgad bil, sätter varken på blåljus eller sirener utan bara lägger sig på tutan och tror att de ska stanna, kunde ju ha varit vilken random person som helst... ;)

Edit:
Men jag vet inte hur det såg ut/hände innan filmen :)

Last edited:
Växjö är inte så stort.
Förståligt.

Han körde utan blåljus. :gnissla

Har ingen relevans över huvudtaget då polis får köra utan sirén och blåljus om de vill under utryckning.

läs här om du vill
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4772618

Ja fast det leder ändå inte till att man ska få prejja honom. Följ efter med allt som finns, men prejja inte. Om det nu inte är så att han/hon sitter med en ak-5a och skjuter från hojjen, då kan dom få prejja bäst dom vill.

Mc föraren körde uppenbart över sin egen förmåga samtidigt som han jagades av en polis som inte lyder order.Vilka stolpskott ... tur att övriga trafikanter klarade sig.

Herre gud! -----------> http://www.tv.nu/p/11112118001830tv6--p

Ingen som tittar på Cops? Hur svårt kan det vara... Ett Scenario med en brottsling som fly och vägrar stanna?

- Preja han av vägen.
- Springer tardet?
- Spring efter och nita han.
- Gör han motstånd..?
- Nita han mer!
- Har han vapen?
- Skjut han och hänvisa till självförsvar?!

daaaah......

Så visst hade han haft vett så borde han stannat direkt! Men hade man så mycket vett själv i den situationen och i den åldern? Njaääää :va

Med det resonemanget borde man kanske höja körkortsåldern för hoj till 25? Jag tycker nog inte det är helt orimligt att preja motorcyklisten för att hindra framfarten och undvika skador på tredjeman.

Sen ska poliser självklart lyda order och när han kraschade borde de omedelbart kallat på ambulans.

Jag kan tycka att det är OK att preja också.
Kommer polisen åt att peta omkull ekipaget i låg hastighet och därmed förhindra idiotkörning som riskerar andra trafikanter, så är det OK.
Men det skall naturligtvis utredas.

Som jag skrev tidigare, så påstås det vara en välkänd fjungangstah.
Polisen i fråga var nog väl medveten om hur det brukar bli när de inte ingriper.

Jag kan tycka att det är OK att preja också.
Kommer polisen åt att peta omkull ekipaget i låg hastighet och därmed förhindra idiotkörning som riskerar andra trafikanter, så är det OK.
Men det skall naturligtvis utredas.

Som jag skrev tidigare, så påstås det vara en välkänd fjungangstah.
Polisen i fråga var nog väl medveten om hur det brukar bli när de inte ingriper.

Att preja är ju snarare MER motiverat än höghastighetsjakt. Om de mosar honom av vägen är risken minilmal för att någon oskyldig ska komma till skada, det kan däremot lätt hända om de jagar efter i hög hastighet.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti