Åklagare vill ta friad polis till HD

Dimne

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Hoj
03 Yamaha R1
Växjö i dag 18:45 | Uppdaterad i dag 18:45

Överåklagare vid Utvecklingscentrum Malmö vill att riksåklagaren går vidare med en prövning i Högsta domstolen av en Växjöpolis som friats från tjänstefel efter att i bil ha jagat en mc-förare som till sist körde av vägen.
Enligt överåklagaren aktualiserar fallet vilka krav man kan ställa på en polismans kunskap om gällande regler och vilken frihet han har att tolka dem. Växjöpolisen försökte preja mc-föraren två gånger utan att först meddela vakthavande befäl och hävdade att han övergick till ett mer passivt efterföljande då han i själva verket ökade till över 200 kilometer i timmen med avslagna blåljus.

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/aklagare-vill-ta-friad-polis-till-hd(3036916).gm

I det här fallet tycker jag att det är bra att det dras upp till HD. Och jag hoppas att han ska klämmas åt. Det är illa när det går att bryta mot direkta order utan kännbara efterverkningar.

Ja vafan, det är ju klockrent? Han borde definitivt straffas för att han brytit reglerna, men ännu mer självklart är ju ignorering av order. Finns ju inget annat att säga liksom?

Typ som att jag ställer mig mitt i en rättssal och skjuter någon i huvudet. Lika uppenbart att jag är skyldig då som denna polis är skyldig...

Det roliga med det här är att snart dyker det upp lirare som kommer påstå att alla är jävla hycklare:"MEN NU STÄLLER NI ER MOT POLISEN JUEEE. BUÄÄHHHH. :gråta"

Wait foooorrr iitttt.....

blir intressant att veta hur det slutar. Det rinner säkert ut i sanden, och den elaka polisen går tillbaka till sitt arbete. Jag tycker att det ska ställas mkt hårdare krav på poliser än på civila, då de ska vara lagarnas väktare, och jag förväntar mig kallt att de själva ska respektera de lagarna de vill trycka ner i halsen på mig

Killen som vägrade stanna och slutligen körde av vägen måste uppenbarligen vara rätt ung, under 25. Det känns som att man -vad gäller opinion och rättspraxis- blir myndig allt senare.

Hade det varit ngn i min ålder som efter utdragen jakt slutligen körde av vägen, hade ju inte den svenska mammamaskinen varit igång. Man förväntas veta vad man håller på med helt enkelt.

Men kanhända är bra att man rättsmässigt får vara barn lite längre.
Men kanske inte är så vuxen som man tror när man är säg 24. Det bevisas ju ofta tycker jag.

Sen är det ju en annan sak att poliser ska lyda order (om att tex uppta eller avbryta ett efterföljande)
I detta fall tycker jag det var vettigt med order att avbryta jakten, för att skydda tredjepart i det tätbebyggda område jakten gick igenom.

Last edited:
blir intressant att veta hur det slutar. Det rinner säkert ut i sanden, och den elaka polisen går tillbaka till sitt arbete. Jag tycker att det ska ställas mkt hårdare krav på poliser än på civila, då de ska vara lagarnas väktare, och jag förväntar mig kallt att de själva ska respektera de lagarna de vill trycka ner i halsen på mig

Ska man vara helt ärlig så borde egentligen alla poliser vara som Hamrén. Jag menar kan man haffa sin egen fru för en trafikförseelse så följer man fan textboken exakt.

Enda jobbiga är väll att det skulle bli mindre roligt på vägarna. :D

Klart att det är åt helvete att polisen bryter mot dom order och regler dom har, men hur många lagar och regler har inte han på hojen brutit?

Personligen tycker båda borde sättas dit.

Klart att vi inte skall vara någon polisstat, men tänk själva om ni hela dagarna blev hindrade av er chef att göra ett bättre jobb, att hela tiden bli bromsad av nåt annat än er egen kapacitet.
Jag pratade med poliser på Bulten i somras, och de skrattade och slog ut med armarna angående pundarnas framfart i industriområden på nätterna. "Visst kan vi ta in dom, men de är ute på morgonen utan följder."

Jag förstår poliserna om det "brinner" ibland, och tålamodet tar slut.

Jag tycker att om man väljer att "bryta mot lagen" så ska man ta sitt straff.

Dock ger det inte polisen eller någon annan rätten att också bryta mot lagen eller utsätta vare sig brottslingen eller någon annan för helt onödiga risker i förhållande till vad som hänt.

Det är ju lite som att man skall inte använda mer våld än nöden kräver.

Att börja jaga en person som typ åkt bakhjul, kört lite fort eller för all del kanske stulit hojen på det sätt som i detta fall är definitivt att gå över gränsen med råge.

När polisen märkte att föraren inte tänkt stanna utan istället började göra riktigt tokiga grejer skulle han taggat ner och bara följt efter och samtidigt bett om understöd.

Polisen får inte provosera till brott i Sverige (det kan man ju möjligen ha åsikter om) Att tokjaga någon med blåljus som inte stannar direkt är ju i princip att stressa personen till att göra fler brott.

I det här fallet är det helt övertydligt att polisen gör fel, jag tycker det största tecknet på att polisen ska bli av med sitt jobb är när han säger:"Han har stannat nu...." När förare UPPENBARLIGEN har kraschat ganska illa, han borde sagt:"Skicka en ambulans till...."

Ta bort den idioten från poliskåren.

Fysikens lagar fungerar även på sporthoj.com ser jag (kappan vänds efter vinden) :)

Well didn't I know....

Kappan vänds i det här fallet inte efter vinden, utan efter vem som logiskt sett har gjort fel. Polisen ska följa efter och stoppa brottslingen, inte försöka döda honom, om inte nöden kräver det.

- "MJA MJA, men när dom stressar folk dåE!!!"
Fly då inte från polisen om du blir stressad, men att köra av vägen, för att man kör över sin egen förmåga, är ens eget fel.

Det polisen inte får göra är att prejja motorcyklister och andra oskyddade trafikanter av vägen, det är en stor skillnad på det och att jaga efter.

Jag förstår poliserna om det "brinner" ibland, och tålamodet tar slut.

Visst, men då skulle dom inte blivit poliser. Problemet med poliskåren är att man får för lite betalt som polis, dom duktigaste väljer helt enkelt något annat yrke. Jag skulle gärna blivit polis om jag fick adekvat lön.

problemet är att folk inte tar ansvar för sitt eget handlande men alltid ska skylla på någon annan. om så polisen hade kört på denna här kille hade det varit hans eget fel. han valde att bryta mot lagen o då får man ta konsekvensen. han valde... han betalde.

Det jag reagerar mest på är att Polisen korsar spärrlinjer och gasar på som fan uppåt 170 km/h i villaområde där det på sin höjd kan vara 70 km/h i början av filmen för att skriva en bot på icke synlig regskylt. Sen att idioten försöker dra snuten då får han lite skylla sig själv. Att dessutom ens köra så fort utan skyddskläder tyder på saknad av intelligens.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT