Åkgräsklippare

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Åkgräsklippare
Nu har jag klippt halva gräsmattan första gången i år och är redan trött på det..
Gräsklippning är tråkigt och tar tid jag kunde lägga på annat.
Jag är nu sugen på en åkgräsklippare som är smidig så att 10-åriga sonen kan göra jobbet åt mig.
Jag har lite träd och buskar som ska klippas kring så jag är sugen på en beg stiga park med hydrostat, men jag har ingen erfarenhet utan söker det här av er sommar eller har haft åkgräsklippare.
Vad har ni haft eller vad har ni för klippare?
Vad är fördelen med den och vad är nackdelen?
Vad ska man titta efter och vad ska man passa sig för?

Och nä, get är inget alternativ och robotklippare inte heller pga tomtens utformning och att grabben gott kan klippa mormors gräs nästgårds om det blir åkgräsklippare.
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Enda svaret jag kan ge sig är köp med aggregat fram! Alltså typ en park.
Traktor med aggregat under blir mkt svårare att komma åt med.

Hydrostat är nog inte fel, föräldrarna har en park med klassisk låda, och den får slita rätt ont. Framförallt när man själv var 13år och utan tålamod..

Sen är väl stiga rätt dyr jämfört med typ en midjestyrd husqvarna? Det är dock inte jag har belägg för:p
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hjulstyrning (inte midjestyrning) och frontmonterat aggregat är pålitligt och smidigt.
Men en av de viktigaste aspekterna (tycker jag) är att det går att få tag på delar och service där man bor.
Kolla vilket märke grannarna har.
Men Husqvarna R111B för 25 papp, eller Stiga Villa 14 HST för 26 borde passa.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hjulstyrning (inte midjestyrning) och frontmonterat aggregat är pålitligt och smidigt.
Men en av de viktigaste aspekterna (tycker jag) är att det går att få tag på delar och service där man bor.
Kolla vilket märke grannarna har.
Men Husqvarna R111B för 25 papp, eller Stiga Villa 14 HST för 26 borde passa.

Edit: Vill man ha en charmig, smidig och pålitlig nostalgimaskin så skall man hålla koll på http://www.idekallan.com/
De brukar få ut helrenoverade Åkerbo Clip ibland.
Jag pysslade om en som jag fick.
Är nöjd.
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Köp en eldriven så blir gräsmattan klar på nolltid :rofl

ssssn.gif


On a serious note, skaffa en med frontmonterat aggregat! Mycket smidigare att klippa med en sådan. Det går dock fint att klippa med en trädgårds traktor också men det är lite knövligare om du har mycket buskar och träd på tomten... Sedan så är en trädgårdstraktor mer "vält benägen" något du bör tänka på om du tänkt klippa i en slänt eller liknande...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Husqvarna rider är det du skall sikta på, gärna med hydrostat.

Absolut ingen stiga park.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Säger samma sak som proffsen, undvik Stiga! Du betalar bara för ett välkänt märke, som förvisso är bra, medan du hos andra får betydligt mer för pengarna.
En begagnad rider 11 duger gott åt dig antar jag. Frontaggregat om du har mycket buskar och träd, annars är det traktor med aggregat under som gäller.
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Jag har en sjukt bra gräsklippare man kan stegra baklänges med den man kan göra stoppie med den man kan åka på två hjul med den! Tyvär är inte pappsen lika glad över hur ja behandlar hans gräsklippare:)
5 växlad med:yoparty
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Vadan detta hat mot Stiga Park?Är i köpartagen på en sådan,den med hydrostatlåda och reglagen i armstödet,kom i början av 00-talet. Ska jag bli orolig,eller ni bara framför hörsägen från byn?Finns egen erfarenhet om Stigan?
:confused::va Tycker man sitter som en kung på Stigan iaf :yoparty:kär
 

errno

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Ort
Floda
Hoj
2017 Africa Twin ,2009 Yamaha WR450 f
Jag funderar lite på:

http://www.jula.se/tradgardstraktor-med-uppsamlare-11-5-hp-o-7-7-cm-720021

Ansöker man om Jula Club medlemskap så får 10% rabatt på första köpet. det blir 11 600kr, ganska prisvärt...

Dock har jag en slänt jag inte vet ifall jag vågar klippa med en sådan, i bruksanvisningarna står det att man inte får klippa i brantare sluttning än 10-15 grader lite beroende på modell. Jag har upp mot 22grader på det brantaste stället.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vadan detta hat mot Stiga Park?Är i köpartagen på en sådan,den med hydrostatlåda och reglagen i armstödet,kom i början av 00-talet. Ska jag bli orolig,eller ni bara framför hörsägen från byn?Finns egen erfarenhet om Stigan?
:confused::va Tycker man sitter som en kung på Stigan iaf :yoparty:kär

Där satte du huvudet på spiken, parken köps av dom som vill ha en motoriserad tron.

Dom som köper en klippare för att använda den flyr den maskinen.

Av egen, andras samt erfarenhet som handlare vet jag att parken är ett ök.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vadan detta hat mot Stiga Park?Är i köpartagen på en sådan,den med hydrostatlåda och reglagen i armstödet,kom i början av 00-talet. Ska jag bli orolig,eller ni bara framför hörsägen från byn?Finns egen erfarenhet om Stigan?
:confused::va Tycker man sitter som en kung på Stigan iaf :yoparty:kär

Förmodligen bra hörsägen från byn.

Farsan har haft två Stiga Park, den första en lite mindre som inte hade hydrostatdrift, funkade bra tills han bytte in den mot en nyare med hydrostatdrift, tyvärr med lilla motorn som var känslig för sidolutning, vilket gjorde att den skar eftersom hela gräsmattan lutar kraftigt.

Eftersom det skedde under garantitiden och farsan uttryckligen hade frågat om den klarade kraftiga llutningar bytte dom kostnadsfritt till den större motorn som sedan dess har funkar utmärkt.

Sommartid klipper han gräs tre dagar i veckan, i princip en dag på vardera stället, så maskinerna har gått hårt.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Vår BRF har en Park Prestige och det har varit rätt mycket strul med den.
Sen har det nog tyvär varit för mycket kladdar på den också :rolleyes:
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Där satte du huvudet på spiken, parken köps av dom som vill ha en motoriserad tron.

Dom som köper en klippare för att använda den flyr den maskinen.

Av egen, andras samt erfarenhet som handlare vet jag att parken är ett ök.

På vilket sätt är den ett ök?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
På vilket sätt är den ett ök?

Tung, tungstyrd, tungt klippbord, högbyggd, dålig framkommlighet, känsligt för rembrott i klippbord osv.

Vill du absolut ha en midjestyrd klippare köp en beg. ventrac så slipper du iaf. dålig kvalitet.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag funderar lite på:

http://www.jula.se/tradgardstraktor-med-uppsamlare-11-5-hp-o-7-7-cm-720021

Ansöker man om Jula Club medlemskap så får 10% rabatt på första köpet. det blir 11 600kr, ganska prisvärt...

Dock har jag en slänt jag inte vet ifall jag vågar klippa med en sådan, i bruksanvisningarna står det att man inte får klippa i brantare sluttning än 10-15 grader lite beroende på modell. Jag har upp mot 22grader på det brantaste stället.
Har en Husqvarna LT151 och den klarar rätt så branta slänter .Sen vet jag inte hur oljesmörjningen är på den du tittat på om den klarar kraftiga lutningar
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Har en Husqvarna LTH151. Jäkligt nöjd med den.

Har ganska kraftig lutning på gräsmattan och den klarar det galant. Skönt att kunna koppla på kärra också och funkar faktiskt även att ploga lite på vintern.

Hydrostat är riktigt trevlig, tror man ångrar sig om man snålar på det.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vadan detta hat mot Stiga Park?Är i köpartagen på en sådan,den med hydrostatlåda och reglagen i armstödet,kom i början av 00-talet. Ska jag bli orolig,eller ni bara framför hörsägen från byn?Finns egen erfarenhet om Stigan?
:confused::va Tycker man sitter som en kung på Stigan iaf :yoparty:kär

Jag har själv Stiga men ska köpa Jonsered istället. Detta då han som skruvar maskiner åt mig har arbetat med alla tänkbara klippare i snart 40 år och säger att Stiga VAR bra men är det inte längre. Du får inte vad du betalar för om man jämför med till exempel Husqvarna och Jonsered om vi snackar lite större maskiner än såna som Stiga Villa eller liknande. När det gäller mindre maskiner så är man ju ganska begränsad men där kostar de å andra sidan inte många kronor så det är inte lika viktigt med hur bra de är där jämfört när man ska ut med mer än det dubbla och ibland mycket mer än så.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top