Åker ni på avrostningskurs varje vår

Rostar du av

• Antal röstningar
    0
Brukar fara fast jag vanligtvis redan kört några veckor när avrostningarna hålls. Är rätt skoj. :tummenupp

Jag brukar börja säsongen med ca 12% rost. I slutet av Maj är rostnivån nere i runt 4%. Eftersom jag vill bli av med all rost och det är svårt att komma ner under 4% - bör jag då sticka in en "avrostare" även om man är mitt i säsongen? Eller skall man tidigarelägga den? Cum.

Vaddå "avrostning"???
Slutar ni åka halva året lr???

Själv så sitter jag på hojen MINST en timme om dan o torrkör :hihi

Nä, men dels så e avrostningskurserna föööör sent (maj)
O dels går det sååååå segt på dom att man kommer hem med hojen o den har dragit bara 0.5 (ist 0.95 vid vanlig körning)

.../Yoshi

Jaha här är altså anledningen till att det sker så många onödiga olyckor, endast ca 27% brukar avrosta med SMC, resten tror sig inte behöva det.

När det är dags för avrostning har man sannolikt redan hunnit gasa ett par/trehundra mil och troligtvis även hunnit slinka in någon bankörning, den 20 april är det dags på sviestad, om man kan lita på deras kalender på hemsidan... Bör man ändå åka på en avrostning?

Kör min egen på flygrakan här hemma taxi banorna e goa o tas med i bland=)
Lite åka fram hjul o lite knäskrap sedan så e det klart!

Aspackad skrev:
När det är dags för avrostning har man sannolikt redan hunnit gasa ett par/trehundra mil och troligtvis även hunnit slinka in någon bankörning, den 20 april är det dags på sviestad, om man kan lita på deras kalender på hemsidan... Bör man ändå åka på en avrostning?
Tja varför inte, att man har kört ett par veckor spelar väl ingen roll.

Brukar bli en hel del bromsövningar på ngn lokal parkering så den delen utav rosten hinner försvinna iaf. Resten brukar lösa sig ändå efter några mil, men just bromsningarna känns djävligt prioriterade att få in så fort som möjligt.

Annat, för att jag aldrig åkt men deffinitivt kommer åka i år.

GSX1100FRAD skrev:
Brukar bli en hel del bromsövningar på ngn lokal parkering så den delen utav rosten hinner försvinna iaf. Resten brukar lösa sig ändå efter några mil, men just bromsningarna känns djävligt prioriterade att få in så fort som möjligt.
Ja det känns bra när bromsningarna sitter som en smäck, glöm bara inte att kolla bakåt så att ingen smackar in i dig :tummenupp

Varför vågar ni inte åka på avrostning, är ni rädda att göra bort er?

Avrostningarna här i Stockholm brukar vara jättekul och hålla hög klass i alla fall :tummenupp Speciellt om man anmäler sig till VIP-dagen, då får man mkt. mer feedback och det finns fler instuktörer/deltagare.
I år är det "vanlig dag" 7 maj och VIP-dag 8 maj på Bromma.

GSXR1100R skrev:

Varför den attityden?
Jag tror knappast att du värvar fler "avrostare" med din inställning.

Det är inte därför det händer så många onödiga olyckor heller, en del av dom som är inblandade i olyckorna har åkt alla avrostningar sedan starten, andra har kört motorcykel i femtio år utan varesig avrostningar eller olyckor.

GSXR1100R skrev:

Hur gör man bort sig på en avrostning?

Detta året hade jag äntligen tänkt komma då man har hoj som är hel. :lol

Avrostning

Försöker vara med varje år. Trots att jag kört hoj i många år (eller kanske just därför) anser jag mig behöva avrostningarna. Man får träna på situationer som man garanterat stöter på i trafiken under säkra förhållanden samt får tips från instruktörerna.

Tyvärr ser man allt för få nybörjare och sporthojsåkare (yngre). Dvs dom som verkligen borde vara med. Antagligen är dom rädda att avslöja sina (bristande?) kunskaper, eller så har dom inställningen att dom redan är fullfjädrade motorcycklister som inte behöver träning?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT